Sadlar till lååååånga ryttare?

Sv: Sadlar till lååååånga ryttare?

jag har 52 i stövlar och är 170.
har långa ben och kort överliv. typiskt dressyrkropp sägs de.
Lite jan brink varning :D

ride ri en röösli som jag trivs väldigt bra med, därmeot är de svårt med hoppsadlar.
har en allround mot hopp som ja trivs i, är en JH sadel från göteborgs sadelmakeri.

Jag är lång - 178 cm - och min kropp består mestadels av ben... Har letat dressyrsadel ett tag nu till min nya häst och insåg till slut att om jag ska hitta något som passar både hästen (som är bred) och mig själv (mina långa ben) så får det bli en ny sadel.

Beställde en Amerigo Cortina nu i helgen och storleken blev 17,5" samt långa kåpor. Behövde tydligen inte ha extra långa kåpor och det var ju faktiskt bra för det gör ju antagligen sadeln lättare att sälja begagnad om jag måste byta om ett par år...

Det ät jättesvårt att hitta nåt som passar både mig och hästen, själv är jag 185cm med långa ben och måste ha en sadel med smal midja.
hästen jag har är en köttbulle på 170cm med mycket framdel och stora bogblad. Han är mycket rund över ryggen och lite svankig.
Han behöver mycket rörelsefrihet framtill. Nån som har några ideer?

Jag hade en Cliff Barnsby Raven ett tag som nog hade varit bra för din häst och även passat en lång ryttare (men medryttare som är lång trivdes bra i den). Den hade väldigt långa kåpor och låg bra på min "köttbullsarab" men var för lång för henne.

Det här var en äldre modell som var smal i midjan så det kan ju ha ändrat sig, men CB har ju fler modeller...

Albion får vi nog tyvärr lägga ner, för dyra för min plånbok....

Tack för tipsat ka kolla upp den.......:bow:

Bewelinn skrev:
Jag hade en Cliff Barnsby Raven ett tag som nog hade varit bra för din häst och även passat en lång ryttare (men medryttare som är lång trivdes bra i den). Den hade väldigt långa kåpor och låg bra på min "köttbullsarab" men var för lång för henne.

Det här var en äldre modell som var smal i midjan så det kan ju ha ändrat sig, men CB har ju fler modeller...

Hera skrev:
*KL*

Måste väl finnas fler märken?

Ska du ha en sadel med rak bom finns det inte så många märken att välja emellan. Passier med ps-baum, Albion och ev Kieffer. Det var i alla fall de 3 sorter som passade min dam med rak rygg.

/Lizzie

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 889
Senast: AbCdE
·
Ridning Utöver smärt- eller skadeproblematik eller illasittande utrustning, vad kan det finnas för orsaker till följande scenario då...
Svar
11
· Visningar
1 436
Senast: Dopy
·
Utrustning Fortsatt sadelletande pågår ;) Nu undrar jag över Prestige och alla deras modeller på hoppsadlar. Det finns ju HUR MÅNGA SOM HELST...
Svar
8
· Visningar
3 344
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 893
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka