Säker hästhantering

Jag vill göra ett tillägg: det finns drygt 100 000 motorcyklister i Sverige, och en organisation (SMC) som har som enda syfte att värna MC-säkerheten genom kurser, dialog med politiker osv. Jämför det med hur många ryttare det finns, och var är organisationen som har som (enda) syfte att värna ryttar/hästsäkerheten...?
En snabb googling talar dock om att det dör BETYDLIGT fler personer i motorcykelolyckor än i hästrelaterade olyckor varje år. Jag såg MC-siffror kring 30-50 pesoner per år, medans hästsporten har typ 1-5 personer per år.
Det är inte så konstigt om MC har en sådan organisation, det finns helt enkelt ett ännu större behov där.
 
Aldrig hört talas om att man rider in i stallet. Bland det värsta jag hört, och då har jag ändå hållit på med hästar av och till sen 1983...Jag är supernoga med säkerheten och bryr mig absolut noll om nån tycker jag är överdriven. Jag har träffat på så många unga människor som fått sina liv delvis förstörda i hästolyckor som kunnat förebyggas.
 
Aldrig hört talas om att man rider in i stallet. Bland det värsta jag hört, och då har jag ändå hållit på med hästar av och till sen 1983...Jag är supernoga med säkerheten och bryr mig absolut noll om nån tycker jag är överdriven. Jag har träffat på så många unga människor som fått sina liv delvis förstörda i hästolyckor som kunnat förebyggas.
Jag har sett det en del i islandshästvärlden, inte så mycket i hopp- och dressyrstall
 
Som jag tolkat det är det förhållandevis vanligt utomlands att man sitter upp och av i stallet, om det är dimensionerat för det. Kan någon förklara det svinolämpliga i det?

Jag själv tycker bara det känns ovant, för rutinerna jag är uppväxt med är annorlunda.
 
Som jag tolkat det är det förhållandevis vanligt utomlands att man sitter upp och av i stallet, om det är dimensionerat för det. Kan någon förklara det svinolämpliga i det?

Jag själv tycker bara det känns ovant, för rutinerna jag är uppväxt med är annorlunda.
Det beror väl på hur stallen är organiserade. Men jag har varit i väldigt få svenska stall som är anpassade för ridning i stallet.
Framförallt om det också rör sig en hel del folk osv..
 
En snabb googling talar dock om att det dör BETYDLIGT fler personer i motorcykelolyckor än i hästrelaterade olyckor varje år. Jag såg MC-siffror kring 30-50 pesoner per år, medans hästsporten har typ 1-5 personer per år.
Det är inte så konstigt om MC har en sådan organisation, det finns helt enkelt ett ännu större behov där.
Absolut, och olyckorna är allvarligare. Samtidigt som det finns läkare som säger att hästrelaterade skador är det de ser mest. Så det är olika nivåer men ändå många likheter.
 
Absolut, och olyckorna är allvarligare. Samtidigt som det finns läkare som säger att hästrelaterade skador är det de ser mest. Så det är olika nivåer men ändå många likheter.
Fast man måste ju ändå utgå från statistiken och inte vad läkare upplever som vanligast. Att det sker skador när man hanterar stora levande djur är ju inte så konstigt. Många hästrelaterade skador har ju helt andra orsaker än att folk inte tänker på säkerheten..
 
En snabb googling talar dock om att det dör BETYDLIGT fler personer i motorcykelolyckor än i hästrelaterade olyckor varje år. Jag såg MC-siffror kring 30-50 pesoner per år, medans hästsporten har typ 1-5 personer per år.
Det är inte så konstigt om MC har en sådan organisation, det finns helt enkelt ett ännu större behov där.
Dock - MC-olyckorna rapporteras med stor sannolikhet in i STRADA på rutin. Det finns väl ingen liknande statistik för ryttare? Är kanske inte helt enkelt att jämföra då. Sen är ju naturligtvis mörkertalet stort som alltid.
 
Vart då? Vem ansvarar för den statistiken? Jag har koll på trafikdödlighet och statistik men när jag letar statistik för dödsolyckor och ryttare så är källorna mer bristfälliga.
Jag har egentligen ingen aning, tänker att sjukvården rapporterar dödsfall inkl orsak? Men kanske är fel antaget.
 
Aldrig hört talas om att man rider in i stallet. Bland det värsta jag hört, och då har jag ändå hållit på med hästar av och till sen 1983...Jag är supernoga med säkerheten och bryr mig absolut noll om nån tycker jag är överdriven. Jag har träffat på så många unga människor som fått sina liv delvis förstörda i hästolyckor som kunnat förebyggas.
I varje travstall jag varit i har både hoppat upp och av i stallet, även dom ynka 2 galoppstallen jag varit i har det varit så och har även gjort så med dom jag ridit in hemma då dom hästarna har varit vana vid att jag har hängt på dom just inne i stallet och då har det känts mest naturligt att sitta upp i stallet och sedan svänga ut ur stallet för första ridturen.
 
Som jag tolkat det är det förhållandevis vanligt utomlands att man sitter upp och av i stallet, om det är dimensionerat för det. Kan någon förklara det svinolämpliga i det?

Jag själv tycker bara det känns ovant, för rutinerna jag är uppväxt med är annorlunda.
Det är väldigt vanligt utomlands som sagt. Där är stallen oftast mkt rymligare med högt i tak etc. Dessutom ofta ihopbyggt med ridhuset.
själv sitter jag upp i stallet på ett par av mina hästar då jag ska rida ut. Dom är inte säkra att sitta upp på utomhus än
 
I varje travstall jag varit i har både hoppat upp och av i stallet, även dom ynka 2 galoppstallen jag varit i har det varit så och har även gjort så med dom jag ridit in hemma då dom hästarna har varit vana vid att jag har hängt på dom just inne i stallet och då har det känts mest naturligt att sitta upp i stallet och sedan svänga ut ur stallet för första ridturen.

Har sett massor av videos på svenska ryttare från södra Sverige som hoppar upp inne i stället och rider ut. Trodde det va en skånsk grej då de flesta vhs man fick skickade till sig när man hade ringt på en häst innehöll det momentet (med ryktning och sadling innan).
På de beridarstall vi besökte så gjorde beridarna likadant...
Min tid i travstall så körde kusken ut ur stallet direkt efter att skötare knäppt lös hästen...
 
Dock - MC-olyckorna rapporteras med stor sannolikhet in i STRADA på rutin. Det finns väl ingen liknande statistik för ryttare? Är kanske inte helt enkelt att jämföra då. Sen är ju naturligtvis mörkertalet stort som alltid.
Försäkringsbolagen? Vet inte hur siffrorna rapporteras in, men hittade ungefär samma som @MiniLi. Fast lägre på ryttare, 1-2. Och då har ridsporten 5 gånger så många utövare.

Fast, 85 % är kvinnor, och för mc är det 87 % män. Hade det varit 85 % män inom ridsporten hade det säkert varit mer uppstyrt för att förebygga olyckor. :meh:
 
Försäkringsbolagen? Vet inte hur siffrorna rapporteras in, men hittade ungefär samma som @MiniLi. Fast lägre på ryttare, 1-2. Och då har ridsporten 5 gånger så många utövare.

Fast, 85 % är kvinnor, och för mc är det 87 % män. Hade det varit 85 % män inom ridsporten hade det säkert varit mer uppstyrt för att förebygga olyckor. :meh:
Det hade nog också varit fler olyckor. Män, framförallt unga, har en tendens att ta mer risker än kvinnor.
 
Försäkringsbolagen? Vet inte hur siffrorna rapporteras in, men hittade ungefär samma som @MiniLi. Fast lägre på ryttare, 1-2. Och då har ridsporten 5 gånger så många utövare.

Fast, 85 % är kvinnor, och för mc är det 87 % män. Hade det varit 85 % män inom ridsporten hade det säkert varit mer uppstyrt för att förebygga olyckor. :meh:
Försäkringsbolagen har bara sina egna kunder. Dvs ingen tillförlitlig statistik.

Det går helt enkelt inte att jämföra på ett tillförlitligt sätt. Sen tror jag att de siffror ni hittat är ganska sanningsenliga det är bara det att siffrorna är bristfälliga på grund av hur de sammanställs
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter I april arrangerar Maria Gretzer, tillsammans med Jonas Holmberg från Vellinge Ridcenter, en gratis clinic med Eamon Hickey om säker...
Svar
0
· Visningar
115
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Madelene Olsson vill inspirera till trygghet, självförtroende och säker hästhantering i alla miljöer. Här berättar hon om sin filosofi.
Svar
0
· Visningar
246
Senast: Gunnar
·
Hästhantering https://www.hippson.se/artikelarkivet/hoppning/albert-voorn-om-jag-inte-delar.htm?fbclid=IwAR0FTs4GkpUioptxwC32EKPYo-_CLV-fSAAI9wyk5opckE...
Svar
11
· Visningar
1 669
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag blev tillfrågad om jag ville vara med i ett forskningsprojekt då jag sökte vård till följd av en svår ridolycka och fick ganska...
2
Svar
38
· Visningar
2 156
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp