sadlar till spikraka ryggar!

guldfynd

Trådstartare
jag är på jakt efter en sadel som passar rak rygg, och då menar jag spikrak!
jag har väldigt många olika hästar hemma, och det är för det mesta c-d ponnyer mellan 3-5 år, som ska ridas in och utbildas.
och nu har jag ett par som är då så raka i ryggen som det bara går att ha, och runda är dem med, nu menar jag inte tjock absolut inte, men dem är bara runda, ja inga välmusklade hästar direkt då dem inte är ridna. dem är platta på ryggen och min sadlar halkar åt alla håll som jag har just nu..

jag fundera lite på Bates momentum, hört att dessa är raka, och kan va rätt praktist med kunna byta bomvidd, men enda problemet är väll att dessa bara görs i 16,5" och uppåt jag vill ha en 16" då en det blir ofta för stort med 16,5 på små c ponnyer.

har ni några tips på sadlar som är raka, gärna hopp men funkar med allround med, och som finns i 16"?! samt ett begagnat pris på max 6000!:)
 
Sv: sadlar till spikraka ryggar!

Jensen Exmoor - omvärmningsbar plastbom som går att värma om till extremt breda bomvidder, trevlig sadel med underdel i syntet och ovansida klädd i kalvskinn, kostar ca 7000 ny och det brukar finnas begagnade med jämna mellanrum för 3000-3500 kr.
Bommen är RAK.
 
Sv: sadlar till spikraka ryggar!

Kompisens häst var spikrak och sen lite manke. Han hade en clic (globus).
 
Sv: sadlar till spikraka ryggar!

Thorowgood young rider har jag till min c-ponny med liknande rygg, dock är den ju 16,5" men tycker att den är ganska kort. Älskar den!! Har även wintec wide men den får så rysligt små kåpor i 16"..
 
Sv: sadlar till spikraka ryggar!

Har en momentum och jag har visserligen inte mätt den men den är väldigt liten och lätt. Så det är kanske inte uteslutet att den funkar för dina ponnyer i 16,5 :)
 
Sv: sadlar till spikraka ryggar!

Momentum är inte så stora i sitsen, men om du ska ha till många hästar så tror jag att en elevation + blir bättre, de har så man kan ha inlägg i sadeln, för att höja fram/bak osv. Momentum är den enda Bates som inte har det :/ typiskt nog.
Elevation + är också mer av en banhoppnings sadel, lite djupare sits och mer stöd (momentum har pytte små stöd och platt sits, är en terrängsadel.)

Har själv en momentum och älskar den :D, men när jag letade sadel sa de på 3 horses att elevation+ är typ efterföljaren till. Momentum och ett mellanting mellan momentum och elevation.
 
Sv: sadlar till spikraka ryggar!

Momentum är inte så stora i sitsen, men om du ska ha till många hästar så tror jag att en elevation + blir bättre, de har så man kan ha inlägg i sadeln, för att höja fram/bak osv. Momentum är den enda Bates som inte har det :/ typiskt nog.

(egentligen så har Bates/Wintec bara utvecklat ett "snyggare" system för det man på Engelska kallar för "shimming" - att fylla ut med material mellan sadelns bom och sadelns bossa för att tillfälligt anpassa sadeln till hästen).

Detta kan göras med de flesta sadlar, bara det att det inte blir så snyggt som Bates-systemet där utfyllnadsbitarna läggs i speciella fickor i sadeln.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är helt fast i djungeln av sadlar och behöver lite hjälp. Vår lilla b-ponny har svängd rygg och mycket manke, något som jag...
Svar
1
· Visningar
1 045
Utrustning Hej, Vet att det finns en miljard sånahär trådar, har läst de flesta gamla men är fortfarande lite villrådig. Har kontakt med en...
Svar
6
· Visningar
2 341
Utrustning Mina tidigare hästar har varit precis lika runda och breda som nuvarande dom har dock varit spikraka. Så när den nya pållen dessutom är...
Svar
5
· Visningar
2 187
Senast: mily
·
Utrustning Eftersom alla andra gör egna sadeltrådar så gör jag det också ;). har ny foderhäst med både hög manke, spikrak rygg och är ganska...
Svar
17
· Visningar
1 623
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp