Rund, bred, svängd rygg

_Zacke_

Trådstartare
Mina tidigare hästar har varit precis lika runda och breda som nuvarande dom har dock varit spikraka. Så när den nya pållen dessutom är svängd och överbyggd i bak så har jag inga idéer på vilka sadlar som kan vara värt att prova.
Det jag har provat hittills bara för att dom fanns tillgängliga;
Globus Esperanza - för rak, annars rätt vinkel på bossorna och kändes rätt i vidd 36.
Tekna A-line- för takformad i bossorna.

Söker i första hand dressyrsadel men allround kan väl funka. 4000-7000:- begagnat.
 
Senast ändrad:
Mina tidigare hästar har varit precis lika runda och breda som nuvarande dom har dock varit spikraka. Så när den nya pållen dessutom är svängd och överbyggd i bak så har jag inga idéer på vilka sadlar som kan vara värt att prova.
Det jag har provat hittills bara för att dom fanns tillgängliga;
Globus Esperanza - för rak, annars rätt vinkel på bossorna och kändes rätt i vidd 36.
Tekna A-line- för takformad i bossorna.

Söker i första hand dressyrsadel men allround kan väl funka. 4000-7000:- begagnat.
En gammal hederlig Passier, 29,5 cm + i vidd, t ex GG modellen är lätt svängd, Stubben är väldigt mer svängd, 32-33,5 cm.
Wintec rött järn. Thorowgoods syntet är rätt svängda ju vidare bom man stoppar i. Lippo passar bra på överbyggda hästar, även Santa Cruz/Jacson xw-xxw är normalsvängda samtliga modeller. Crown/ideal funkar bra på överbyggda, bom 32.
 
Min cob är bred och väldigt sväng. På henne passade en lippo allround, kommer inte ihåg modellen riktigt dock. Hade provat en espreanza innan och upplevde samma som dig.
 
En gammal hederlig Passier, 29,5 cm + i vidd, t ex GG modellen är lätt svängd, Stubben är väldigt mer svängd, 32-33,5 cm.
Wintec rött järn. Thorowgoods syntet är rätt svängda ju vidare bom man stoppar i. Lippo passar bra på överbyggda hästar, även Santa Cruz/Jacson xw-xxw är normalsvängda samtliga modeller. Crown/ideal funkar bra på överbyggda, bom 32.
Finns det verkligen ngn Crown som kan ses som svängd? Alla modeller jag har stött på har varit raka dock inte spikraka. Men det finns kanske?
 
Finns det verkligen ngn Crown som kan ses som svängd? Alla modeller jag har stött på har varit raka dock inte spikraka. Men det finns kanske?
Har haft en Crown Jessica som var normalsvängd. Enligt Crown så bygger de alla modeller på olika bommar lite individuellt - så det kan variera även inom modellen.
 
Kolla på wellington :) eller kanske lippo allround. Min breda överbygda med svängd rygg har en Sensation G3 med G4 sits, men den är ju bomlös. Helt underbar dock :love:
 

Liknande trådar

Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
934
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
2 259
Utrustning Nu ska jag inte ropa hej förrän jag är över bäcken (eller möjligen bäckenet i mitt fall ;P) men jag verkar ha hittat en dressyrsadel som...
Svar
3
· Visningar
657
Senast: Linda_A
·
Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 321
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp