Säga upp sig pga mobbning, slippa karens?

Hittade denna texten som i princip verkar förutsätta att man är sjukskriven innan det är aktuellt.

"För att ha giltig anledning att säga upp dig på grund av hälsoskäl krävs att du på grund av hälsoskälen inte kan gå tillbaka till ditt arbete eller till annat arbete hos din arbetsgivare. Vi behöver ett läkarintyg som styrker att du inte kan gå tillbaka till arbetet. Läkarintyget ska ha utfärdats innan anställningen upphörde.

Det krävs också att du har tagit upp hälsoskälen med din arbetsgivare för att försöka lösa problemet, till exempel genom förändrade arbetsuppgifter, rehabilitering eller omplacering. Om du har handlingar som kan styrka detta, laddar du upp dem på Mina sidor eller skickar in kopior på dem. Det kan till exempel vara en rehabiliteringsplan eller en arbetsplatsutredning."
 
Och isf borde väl läkaren istället sjukskrivit TS? Låter skumt tycker jag att hen skulle råda en patient att säga upp sig av hälsoskäl? Men inte tänka sig att sjukskriva vederbörande?
Jag har också fått det rådet utan att sjukskrivning kom på tal. Då höll jag på att tvärkrascha med alla möjliga symptom, yrsel, skakningar, illamående, hjärtklappning utan att känna ångest och läkaren sa typ att jag borde sluta jobba natt eftersom det är slitsamt för kroppen. Försökte lyfta frågan att nu är det ju det jobbet jag har och man behöver ju tjäna pengar för att överleva men han tyckte bara "det finns andra jobb" så...
 
Nu har jag sagt upp mig, min chef blev lite chockad men han förstod mig fullt ut. Kommer att vara en referens till mig i framtiden då han tycker jag har skött mig väldigt bra med mina arbetsuppgifter. Jag berättade för honom att anledningen att jag slutar är pågrund av att gruppen inte fungerar att jag inte kan komma till arbetet varje dag och må dåligt. Han skulle kolla upp med uppsägningstiden men jag vet det är en månad då jag har ett vikariat. Har även pratat med HR. Så hoppas nu att han kommer godkänna att jag slutar om en månad, han ville inte skriva på pappret än innan han kollat upp detta.
 
Och isf borde väl läkaren istället sjukskrivit TS? Låter skumt tycker jag att hen skulle råda en patient att säga upp sig av hälsoskäl? Men inte tänka sig att sjukskriva vederbörande?

Jag tycker att det är väldigt rimligt att ge råd att byta jobb i stället för att bli sjuk.
Det är mycket mer proaktivt att byta jobb innan det aktuella jobbet ger så mycket symtom att personen blir sjukskriven.
Det är bättre för individen att byta jobb innan individen "kraschat" med stressymtom eftersom det tar längre tid för individen att återhämta sig efter en totalkrasch, jämfört med att byta jobb i tid.

Man pratar mycket om att förebygga sjukdom.
Jag tror att det är få som ifrågasätter om läkaren rekommenderar en person som är i riskzonen att få diabetes, att lägga om kost- och motionsvanor för att undvika att få diabetes.
Men du menar att läkaren gör fel som rekommenderar förebyggande åtgärd i form av att byta jobb, om individen riskerar att bli sjuk av sin arbetssituation?
 
Jag tycker att det är väldigt rimligt att ge råd att byta jobb i stället för att bli sjuk.
Det är mycket mer proaktivt att byta jobb innan det aktuella jobbet ger så mycket symtom att personen blir sjukskriven.
Det är bättre för individen att byta jobb innan individen "kraschat" med stressymtom eftersom det tar längre tid för individen att återhämta sig efter en totalkrasch, jämfört med att byta jobb i tid.

Man pratar mycket om att förebygga sjukdom.
Jag tror att det är få som ifrågasätter om läkaren rekommenderar en person som är i riskzonen att få diabetes, att lägga om kost- och motionsvanor för att undvika att få diabetes.
Men du menar att läkaren gör fel som rekommenderar förebyggande åtgärd i form av att byta jobb, om individen riskerar att bli sjuk av sin arbetssituation?

Läste du inte tråden? Skillnaden här är väl att personen inte riskerar utan redan ÄR sjuk av sin arbetssituation och hade behövt bli sjukskriven under en månad av uppsägningstiden. Personen har ju redan försökt agera förebyggande genom att faktiskt skaffa ett nytt jobb. Nu är situationen och måendet akut, därav söker TS läkare.

Håller med dig om att man såklart ska tänka förebyggande och försöka skaffa ett jobb där man mår bra. Självklart har man ett eget ansvar där. Däremot vettefan om jag tycker att mobbing kan läggas över på den mobbade? Menar du att det är TS ansvar att såga upp sig för att hen inte ”fungerar” på jobbet pga att hen är mobbad? :confused: Det känns bakvänt i min värld
 
Läste du inte tråden? Skillnaden här är väl att personen inte riskerar utan redan ÄR sjuk av sin arbetssituation och hade behövt bli sjukskriven under en månad av uppsägningstiden. Personen har ju redan försökt agera förebyggande genom att faktiskt skaffa ett nytt jobb. Nu är situationen och måendet akut, därav söker TS läkare.

Håller med dig om att man såklart ska tänka förebyggande och försöka skaffa ett jobb där man mår bra. Självklart har man ett eget ansvar där. Däremot vettefan om jag tycker att mobbing kan läggas över på den mobbade? Menar du att det är TS ansvar att såga upp sig för att hen inte ”fungerar” på jobbet pga att hen är mobbad? :confused: Det känns bakvänt i min värld

Jag menar att man kan agera pragmatiskt i stället för principiellet.
Och nu syftar jag inte specifikt på TS.
Om det är så att man mår dåligt på sitt jobb så är det klokt - och pragmatiskt - att titta på situationen, tänka "kommer situationen att förändra sig?".
Om svaret på frågan är nej, så är den kloka åtgärden att byta jobb.
Så som TS har gjort - utmärkt.
Och jo, jag hade läst att TS skaffat nytt jobb vilket ju är utmärkt.

Jag vände mig "bara" mot uppfattningen att det ska bli sjukvårdens ansvar när någon mår dåligt av jobbet.
Jag ser det snarare som ett arbetsgivarproblem.
Många gånger är det dålig ledning som är orsaken, både till mobbing och till stressymtom.
Ledningen som blundar för mobbing.
Ledningen som lägger på de anställda för mycket arbetsuppgifter eller ansvar.
Det är problematiskt om vi ska göra ett arbetsgivarproblem och/eller ett ledningsproblem hos arbetsgivare, i knät på sjukvården.
Det är lämpligare att problemet hamnar tillbaka i knät hos arbetsgivaren som ska ta ansvar för situationen.
Med ny arbetsmiljölagstiftningen är det tydligt att arbetsgivaren har ansvar för den psykosociala, lika väl som den fysiska, arbetsmiljön.

Nej, det är inte TS fel att TS är mobbad på arbetsplatsen.
Likväl kan det ju vara TS som blir så illa tvungen att ta beslutet (som TS har gjort) att byta jobb.
Därför att ingen annan kanske kan göra den viktiga åtgärden för TS psykiska hälsa.
Arbetsgivaren BORDE ha gjort det.
Sjukvårdens uppgift BORDE det verkligen inte bli.
 
Nu har jag sagt upp mig, min chef blev lite chockad men han förstod mig fullt ut. Kommer att vara en referens till mig i framtiden då han tycker jag har skött mig väldigt bra med mina arbetsuppgifter. Jag berättade för honom att anledningen att jag slutar är pågrund av att gruppen inte fungerar att jag inte kan komma till arbetet varje dag och må dåligt. Han skulle kolla upp med uppsägningstiden men jag vet det är en månad då jag har ett vikariat. Har även pratat med HR. Så hoppas nu att han kommer godkänna att jag slutar om en månad, han ville inte skriva på pappret än innan han kollat upp detta.

Hoppas att detta inte drar ut onödigt på tiden. Din uppsägning borde rimligen gälla från nu och inte från när han skriver på något papper. Har du mailat också så att du har svart på vitt när du sa upp dig? Jag tycker han borde kunna skriva på oavsett om han dubbelkollat uppsägningstiden.


Är de inte märkligt att chefen bad mig att inte berätta något för mina kollegor ang min uppsägning?

Jo. Det kan jag tycka. Varför skulle du inte få berätta?
 
Hoppas att detta inte drar ut onödigt på tiden. Din uppsägning borde rimligen gälla från nu och inte från när han skriver på något papper. Har du mailat också så att du har svart på vitt när du sa upp dig? Jag tycker han borde kunna skriva på oavsett om han dubbelkollat uppsägningstiden.




Jo. Det kan jag tycka. Varför skulle du inte få berätta?

Jag har skrivit ut ett papper och skrivit gårdagens datum, då han inte var här så kunde jag inte prata med honom då. Men har möte med HR imorgon så jag kommer kräva jag ska sluta den 7 oktober. Tror att han har panik för vi är underbemannade och redan går på knäna och de kommer en ny den 1 oktober som ska läras upp. Han vill nog jag ska vänta med att berätta tills han kommit på en plan eller fått tillstånd av ledningen att anställa någon ny på mitt kontrakt. För han vet att de övriga anställda kommer bli rasande då de kommer ha så mycket mer att göra, då vi redan knappt nu hinner med och de ska ta över mina ärenden.

Tror min chef tycker det är skönt endå att behöva slippa försöka lösa problemet. Så han verka inte direkt ledsen över att jag ville sluta.
 
Jag har skrivit ut ett papper och skrivit gårdagens datum, då han inte var här så kunde jag inte prata med honom då. Men har möte med HR imorgon så jag kommer kräva jag ska sluta den 7 oktober. Tror att han har panik för vi är underbemannade och redan går på knäna och de kommer en ny den 1 oktober som ska läras upp. Han vill nog jag ska vänta med att berätta tills han kommit på en plan eller fått tillstånd av ledningen att anställa någon ny på mitt kontrakt. För han vet att de övriga anställda kommer bli rasande då de kommer ha så mycket mer att göra, då vi redan knappt nu hinner med och de ska ta över mina ärenden.

Tror min chef tycker det är skönt endå att behöva slippa försöka lösa problemet. Så han verka inte direkt ledsen över att jag ville sluta.
Jag vet inte om det hjälper att du har skrivit ut ett papper med gårdagens datum. Du borde ändå maila honom och gärna en kopia till HR så att alla vet när du sa upp dig - inte när han behagar skriva på ett papper.

Det är verkligen en trist historia och jag tycker inte att din chef har gjort vad man kan vänta sig av en chef.
 
Jag har skrivit ut ett papper och skrivit gårdagens datum, då han inte var här så kunde jag inte prata med honom då. Men har möte med HR imorgon så jag kommer kräva jag ska sluta den 7 oktober. Tror att han har panik för vi är underbemannade och redan går på knäna och de kommer en ny den 1 oktober som ska läras upp. Han vill nog jag ska vänta med att berätta tills han kommit på en plan eller fått tillstånd av ledningen att anställa någon ny på mitt kontrakt. För han vet att de övriga anställda kommer bli rasande då de kommer ha så mycket mer att göra, då vi redan knappt nu hinner med och de ska ta över mina ärenden.

Tror min chef tycker det är skönt endå att behöva slippa försöka lösa problemet. Så han verka inte direkt ledsen över att jag ville sluta.
Dom anstälda kanske borde låta bli att mobba folk om dom inte vill ha mer och göra...
Hoppas tiden går fort för dig nu så du kan få börja må bättre snart.
 
Är de inte märkligt att chefen bad mig att inte berätta något för mina kollegor ang min uppsägning?
Nej det tycker jag inte. Teorin är att Din chefs ska leda och fördela arbete. Nu fungerar det inte för dig men du måste respektera hans val att informera. Däremot är mejl en bra idé och övrig bevisning om ditt beslut. I värsta fall, skit i att gå dit. Vad kan hända? De stämmer dig och pinsamt , visst du stämmer dem eller du får betala böter. Pinsamt absolut men vadå... mest pinsamt för dem. Ofta när en person beslutar att lämna en grupp kan det bli aggressioner oavsett om det är en sångkör eller arbetsplats. Var beredd på det. Arbetsgivaren vill ofta ha bort personen på en gång för att undvika detta så då får du lämna med full lön utan arbetsplikt.
 
Pratade med HR idag. De ville absolut inte att jag skulle få ut ett intyg från företags psykologen att jag gått dit pga jag varit utstött/mobbad då hon sa att det faktist har haft planer att göra något åt saken nu. Men jag har jobbat här i 8 månader och pratat med chefen ett x antal gånger och ingenting har blivit bättre. Så antar att jag får helt enkelt stå ut med att inte få lön på 2 mån.
 
Tror knappast jag kan få lämna och få full lön tills jag slutar. Då jag har så mycket att göra och måste avsluta mina ärenden som jag har på mitt bord.
 
Pratade med HR idag. De ville absolut inte att jag skulle få ut ett intyg från företags psykologen att jag gått dit pga jag varit utstött/mobbad då hon sa att det faktist har haft planer att göra något åt saken nu. Men jag har jobbat här i 8 månader och pratat med chefen ett x antal gånger och ingenting har blivit bättre. Så antar att jag får helt enkelt stå ut med att inte få lön på 2 mån.
Prata med facket - detta ger dig ju ett utmärkt förhandlingsläge. Du löser arbetsgivarens problem - då kan arbetsgivaren hjälpa till att lösa de problem lösningen ger dig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp