Bukefalos 28 år!

Säga upp sig från sommaranställning?

Wembley

Trådstartare
Som rubriken säger, vad gäller när man vill säga upp sig från en sommaranställning? Vilken uppsägningstid är bruklig?

Jag blev kontaktad av en vän med förfrågan om att jobba som personlig assistent i kommunen under sommaren. Hade jobbat som det tidigare i privat regi under 2012-2013 under 7 mån. Efter lite funderande kom jag fram till att min sommar skulle vara lugnare (egen företagare) och jag skulle kunna förstärka kassan lite genom att ta en sommaranställning.

Under anställningen framgick inte att det skulle krävas ca 100 h i form av utbildning, anställningsmöten och introduktion. Jag fick pussla en hel del för att hinna få ihop detta tillsammans med min egna verksamhet som under våren är av "högsäsongskaraktär".

Nu återstod bara en utbildning på några timmar som skulle ligga här i mitten av veckan innan jag skulle påbörja min tjänst. Men så idag ringer chefen och meddelar att brukaren som jag ska jobba hos inte vill att jag ska jobba hos hen av skälet att hen inte inte tycker att vår personkemi stämmer. De vill istället erbjuda mig tjänst hos annan brukare (som är mer "krävande"). Den andra arbetsplatsen kommer att ställa helt andra krav och det var just att det var två olika brukare som gjorde att jag kände att jag skulle orka med den här tjänsten. D v s att växla mellan två olika personer med olika behov. Naturligtvis är detta brukarens val och jag kan inte säga så mycket om det, men jag blev faktiskt chockad över samtalet då jag varit ca 30 tim hos hen.

När jag jobbade som Personlig Assistent 2012-2013 blev jag illa behandlad och därför blir jag tveksam till om jag alls skall hoppa på det här igen. Allt känns bara så tråkigt. Funderar därför på att säga upp mig helt och söka någon annan typ av arbete.

Tilläggas skall att jag normalt sett är en mycket ansvarstagande person som vill göra mitt bästa. Men det här blev inte alls som jag tänkt mig.
 
idag ringer chefen och meddelar att brukaren som jag ska jobba hos inte vill att jag ska jobba hos hen av skälet att hen inte inte tycker att vår personkemi stämmer.

Iom detta så har du ingen anställning och alltså inget att säga upp dig från. Helt upp till dig om du vill acceptera det andra erbjudandet om en helt annan anställning eller inte.
 
Iom detta så har du ingen anställning och alltså inget att säga upp dig från. Helt upp till dig om du vill acceptera det andra erbjudandet om en helt annan anställning eller inte.

Är det så? Den andra brukaren ligger också på mitt schema sedan tidigare, men anställningen har ju avsevärt förändrats mot överenskommet.
 
Vilken uppsägningstid du har beror ju på en rad faktorer, såsom vad det är för typ av anställningsform, om ni avtalat om ngt etc. Det brukliga är ju 1 månad. Men- om förutsättnignarna har ändrats väldigt mkt tycker jag du ska ta upp detta med arbetsgivare/ chef och säga att det inte känns bra. Det ligger ju i deras intresse att det fungerar också.
Antingen kanske de kan ändra ngt som gör att du vill jobba där eller släppa dig.
 
Anställningen gällde alltså 2 brukare och inte bara en och den ena brukaren har "hoppat av"? Då blir det ju annorlunda eftersom att även brukare 2 ingick i den ursprungliga anställningen.
 
Vilken uppsägningstid du har beror ju på en rad faktorer, såsom vad det är för typ av anställningsform, om ni avtalat om ngt etc. Det brukliga är ju 1 månad. Men- om förutsättnignarna har ändrats väldigt mkt tycker jag du ska ta upp detta med arbetsgivare/ chef och säga att det inte känns bra. Det ligger ju i deras intresse att det fungerar också.
Antingen kanske de kan ändra ngt som gör att du vill jobba där eller släppa dig.

Ja jag får fundera snabbt nu och kontakta dem. Börjar hos brukare 2 redan imorgon.
 
Ja jag får fundera snabbt nu och kontakta dem. Börjar hos brukare 2 redan imorgon.

Ja du kan ju ringa dem och säga att det inte känns bra... Sen beror det ju alltid på ens ekonomi etc om man helst vill sluta så fort som möjligt eller om man vill att de ska förändra ngt så man vill vara kvar.
 

Liknande trådar

Samhälle Dumpen är en organisation som letar reda på pedofiler som man har kontakt med via tex chattar. Efter detta brukar man stämma träff då...
17 18 19
Svar
366
· Visningar
17 227
Senast: Lobelia
·
Skola & Jobb Hur skulle ni bemöta en person, ni inte känner, på ett nytt jobb som från dag 1 börjar säga saker ironiskt till er? Började nytt jobb i...
2
Svar
39
· Visningar
3 458
Senast: Bulldoozer
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 186
Senast: Sasse
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
40 338
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp