Sadlar till breeed rygg

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sarasara
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 409
S

Sarasara

Hej, på måndag skall jag åka till helsingborg och prova ut en sadel eftersom den jag har nu inte passar..Nu tänkte jag bara spekulera lite i vilka sadlar som kan tänkas passa.

Hästen har nästan ingen manke alls, x-vid på bommen på den nya sadeln och kort rygg..

Min första sadel (Prestige golden star) passade förutom att bomvidden var för smal..Vi köpte en ny (Jacson santa cruz) för ca 1 månad sedan men det ligger inte still på ryggen utan glider runt jättelätt..

Vilken sadel tror ni kan passa? Om ni bara ska gissa alltså, vi ska ju som sagt till en sadelprovare i övermorgon (den som dom använder på helsingborgs djursjukhus, någon som vet vem det är?)

Tack på förhand

Sv: Sadlar till breeed rygg

Beroende på om ryggen är svängd eller inte
Hubertus Flexline, Globus Clic samt Crown har jag på mina som är breda men korta i ryggen.

Varför köpte du inte en vidare prestige då? Eller hade du redan den bredaste bommen kanske?

Albion går också att få väldigt breda. jacson har jag för mig är ganska smala i bomvidden, så x-vid kanske inte är så bred som man skulle tro.

Morris & Nolan brukar passa på manklösa breda hästar + att dom är supersköna :)

Hej!

jag kan inte rekomendera nån speciell sorts sadel, men jag tycker att passiersadlarna är helt enastående!

JAg har en passier-comet 2, hoppsadel, en allround och vänrar nu på en dressyr, lenox!

Alla har när jag köpt dem inte kostat mer än 7.000 och det tycker jag absolut dom är värda, då de ger ryttaren en bra sits och är utav exremt hög kvalitet. Alla 3 är relativt gamla men endå helt oskadda(!)

Tänkte bara rekomendera Passier, dom formar sig ofta bra på hästen och har väldigt fina bommar.

Prestigen var för trång även om du ändrade bomvidden till 37 alltså? Har själv en Prestige åt min bredryggade valack, och det var den enda som passade honom perfekt både i vidd och utförande.

Jag blev rekomenderad Trainer´s, albion eller stübben till min häst med bred rygg.

Kieffer brukar passa hästar med bred o hög manke.

Om hästen har rak rygg så skulle du kunna prova Albion, M&N eller Karl Niedersüss (dyr).
Jag har en Albion K2 till min häst med bred, rak rygg och nästan ingen manke alls. Sadeln har cut back så den skulle funka även på en häst med hög manke. Jag tycker att den sadeln är kanonskön fast den har väldigt bred midja vilket jag vet att vissa inte gillar, det är ju en smaksak!

Mvh
Madeleine

Bakplåtsbred häst har Prestige Top Dressage (bra för svängd rygg) i näst bredaste storleken, 36 är det väl nu?? Islandshäst är han o manke har han väl inte att tala om?? Mkt kort rygg.

Har även en Torsion Island.

Olympic Jessica XXW är nog den bredaste.

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 287
Utrustning Då fröken häst är en riktig prinsessa på ärten så har hon bestämt sig för att sadeln inte passar längre. Teorin är att den blev för smal...
Svar
4
· Visningar
885
Senast: Jeps
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 729
Senast: Oknytt
·
Utrustning Har verkligen ingen koll på det här med sadlar så jag provar här. Har precis köpt en d-ponny och fick med en Prestige Golden Star som...
Svar
7
· Visningar
1 355

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka