Sadlar... *mutter*

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare thilia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 863
T

thilia

så var det dags igen, hitta en passande sadel! *suck* :crazy:

denna gången är det en dressyrsadel som ligger högst på önskelistan och jag har en enkel fråga till alla visa därute;

Hur långt bak får/kan en sadel ligga utan att skada hästen? Riktlinjer tack :bow:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sadlar... *mutter*

Och bogbladet ska måste kunna röra sej fritt...
Prova o lyft din häst framben o sträck det framåt o bakåt så ser du hur mkt den rör sitt bogblad...

Men att ta hjälp av en sadelinprovare är att rekomendera!
o inte heller särskilt dyrt...
;) +att dom brukar ha många många sadlar att välja bland...

Jo det med bogbladet vet jag, så det ska jag ha uppsikt på.

Jag har lånat hem 5 sadlar från en butik här i trakten, så jag ska ut och prova dem nu idag, men en sadelutprovare kanske är en god idé iaf..tack för tipset!

är det någon som kan tipsa mig om vad det egentligen är jag letar efter? ;)

hästen, ett halvblod har ganska rak rygg och en ganska väl markerad manke, bomvidd m/w (tror jag). Problemet med de flesta är att de hamnar så långt bak om det inte ska störa bogbladet..
Själv vill jag ha en sadel med ganska bra stöd, som är mjuk och som hjälper mig att få en korrekt sits, halvdjup men jag vill inte känna som om jag sitter fast!

Jag känner ingen det där. Hade samma problem när jag fick för mej att börja rida engelskt på min korsning. Det var nästan omöjligt att hitta en sadel som inte "störde" bogbladet. Så jag gav upp.. Men jag provade en dressyrsadel som hade passat om han inte varit för bred. En väldigt (för mig iaf) dyr modell, men jag kan kolla upp vad den hette om du vill. P nånting är det enda jag kommer ihåg såhär på rak arm.

Jag har fått lära mig att det minst ska vara en handflata mellan bakvalvet och virveln.

Varför inte prova en bomfri sadel som inte stör bogbladet på samma sätt?

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
5
· Visningar
332
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 111
Senast: Barret
·
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 801
Senast: Googlarn
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 307

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka