Säga upp sig pga mobbning, slippa karens?

Smurfoff

Trådstartare
Startade en tråd tidigare att jag verkligen vantrivs på mitt tidigare jobb. Är utfryst och rent av mobbad. Har sagt till både HR och chefer men inget händer. De har i princip sagt till mig att själv markera och säga ifrån vilket jag gjorde på ett möte när jag fick höra ett en kollega snackat skit om mig vilket han förnekade. Jag har fått ett nytt jobb som börjar i november. Men jag orkar inte vara kvar utan vill säga upp mig idag, har en månads uppsägningstid men vet man har 45 dagars karens om man säger upp sig själv. Jag ska till företags psykologen idag som jag även gått till innan, suttit där och gråtit för jag mår så dåligt. Kan jag be henne skriva ett intyg så jag slipper karensen från Akassan och får de trots jag säger upp mig själv?
 
Har läst om de på nätet ja, tänkte bara se om någon här har erfarenhet av de? Om de brukar bevilja eller neka.. Blir inte lätt om jag ska gå 2 mån utan pengar nämligen..
 
Eller så kollar du om du kan bli uppsagd av nuvarande arbetsgivare?
Men det lär väl finnas uppsägningstid? Och om @Mallju avstår den frivilligt så lär det inte ge A-kassa. Då är hon ju frivilligt arbetslös, inte ofrivilligt.

Håller med om att ifall du mår så dåligt att du inte klarar av att vara på arbetet så är det sjukskrivning som ska vara förstahandsalternativet.
 
Men det lär väl finnas uppsägningstid? Och om @Mallju avstår den frivilligt så lär det inte ge A-kassa. Då är hon ju frivilligt arbetslös, inte ofrivilligt.

Håller med om att ifall du mår så dåligt att du inte klarar av att vara på arbetet så är det sjukskrivning som ska vara förstahandsalternativet.
Men det lär väl finnas uppsägningstid? Och om @Mallju avstår den frivilligt så lär det inte ge A-kassa. Då är hon ju frivilligt arbetslös, inte ofrivilligt.

Håller med om att ifall du mår så dåligt att du inte klarar av att vara på arbetet så är det sjukskrivning som ska vara förstahandsalternativet.
Uppsägningstid finns ju varesig man säger upp sig själv eller blir uppsagd. Det kan ju lösas med sparad semester eller arbetsbefrielse under uppsägningstiden om arbetsgivaren vill.
 
Tyvärr kommer de inte säga upp mig, de har 3 mån uppsägningstid medans jag har en. Sen kommer jag få betala tillbaka semesterdagar då jag fick detta i förskott.
 
Startade en tråd tidigare att jag verkligen vantrivs på mitt tidigare jobb. Är utfryst och rent av mobbad. Har sagt till både HR och chefer men inget händer. De har i princip sagt till mig att själv markera och säga ifrån vilket jag gjorde på ett möte när jag fick höra ett en kollega snackat skit om mig vilket han förnekade. Jag har fått ett nytt jobb som börjar i november. Men jag orkar inte vara kvar utan vill säga upp mig idag, har en månads uppsägningstid men vet man har 45 dagars karens om man säger upp sig själv. Jag ska till företags psykologen idag som jag även gått till innan, suttit där och gråtit för jag mår så dåligt. Kan jag be henne skriva ett intyg så jag slipper karensen från Akassan och får de trots jag säger upp mig själv?
Är du med i facket?
Jag är/var i en liknande situation på mitt jobb. Hände inget när jag pratade med cheferna och till sist gick jag till facket. Vi skulle haft ett samtal, facket, jag och chefen, men chefen skickade mig till företagshälsan efter att facket hade hört av sig angående att vi skulle ha samtal, ungefär som det var jag som var problemet. Nu trivs jag i övrigt bra på mitt jobb och jag hade hittat en lösning på problemet, som jag även nämnt till både facket, företagshälsan och cheferna.

Lösningen bestod i att min lastbil flyttades till en annan ort, där vi har andra bilar. Grundproblemet är fortfarande kvar, men jag har fått mitt andrum och känner mig glad igen och är omringad av fantastiska kollegor. För mig blev det en nystart. Vet inte om det finns någon sådan möjlighet för dig? Om det finns kanske det kan vara ett alternativ? Du känner din situation bäst, oavsett vart det bär hän så vill jag tala om att du inte är ensam och jag kan ana vad det är du går igenom, tänker på dig. :heartheart

Jag var beredd på att säga upp mig om inget gjordes, jobb finns det gott om som lastbilschaufför, så det var inget som oroade mig. Ingen ska behöva gå till jobbet och bli mobbad/trakasserad. :heart

Edit: ooops, missade visst att du redan har ett nytt jobb på G :o (låter det andra stå kvar ifall någon annan har använding av det), prata med psykologen och se vad denne kan hjälpa dig med.:heart
 
Hej, ja jag har redan tackat ja till ett annat jobb. Kommer säga upp mig härifrån imorgon då min chef inte är på plats idag. Har bett psykologen skriva ut intyg att jag har varit där och varför, men hon måste få tillstånd från HR då de tar betalt av företaget. Får ju testa skicka in de till akassan, tror det blir svårt att bli sjukskriven. Jag står liksom ut just nu. Men känner att en månad till räcker, inte två.
 
Jag förutsätter att du har ett buffert-spar för oförutsedda utgifter. Kanske är det läge att använda av det nu och ta en månad ledigt innan nya anställningen börjar? Då hinner du vila upp dig och ladda upp inför det nya!
 
Jag förutsätter att du har ett buffert-spar för oförutsedda utgifter. Kanske är det läge att använda av det nu och ta en månad ledigt innan nya anställningen börjar? Då hinner du vila upp dig och ladda upp inför det nya!
Vi som läser på hund vet att buffertspar har farit illa nyligen.
 
Jag har sparade pengar. Så visst klarar jag de. Dock har jag mejlat lönekontoret hur mkt jag får betala tillbaka av min semester. Fick ju förskott har tagit ut 22 dagar.. jobbar här i 8 mån. Någon som vet hur många dagar man tjänar in i mån?
 
Jag har sparade pengar. Så visst klarar jag de. Dock har jag mejlat lönekontoret hur mkt jag får betala tillbaka av min semester. Fick ju förskott har tagit ut 22 dagar.. jobbar här i 8 mån. Någon som vet hur många dagar man tjänar in i mån?
Med 25 dagars semester så blir det ungefär två dagar per månad.
Jag tycker att du skall försöka undersöka det här med arbetsbefrielse under uppsägningstiden. Då skulle du kunna säga upp dig till sista oktober men bara behöva jobba september ut (i så fall får du vänta med att lämna in uppsägningen). Eller som ett mellanting säga upp dig om ett par veckor och få arbetsbefrielse till mitten av oktober och därefter vara "mellan jobb". Kan ju vara bra med lite paus innan du börjar på något nytt. Ta hjälp av facket med förhandlingarna, om du är med där.
Att bli uppsagd är inte bra, så det är bra att du inte tänkt det.
Nya arbetsplatsen är inte intresserad av att du kommer tidigare?
 
Med 25 dagars semester så blir det ungefär två dagar per månad.
Jag tycker att du skall försöka undersöka det här med arbetsbefrielse under uppsägningstiden. Då skulle du kunna säga upp dig till sista oktober men bara behöva jobba september ut (i så fall får du vänta med att lämna in uppsägningen). Eller som ett mellanting säga upp dig om ett par veckor och få arbetsbefrielse till mitten av oktober och därefter vara "mellan jobb". Kan ju vara bra med lite paus innan du börjar på något nytt. Ta hjälp av facket med förhandlingarna, om du är med där.
Att bli uppsagd är inte bra, så det är bra att du inte tänkt det.
Nya arbetsplatsen är inte intresserad av att du kommer tidigare?

Jag ska arbeta inom flyget, så kursen börjar ett visst datum så är inget jag kan ändra på.
 
Kommer få betala ca 6000 kr för min semester, helt ok hade räknat med att det var mer. Så de kommer gå precis. Kommer få lägga mina sista sparpengar på en utebliven lön. Men ska iallfall testa att skicka in till akassan och se om man kan få slippa karensen.
 
Kommer få betala ca 6000 kr för min semester, helt ok hade räknat med att det var mer. Så de kommer gå precis. Kommer få lägga mina sista sparpengar på en utebliven lön. Men ska iallfall testa att skicka in till akassan och se om man kan få slippa karensen.
Du kan inte räkna med att slippa karensen om du inte har ett läkarintyg där läkaren anser att du bör säga upp dig av hälsoskäl.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Svensk politik nr 3
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp