Sälja servis (Rörstrands) i delar eller paket?

Badtz Maru

Trådstartare
Nu vänder jag mig till allvetande Buke igen. :up: Jag har en servis som jag fått i gåva genom åren som jag aldrig använt som bara står och samlar damm. Nu har jag slutligen bestämt mig för att försöka göra mig av med den då jag troligen aldrig kommer använda den heller. Det är 12 assietter, tefat och kaffekoppar och lite annat (uppläggningsfat etc). Jag tänkte testa att sälja via Tradera, men har aldrig sålt den typen av föremål där.

Finns det någon som har någon aning om vilket som brukar bli bäst totalt sett, sälja styckvis eller allt i ett paket? Dela upp i mindre paket? 3*4? 2*6? Ja, det blir mer jobb med styckvis men ger kanske bättre betalt? Säljer jag allt i ett paket kanske köparen tycker att det finns delar den inte vill ha som den inte är beredd att betala för. Säljer jag styckvis kanske jag står kvar med en assiett och en kaffekopp? Några tips till en rookie-porslinsförsäljare?
 
Jag följer vissa porslin på Tradera och tycker säljare brukar få bra betalt för styckvis annonser, eller ibland tex 2 förrättstallrikar och 2 mattallrikar i en annons. Jag har bara knappt en halv matservis att sälja och har tänkt prova att dela upp den. Kolla på annonser en period och se vad du tror ger mest för just ditt porslin.
 
Beror nog lite på vilken servis och vad du har för delar. Vissa saker produceras inte längre, då kan det vara värt att sälja styckvis. Är det sådant som en fortfarande kan köpa i butik får du nog mer om du säljer samlat. Hade också kollat lite annonser på Tradera och auktionshus. Kanske ringa till ett auktionshus för att se om det är av intresse för dom?
 
Nu vänder jag mig till allvetande Buke igen. :up: Jag har en servis som jag fått i gåva genom åren som jag aldrig använt som bara står och samlar damm. Nu har jag slutligen bestämt mig för att försöka göra mig av med den då jag troligen aldrig kommer använda den heller. Det är 12 assietter, tefat och kaffekoppar och lite annat (uppläggningsfat etc). Jag tänkte testa att sälja via Tradera, men har aldrig sålt den typen av föremål där.

Finns det någon som har någon aning om vilket som brukar bli bäst totalt sett, sälja styckvis eller allt i ett paket? Dela upp i mindre paket? 3*4? 2*6? Ja, det blir mer jobb med styckvis men ger kanske bättre betalt? Säljer jag allt i ett paket kanske köparen tycker att det finns delar den inte vill ha som den inte är beredd att betala för. Säljer jag styckvis kanske jag står kvar med en assiett och en kaffekopp? Några tips till en rookie-porslinsförsäljare?

Det beror helt och hållet på vilken servis det är. Generellt tycker jag kaffeserviser brukar gå dåligt, vi dricker inte kaffe på samma sätt som tidigare.

Sedan finns det ju alltid undantag, tex Ostindia blir oftast rätt dyrt. Jag rekommenderar att du kollar med en auktionsbyrå.
 
Tack för alla svar. Serien finns fortfarande att köpa ny och det finns flera annonser på Tradera med den i olika varianter, både styckvis och paket med fler delar än jag har. Bättre pris än jag trodde. De flesta på Tradera är bättre begagnade, min är helt oanvänd. Det blir inte så mycket kafferep i mitt hushåll och själv dricker jag inte kaffe alls så de gånger det dricks kaffe blir det i diverse blandade "vardagskoppar".

Ska kolla med närliggande auktionshus också, tack för tipset. Nackdelen med Tradera är ju pysslet att packa och skicka säkert så det inte går sönder på vägen.
 
Tack för alla svar. Serien finns fortfarande att köpa ny och det finns flera annonser på Tradera med den i olika varianter, både styckvis och paket med fler delar än jag har. Bättre pris än jag trodde. De flesta på Tradera är bättre begagnade, min är helt oanvänd. Det blir inte så mycket kafferep i mitt hushåll och själv dricker jag inte kaffe alls så de gånger det dricks kaffe blir det i diverse blandade "vardagskoppar".

Ska kolla med närliggande auktionshus också, tack för tipset. Nackdelen med Tradera är ju pysslet att packa och skicka säkert så det inte går sönder på vägen.

Packa är inte så svårt egentligen. En köpare trodde det skulle bli svårt att skicka åtta mattallrikar men jag tyckte att det är en baggis :D

Det viktiga är dels att delarna inte har direktkontakt med varandra (individuellt packade i tex tidningspapper) och dels att de inte kan röra sig i kartongen (dvs utfyllnad av tex tidningspapper i lådan).

Tradera är bra på det sättet att det är betydligt mindre i provision än ett auktionshus.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag ska sälja min dator nu då jag har fått en iPad i gåva som jag använder och därför ligger bara datorn i ett hörn och samlar damm nu...
Svar
8
· Visningar
1 378
Senast: elfi
·
Hästmänniskan Hej, jag har nu kommit i kvalet av valet av att gå skilda vägar med min häst. Nu är det tyvärr inte så lätt då han varit en del skadad...
Svar
9
· Visningar
3 820
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp