Sadlar - hur snabbt sjunker dom i pris & hur mycket?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare cerrox
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 385
Status
Stängd för vidare inlägg.
C

cerrox

Ja, det är just det jag undrar & vill diskutera i denna tråd, hoppas på många svar.

Som sagt det jag är intresserad av att veta är hur snabbt sadlar sjunker i pris egentligen efter att dom är nyinköpta & med hur mycket? Vi säger att sadeln är i 'medelklass' & har kostat ca 10 000:- som ny & nu är sadeln ca 1 år gammal, dock knappt använd, hur mycket har den sjunkit från nypriset? 1/4 del av priset? 1/3 del? Mer eller mindre? Sedan beror det väl på hur mycket sadeln är eftertraktad, men låt säga att det är en ganska så 'populär' sadel med vid i bomvidden & 'normalstorlek' i sitsen.

Vore intressant att veta! Så släng in ett svar om era erfarenheter & vad ni tror kring det.

Sv: Sadlar - hur snabbt sjunker dom i pris & hur mycket?

*puttar upp*

Jag har en hoppsadel av ett ganska så välkänt märke till salu.
Denna är dock ca 3 år gammal men relativt sparsamt använd, i fint skick. Jag försöker just nu få ut 4000:- för den, nya vet jag att de har legat på 9800:- när den köptes helt ny. Jag har visserligen köpt den begagnad men har aldrig använt den direkt eftersom min häst inte var fräsch när jag hade den på prov och skulle testa sadeln så såg jag aldrig hur den låg ordentligt på henne utöver på stallgången. Dessvärre passade den inte så bra men jag hann inte lämna tillbaka den och trodde dessutom inte att den skulle vara så svårsåld. Men det var den tydligen.

Jag skulle sälja min wellington elite för några år sedan. Sadeln var 1,5 år gammal om jag minns rätt. Nypriset för sadeln var 14500:- och den var i mkt fint skick. När jag skulle sälja den hade nypriset stigit till 16500:-. Pga att min häst varit skadad så var den nog inte riden i mer än ett år ungefär. Fick 8500:- för den och då hade den ändå varit utannonserad i flera månader. Trist att den sjönk så otroligt mkt...
Kan tillägga att den var 17" och en trea på bommen (normal).

Det är nog mycket olika!!
Jag har haft jättetur! Min Zaldisadel som ja hade till min ponny använde ja i ca 5år och undertiden hade nypriset stigit rätt mkt så jag förlorade bara 1500:- på den.. Kan tillägga att den var i mkt fint skick när ja sålde den!
Min Kieffer Donau köpte jag begagnad (såg nästan ny ut) och sålde den ca 1år senare och förlora bara 500:-

Är mkt nöjd med mina sadelaffärer hittills, men det gäller nog att ha lite tur!

Jag har en sadel som är 1,5 år gammal.
10000 i nypris. Nu är den nog värd 3000 kanske?
Den ser helt ny ut fortfarande, men ändå, värdet sjunker väl fort?

Nej jag tror inte att den sjunkit så mkt... Hade en Prestige GS till min ponny som jag sålde för ett tag sen, nypris 10 000, ca 7 år gammal, använd dagligen ca 5 år dvs ganska sliten men i fint skick. Fick 5 500 för den och det gick snabbt... Visserligen en populär sadel men är det verkligen så svårt att sälja sadlar?

Jag kanske har fel i min värdesbedömning, är inget bra på sadlar :p
Men jag kommer nog behålla den även fast jag snart ska köpa en ny. Bra med en i reserv :p speciellt om jag nu får såpass lite för den.

Jag pratade med en tjej om just detta med sadlarnas världe för ca ett halvårsen. Hon säljer märkes sadlar och hon sa det så fort en sadel lämnar affären och har börjat användats minskar värdet med ca 20% även om det knappt synts att den används. sen beror ju klart allting på märke och efterfråga också!

Lite fakta är också att bruna och smala sadlar är mer svårsålda! Av den enkla anledning att det är fler som har vida hästar (eller är kära i fårskinn) och fler som har svart utrustning!

Generellt sätt så säger min erfarenhet mig att andrahandsvärdet på sadlar, särskilt lädersadlar, är förhållandevis dåligt medan tredjehandsvärdet är förhållandevis bra. Om du köper en ny sadel och sen säljer den, även om den är i bra skick o välvårdad, så är det inte många som betalar mer än ½ nypriset för den, men om du däremot säljer en sadel som du köpt begagnad så förlorar man inte alls så mycket. Sen finns det givetvis undantag på båda håll.
Själv har jag gjort ett par riktigt bra sadelaffärer. En sadel köpte jag begagnad för 1700 kr (nypris ca 6 000), den var i toppskick, man kunde bara ana att där suttit stigläder på den. Två år senare efter nästan daglig användning var den så klart betydligt mer sliten, om än mycket välvårdad, och jag sålde den för 2000 kr utan problem, efter att ha rådfrågat en sadelnisse om värdet.
En annan sadel köpte jag begagnad för 3500 kr (nypris ca 10 000), även den syntes det knappt att den var använd. Nu, drygt fyra år senare, är den självklart mer sliten precis som den förra, med tydliga märken efter stiglädren osv, dock även den mycket välvårdad. Den sålde jag förra veckan för 4 000 kr.
Självklart styrs marknaden, och därmed priset, till stor del av just tillgång o efterfrågan.

Senast ändrad:

ja hittade en prestige hoppsadel för 4000.- de ville bara bli av me den, ja sålde den för lika mycke ett år senare.
hade en pessoa hopp nypris ca 15000 fick den såld för 7500 ett år senare och då var den använd kanske max 10 ggr :crazy: 17" och M i bom. men de e svårt att sälja pessoa.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
928
Senast: MissFideli
·
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de... 2
Svar
21
· Visningar
3 786
Senast: Lixiigirl
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 905
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen... 2 3
Svar
43
· Visningar
9 013

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka