Sälja bil till någon dom "köper allt"

Ett tips är att ringa runt till bilskrotarna som finns där du bor, enkelt och smidigt sätt att bli av med bilen om den är körbar, ofta betalar de en liten slant i alla fall och man vet att bilen tas om hand på rätt sätt. Se bara till att det är en auktoriserad bilskrot.

Många sådana som "köper allt" har inte riktigt rent mjöl i påsen om man säger så, även om du blir av med bilen och inte står som ägare längre så gynnar du kanske fel typ av verksamhet, men det gör man ju som man vill :)
 
Nu har jag ledsnat på mitt måndagsexemplar till bil. 2005:a Opel Astra som gått 27.000 mil. Har lagt en hel del pengar på bromsar mm mm senaste åren, slukar olja och har något fel som ger en felkod som vi inte kommit tillrätta med. Har inte bytt kamrem, bilen har nu flera nya felkoder och motorn låter illa. Höga CO-värden. Ja, som ni hör är det ingen bil man säljer med rent samvete. Berättar jag om allt detta blir den inte såld alls. Enda alternativet som jag ser det är att sälja till en sådan som annonserar om att de köper allt (defekt, obesiktigat mm). Någon som gjort det? Vad är haken egentligen? Vad kan man räkna med att kunna få? Nu har bilen bara kostat mig knappt 800 kr i månaden om jag slår ut inköpspris på den tid jag ägt den så i princip anser jag att jag skulle kunna skänka bort den, men i alla fall.
Jag har sålt ett vrak till en kille som "köpte allt". Fick 2500:- och han hämtade bilen utan strul.
 
Många sådana som "köper allt" har inte riktigt rent mjöl i påsen om man säger så, även om du blir av med bilen och inte står som ägare längre så gynnar du kanske fel typ av verksamhet, men det gör man ju som man vill :)

Vad baserar du det på? Killen jag sålde till hade F-skatt och var väldigt noga.
 
Vad baserar du det på? Killen jag sålde till hade F-skatt och var väldigt noga.
Ja då är det ju inga problem! Jag har inga fakta det baseras på, mer än egen erfarenhet (jobbar i branchen). Folk som blir så glada för de får ett par hundralappar extra för bilen, så har de inte så stor koll på vem de sålt till, ungefär samma som folk som är glada när de slipper momsen hos t.ex. hovslagaren och är nöjda för de fick skoningen billigare.
Vi har problem med sk. "svartskrotar" här omkring, de skulle ju inte kunna hållas om inte nån sålde till dom.
 
Jag sålde min Opel Astra (förvisso äldre än din) igår på blocket och vill aldrig mer göra om det (åtminstone inte i den lägre prisklassen). Jag var ärlig med bilens fel i annonsen och var ändå helt nedringd och blev stressad över att folk var så heta på min gamla trasiga bil (som var såld och kördes härifrån inom 2 h från att annonsen lades ut för en okej peng). Jag är så glad att jag betalade extra för fejkat telefonnummer, för en person var riktigt påstridig...

Som köpare är jag däremot lite ambivalent. Min "nya" bil hade lämnats in hos en bilfirma, som i sin tur hade sålt den vidare till en annan bilfirma och om den tidigare ägaren hade lämnat information om bilen hade den försvunnit på vägen. Har fått gissa mig fram till vad som behöver göras och tycker det är lite otäckt att jag inte vet något om bilens historik. Ur den synpunkten hade jag hellre köpt bilen privat från en ärlig säljare på blocket och fått svart på vitt vad som behöver göras istället för att gissa mig fram.
Jag skulle inte lita ett dugg på en okänd som vill sälja sin bil till mig, hur vet jag att denne är ärlig? När jag köpte bil sist köpte jag Carfax-rapporter och var väldigt nöjd med att kunna sortera bort importer och bilar med trixade mätarställningar samt att jag kunde se andra varningar på respektive bil.
 
Sålde en fin BMW med skuren motor f 10 000.
Inga problem alls med affären f mig, men ett drygt år senare ringde en stackars kvinna som köpt den ( av en annan bilfirma) f 40 000 och undrade över bilens historik ...Jag sa som det var, dvs att mororn skurit, men detta hade hon givetvis inte blivit informerad om ...
Gillade det inte, men det är ju väldigt svårt att veta vad en köpare tänker göra med bilen ..
 
Sålde en fin BMW med skuren motor f 10 000.
Inga problem alls med affären f mig, men ett drygt år senare ringde en stackars kvinna som köpt den ( av en annan bilfirma) f 40 000 och undrade över bilens historik ...Jag sa som det var, dvs att mororn skurit, men detta hade hon givetvis inte blivit informerad om ...
Nej... fast om motorn bytts (eller reparerats, men mest troligt bytts) så är det kanske inte givet att det är något som en köpare egentligen behöver veta?
 
Nej... fast om motorn bytts (eller reparerats, men mest troligt bytts) så är det kanske inte givet att det är något som en köpare egentligen behöver veta?
Sanningen var nog att man fixat topplocket men inte annat som t ex kylaren som nog oxå tagit stryk i haveriet
Lärdomen är väl att kolla med fd ägare innan man köper ... inte i efterhand ...
 
Jag skulle inte lita ett dugg på en okänd som vill sälja sin bil till mig, hur vet jag att denne är ärlig? När jag köpte bil sist köpte jag Carfax-rapporter och var väldigt nöjd med att kunna sortera bort importer och bilar med trixade mätarställningar samt att jag kunde se andra varningar på respektive bil.

Det är givetvis svårt att veta vem som är ärlig och inte. Jag har själv inte köpt några carfax-rapporter, däremot går en hel del att se gratis på transportstyrelsens hemsida bara en har bilens registreringsnummer. Har själv sållat bort ett antal importbilar och suspekta bilar på det viset. Angående ärligheten säger magkänslan mycket och för mig har bilbyte varit en djungel.
Att jag var ärlig när jag sålde min bil vet ju bara jag, du har helt rätt i att jag var helt okänd för köparna. Däremot stod det dem fritt att undersöka bilen så mycket de ville, provköra den och kika igenom dokumenten som följde med utöver det jag berättade.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp