Säkerhetsväst luft

Airjackets ska man köpa av proffs som vet hur de ska sitta.

Vet inte hur många ryttare jag sett genom åren som slagits ut totalt av sina airjackets när de ramlat av och västarna smäller av och hindrar ryttarna från att andas.

En av ryttarna på senior-EM i fälttävlan för ett antal år sedan fick panik för att andningen hindrades efter en faceplant med tillhörande POOF av västen!

Jag har upprepade gånger försökt få svar på Spoga-mässan från några av de större tillverkarna gällande allvarliga skador på bröstkorg och lungor hos ryttare som ramlat av men då blir de som agressiva musslor..

Detta samtidigt som de marknadsför sina västar med att de räddat livet på ryttare x och y så vägrar/kan de inte svara på enkla frågor om produkterna och eventuell faktisk forskning på området.

Med rätt användning och rätt anpassade västar är jag övertygade om att pluspunkterna är fler än minuspunkterna men som sagt var se till att anlita proffs vid utprovning och inköp.
 

Liknande trådar

Utrustning Efter en olycka för 2 veckor sedan måste jag byta ut både hjälm och väst. Hjälmen tog en stor smäll. Och västen klipptes sönder av...
2
Svar
29
· Visningar
3 021
Senast: Wilfa
·
Utrustning För några dagar sedan ramlade jag av min häst och bröt armen. Trots att jag skadade mig ordentligt så inser jag ändå att det kunde ha...
Svar
4
· Visningar
816
Senast: Cinzia
·
Utrustning Eftersom jag häromdagen insett att både västen och hjälmen har väl många år på nacken så gjorde jag en raid i stadens ridsportsbutiker...
2
Svar
23
· Visningar
2 565
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Jag hade JÄMT säkerhetsväst när jag var yngre,oavsett om jag skulle lulla runt på ridbanan,ut i skogen, eller ut på en kort skrittvända...
2
Svar
27
· Visningar
10 082
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp