Sadlar och diskbråck...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Ingrid och Lukas
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 636
I

Ingrid och Lukas

Hej,

Någon som har erfarenheter från att använda olika sadlar vid diskbråck. Jag har ett diskbråck och har bara ridit lite sporadiskt under sommaren i sakta mak men funderar på om jag vågar börja prova lite mer än så nu framöver...

Dock har jag hört att bomlösa sadlar ska vara bättre för de som har diskbråck än vanliga lite hårdare varianten.

Ni som har diskbråck och börjat om att rida hur har ni löst det? Har ni provat bomlöst kontra vanligt?

Gelsitsen, någon som provat eller andra tips?

Vi har en Nordsvensk lite bredare varianten :angel:

~Ingrid

Sv: Sadlar och diskbråck...

Jag har inte diskbråck, men jag kan tänka mig att du ska ha ett väldigt flat säte som inte trycker fram dig eller trycker upp dig. Och med mjukt säte då förstås...

Diabolical_Kitten skrev:
Jag har inte diskbråck, men jag kan tänka mig att du ska ha ett väldigt flat säte som inte trycker fram dig eller trycker upp dig. Och med mjukt säte då förstås...
Så långt har jag också tänkt, några mer konkreta förslag på märke?

L&R (www.landrsaddles.com) har VÄLDIGT mjuka säten. Frank Baines, Albion, County och i princip alla engelska kvalitetsmärken, och Prestige & Amerigo har mjuka säten.
Sen så har många märken en modell med flatare säte.

Den enda sadeln som däremot varit helt flat och itne tryckt fram mig (har markerade sittben så kanar framåt i alla sadalr) var en Clincher hoppsadel (excellent tror jag den heter) och den var mjuk, däremot kanske inte så mjuk som du behöver.

Om det ska vara en plan mjuk sadel så är bomlös definitivt något du borde prova. De blir mycket mjukare tack vare att det inte finns en hård bom där du sitter. Än om en bomsadel är mjuk i sin stoppning så är de flesta bomlösa mjukare.
// Linda

mahlmt skrev:
Om det ska vara en plan mjuk sadel så är bomlös definitivt något du borde prova. De blir mycket mjukare tack vare att det inte finns en hård bom där du sitter. Än om en bomsadel är mjuk i sin stoppning så är de flesta bomlösa mjukare.
// Linda
Några speciella märken jag borde titta närmare på tycker du?

Jag tänkte faktiskt samma sak som mahlmt. Jag har ju en ryggskada (ridolycka :angel:) och kan få hysteriskt ont i ryggen när jag rider ibland. Men i Freeformen (som är som att sitta på en kudde, så extremt mjukt) så har jag ALDRIG ens känt av ryggen. Och jag brukar hamna i stolsits för att försöka avlasta ryggen när jag blir trött, men hur slut jag än är så inträffar aldrig 'behovet' av det i FF:en.

Däremot, MJUK är den ju så det förslår (som att sitta på en mjuuuuk kudde soms agt), men jag vet inte hur PLAN den är? Beror ju på vad man jmf med men det finns ju de bomlösa som är betydligt planare ( t ex SportsSaddle). Nu har jag INTE ridit i alla bomlösa, jag har faktiskt bara ridit i FreeForm och SportsSaddle men där är ju FF många gånger mjukare än SportsSaddle (somd ock INTE är hård!), men SS är planare. Och man kanske kan lägga något på sätet så det blir mjukare. Jg har provsuttit BareFoot med och den var mjukare än SS, men det var annat med den jag inte gillade så inte ridit i den.

Och även om FF:en har uppbyggt säte så vill den inte flytta MIG åt något håll, men det är ändå skillnad på den och SS. Det bästa är ju om du kan prova flera olika och se vad som fungerar bäst själv kanske?

När det gäller bomlösa så är det bäst att själv provsitta och klämma. Modellerna är olika och alla människor tycker olika.
Jag håller med Alex att SS är plan men lite stel. Inte att den är hård utan mer fast.
De flesta bomlösa har ju inte den "böj" som bomsadlar har utan är mer "frambom - plan sits - bakbom". Hoppas du fattar mitt svammel?!
Freeform har ju lite uppbyggt säte men inte så mycket som en vanlig engelsk.
Torsion och alla dess kopior ex barefoot är jag själv inte så förtjust i. Men de är mjuka och har nöjda ägare de också.
Sen har vi Star trekk. Jag har själv aldrig sett någon i verkligheten. Men på bild ser de lite hårda ut.
Det finns bomlösa islandssadlar också men de har jag inte tittat på. Gissar att de blir lite hårdare och mer uppbyggt som en vanlig bomsadel.
Tja, sen kan du surfa rundor här, det finns massor av länkar och åsikter om bomlösa.
// Linda

Har inte provat någon annan bomlös än min diddi special (islandsmodell) men den är supermjuk. Man kan få den med uppbyggt säte om man vill har jag hört men min är inte det så den är ganska bred att sitta i vilket ju kan vara en smaksak. Den är mycket flat i sitsen men efter ett tags användande blir den lite djupare i sitsen där man suttit. Ett annat plus är att man slipper specialpaddar. Man kan ha stiglädrena under kåpan vilket jag avgudar eftersom mina knän blir ömma av trycket annars. Detta är dessutom den enda sadeln som jag inte upplever glider för minsta snedbelastning på min breda (läs oljefat) runda islänning. Stora knästöd som ger jättebra stöd. Och så är den snygg

Jag har en skada som lite ser ut som ett diskbråck...

Kot kompressioner, "utjästa" diskar och deformerad ryggmärgskanal.
Pga denna skada får jag tex inte sitta i stols sits för det innebär extra belastning på skadan. Jag måste sitta mitt i bäckenet.

Jag höll i flera år på med att försöka hitta en sadel som jag kunde slappna av i och hamna i en lodrät sits helt utan ansträngning. Det fanns INGEN sadel med engelskt utseende som gjorde detta för mig. Och jag har provat sadlar från 3000kr upp till 30.000kr. Dessutom är min häst enormt bred så det är inte så många sadlar som passar på hennes korta breda rygg.

Till saken...
Det jag varmt rekomenderar är en torsion eller en knights barback. Själv har jag den sista... men med en padd från torsion + en antiglid grej (som man har för att inte mattor ska glida runt på golvet) som jag köpt på jysk för typ 30kr eller nått sånt.

Nu har jag ju "bara" ett antal nackdisbråck och reumatism....
Men jag kan inte alls sitta i en bomlös då dom som inte har uppbyggt säte är för breda för mitt ömma bäcken..
Men jag har vanliga engelska sadlar som jag har en gelsits på istället...
Sen jag skaffade gelsitsen för drygt 5 år sedan vägrar jag att rida i en sadel utan den...
Då får jag ONT....

Och jag har bred new forest (rött wintec koppjärn) och B-R-E-D Lipizzanare....

prova en wintec isabell werth.

den sitter du stadigt i, mkt mjuk o bekväm sadel.
känns om "gel" i hela sadeln. värd o prova.

dessutom kan du ändra bomvidden själv.

Nja, själv och själv...du bör ha någon som hjäper dej då det är svårt att både skruva och hålla emot OCH hålla sadeln stadigt.... ;)

inte på min sadel. har gjort det själv.

Då ÄR det bevisat att jag har fumliga svaga händer och ingen kraft i armarna...
Nedrans också ;)

Min onda rygg gillar en del engelska sadlar exvis Wellington och Morris har jag trivts bra i!

:rofl: :rofl: :rofl: eller så har jag lyckats få tag på en fel tillverkad sadel (till min egen lycka) :D

Liknande trådar

R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 228
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
657
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 233
Senast: valy
·
Utrustning Ni sadelnördar, snälla hjälp och utbilda mig! Jag behöver uppenbarligen en ny sadel till min 4-åring. Dessvärre är hon bred och utan... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 356
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blandraser och renraser
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31