Sadlar till de små. svårt??

lille skutt

Trådstartare
Ni som har yngre barn och ponnier, vad har ni för sadlar till dem?
Vill ha en bra sadel av kvalite.
Dottern är 6år i år och är drygt 120cm lång.
Ponnyn ser ut så här (shettis50% welsh 50%)

DSC00105.jpg

Han är gaska så kort kan ha 105cm täcken är bred äver ryggen och har lite manke. Ft. ganska tjock:o
Vad tror ni om en Stübben Rex?

Sv: Sadlar till de små. svårt??

prestige har en ponnysadel, garanterat skönare för båda tjej och ponny. :p

modellen heter pony. morris&nolan har också en ponnysadel.

Ja , den är jättefin!
Letar väl främst efter en beg.och har ej sett ngn sådan beg. i 15- 15 1/5tum då både tösen och ponnyn kommer att växa och ändras.
Ponnyn är 4 i år.
Tycker nästan att de kan göra en sådan sadel till oss vuxna med;)

vi har en rex till ena , shettisen (106cm och grov) perfekt på henne!

Stübben kommer garanterat bli för smalt.

En Globus kanske? Kommer inte exakt ihåg hur små de är men det går att kolla upp..

Ponnyn ser ut att vara svängd bakom manken. Skulle prova en Wintec 15"

Lägger in en bild till på honom som är tagen ngn. gång i jan.
Vill ju helst ha en sadel i läder men hittar jag ingen som passar dem så få jag väl leta ibland syntetsadlarna med!
Tror ni en prestige med 34 i bom blir litet till honom?
pllarna7jan-08012.jpg

Beror ju på hur vid han är med är han bred så blir den def. försmal. 37 är knappa 97 grader. Vet inte om ponnymodellerna är vidare dock..

Skulle även titta på Frank Bains och Henry de Rivell till honom.

Ja han är ju ganska bred och det tror jag att även kommer att vara när han kommmer igång mer.
Dock går ju Prestige attt värma om, hittade en beg. med 34i bommen.

Ja men det går inte att göra de vidare än 37 (i vissa fall 38). Man rekomenderar inte att göra dem vidare/smalare än 4 stl.

Kanske en dum tanke men kan man lägga på en större sadel för att se om bomvidden passar? Eller kommer det att felvisa då sadlen kommer att vara för lång?

Ja jisses...problem med sadlar till de små det känner jag väl till.
Försök hitta en sadel till en liten "fis" på 78 cm och en rygg på 75 cm. Dessa jäkla ponnyputor kan jag inte kalla sadel. Jag är inte väl bevandrad bland mini sadlar så jag får ta hjälp av ett proffs...stackars lille fisen...sadel o ryttare sitter som om de var nysmorda med maragarin.:crazy:
Vart finns den rosa lilla sadeln????

Tror en prestige kommer bli för svängd för den ryggen, sedan som fler sagt de är inte breda i bredaste vidden.

Det blir ofta helt missvisande att ta en större str som testsadel och sedan tro att en mindre kommer passa.
Har gjort det misstaget en hel del gånger och det kan skilja väldigt mycket bara på en ".
Så testa den str. hästen sedan kommer att ha.

Men den ryggen och vidden så finns inte mycket att kika på tyvärr. Så så här i starten innan hästen format sig och hittat sin kropp så skulle jag prova antingen en Wintec dressyr 15" Griffin young rider 16" eller Morris & Nolans ponnysadel i vidaste bomvidden minns inte om det är 33 el.34.

Va du en gör tryck inte ner ponnyn i en för smal sadel bara för att du vill ha ett visst märke eller material. Den dagen kan komma när den är slimmad och mer tränad.

Senast ändrad:

Det är klart att sadlen ska passa hästen! Och som du säger så kommer förhoppningsvis dagen när han är lite mer slimmad!;)
Annars får lillskiten åka på sadelutprovning!

Liknande trådar

Hästmänniskan Ponnyn ska lånas ut igen och denna gången så verkar jag ha hittat ett perfekt ställe och bara ett par mil från mig så jag kan hälsa på... 2 3
Svar
56
· Visningar
8 692
Senast: mumin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka