sälja en häst med historia av skador

Ramseso

Trådstartare
Hej,
jag har nu kommit i kvalet av valet av att gå skilda vägar med min häst.
Nu är det tyvärr inte så lätt då han varit en del skadad trots sin ringa ålder på 7år.

Han har varit behandlad i vänstra bakknäet två gånger pga inflammation, si-leden,och nu senast kotledsinflammation, knäledsinflammation.När vi var på återbesök var allt bra,böjde igenom honom på alla ben, ridprov,men han gick inte helt ok. SÅ hon böjde tån,det visar sig efter röntgen att han har en hovledskompression. Han har vrickat sig,detta är dock inget bestående.

Han skadade även sitt öga dagen före julafton(dyrt jourbesök) och det visade sig vara sår på hornhinnan.. nu igår nä rvi var på klinik kollade hon igenom ögat, allt var läkt MEN det visar sig att han har fått en mindre synnedsättning utav detta.

SÅ nu är jag kluven, jag har inte råd eller tid att ha kvar honom.Jag har bestämt mig att gå annat håll. Jag köpte honom direkt från uppfödaren och har haft honom i fyra år.

Han är en ganska speciell häst. Väldigt trevlig att rida,men har sina knep o knåp på marken.Han behöver en fast hand.

Dock känns det tråkigt ,då han är bara 7 år,e.okeanos ue. warsteiner,så han kan ju bli något.Det ärmin första unghäst och vi har fått utvecklats tillsammans, därför har vi bara startat 3 tävlingar och jag känner att jag vill ge honom en chans att hamna hos någon som kanske kan ta honom längre.

Sedan får vi inte glömma att han är allergisk mot en hel del..jadå, gräs, mögel, damm och insekter. Det kom fram på blodproven.Dock har han aldrig visat några symptom under mina fyra år med honom. Han står i ett väl ventilerat stall där vi är(extremt)noggranna med sopning osv. Men vid en ev.försäljning kommer detta givetvis att framgå att han måste ståi ett stall med bra luft. Angående insekterna behöver han bara ha ett flugtäcke på och ang.gräset behöver det klippas, för det är det översta på grässtråna som han tydligen inte tåler.

Nu till min fråga: Finns det någon chans att man får sålt en sådan här häst?
Annars har jag tänkt på utlåning?

Eller det värsta, kan man få honom utdömd för dessa skador? givetvis vill jag inte det,men jag kommer inte kunna ha honom längre(givetvis till han är frisk och jag vet vad jag ska göra, jag gör allt för honom och lägger all min ekonomi och tid på honom!)

Jag har tänkt skicka honom på tillridning först,då jag känner att min motivation räcker inte för att få igång honom helt igen.

Men sedan måste jag ju ta nästa steg..
Vad är reglerna för att sälja en skadad häst?
Han kommer såklart vara friskförklarad ,och han klarade ju böjprov osv nu, förutom hovleden. Han är röntgad i framben nyligen och bakben sedan tidigare skada.

Jag förstår även att jag inte kommer få fullt pris för honom,jämfört med andra hästar i hans kategori,men det är inte viktigt.Det viktigaste är att han hamnar hos någon som förstår en sådan häst som honom,som behövs ridas 6dagar i veckan för att må bra och som har tiden för honom.

Snälla hjälp mig med mina tankar..:idea:
 
Sv: sälja en häst med historia av skador

Men sedan måste jag ju ta nästa steg..
Vad är reglerna för att sälja en skadad häst?
Reglerna är att du måste upplysa om allt du vet, det är viktigt. Sen ska ju inte hästen vara skadad när du säljer den. Förhoppningsvis.
Jag förstår även att jag inte kommer få fullt pris för honom,jämfört med andra hästar i hans kategori,men det är inte viktigt.Det viktigaste är att han hamnar hos någon som förstår en sådan häst som honom,som behövs ridas 6dagar i veckan för att må bra och som har tiden för honom.

Tror inte det är några problem, många hästar är sådanna. Angående skadorna så ser jag inte problemet om hästen är friskförklarad och att man kommit fram till varför hästen fick problemen från första början. Sålänge man vet det så kan man även förebygga det när hästen har blivit frisk.

Sen kan du ju inte få hästen utdömd för skador som hästen är friskförklarad från.

Sen är det svårt att hitta köpare tíll dom flesta hästar, man måste ha lite tur.
 
Senast ändrad:
Sv: sälja en häst med historia av skador

Det är nog så svårt att få en frisk häst såld nuförtiden. Risken är att om du säljer den så får den vandra runt hos olika ägare när dom väl upptäcker att den inte är helt fräsch. Lånar du ut på foder så har du snart tillbaka din häst om den inte går att använda som ridhäst och livet som enbart sällskapshäst är inte så trevligt om den hamnar hos fel ägare. Det är just på grund av den problematiken med skador som vi kommer att låta en av våra hästar att somna in nästa vecka. För att han inte ska hamna i fel händer och för att inte utsätta honom för onödigt lidande. Känns fruktansvärt hårt, men det är för hans bästa.
 
Sv: sälja en häst med historia av skador

Uppriktigt sagt; jag skulle inte våga sälja en sådan häst utan avlivat, hur ont det än hade gjort.

Visst, du kan ha tur och hitta det perfekta hemmet, men det är större risk att du har otur.
 
Sv: sälja en häst med historia av skador

Uppriktigt sagt; jag skulle inte våga sälja en sådan häst utan avlivat, hur ont det än hade gjort.

Visst, du kan ha tur och hitta det perfekta hemmet, men det är större risk att du har otur.

Jag håller med, även om det känns tungt när han inte är mer än 7 år...
 
Sv: sälja en häst med historia av skador

Spontant känns det oerhört svårsålt. Men varför inte prova?

Att redan från början göra ett dokument som berättar om hästens problem och förutsättningar känns som en bra början (ett försäljningsmaterial att skicka som första kontakt till intresserade, lite bilder, text och förklaringar).

Är det någon vettig som nappar är det ju skitbra, men ärligt talat hade jag nog i dina skor börjat förbereda mig på att låta hästen somna in. Att få en friskförklarad häst utdömd ska inte gå, och kommer sannolikt inte gå heller. Återstår att ta bort den utan försäkringsersättning alt. hålla igång den och se om den blir dålig igen och då ta diskussionen med veterinären.
 
Sv: sälja en häst med historia av skador

Jag tycker att det låter som att din häst har skador liknande vad många andra hästar har och har haft...
Jag tycker det låter som att din häst visst skulle kunna få ett bra liv i RÄTT hem, det svåra är bara att hitta rätt hem.
Problemet med att sälja hästar billigt är att köparen lockas av just det billiga priset, köparen har helt enkelt inte råd med dyrare häst. Dessa hästägare brukar ha ett gott hjärta men kanske inte ekonomi att ta hand om en häst.
Nu vill du ju inte ha kvar din häst men om det hade varit så att du ville ha den kvar så tror jag prognosen för din häst, med rätt skötsel, ser bra ut.

Nu vill du inte ha den kvar och då får du endera avliva den eller sälja.
Avlivar du så vet du att den aldrig behöver hamna i orätta händer men å andra sidan så känns det dumt att inte ge pållen en chans.
Säljer du så har du ett stort ansvar att hitta ett bra seriöst hem till den OCH ett stort ansvar mot dig själv och köparen att visa på hela hästens historia.
Väljer du att sälja så skulle ge sälja hästen då den var igångsatt, det framgår inte i vilket skick hästen är idag.

Som sagt jag tycker att din häst inte verkar omöjlig att få ridbar men det enklaste är naturligtvis att bara avliva den..
 
Sv: sälja en häst med historia av skador

Hej
Först vill jag ge dig credit för att du verkligen tänkt till och verkar se till din hästs bästa. Tänkte ge dig mitt perspektiv. JAG skulle inte köpa en häst med så mycket skador i bagaget oberoende av priset. Men tanke på hästens ålder främst. Jag skulle inte heller sälja eller låna ut den som ridhäst om jag inte var helt säker på att hästen skulle få den vård som den behöver av den nye ägaren/ fodervärden. Min personliga åsikt är också att det generellt finns så många halvfungerande sällskapshästar som inte har ett tillräckligt bra hästliv att många kanske eg skulle fått lov att vandra vidare istället för ett liv i tristess. Hade jag varit i din situation så hade jag nog tagit mig tid att bygga upp hästen i bra form igen, sett om den håller och sedan beroende på det försökt sälja till ett något reducerat pris (ev) eller försökt hitta en bra fodervärd som du litar på. Håller den inte - ja då hade iaf JAG låtit den få vandra vidare. Det finns ju verksamheter också som är lite "offside" den normala Ridskolan s à s. Kanske du kan leta dig fram till en bra köpare/ fodervärd? Lycka till!
 
Sv: sälja en häst med historia av skador

Jag hade behålli den ett tag o tränat o tävlat o då kunna visa att den nu håller.

annars får du gå ner i pris. Risken med det är ju att du får fel köpare.

Jag skulle annonsera med något lägre pris. Vara tydlig med historiken , men reat ut den om man hittar rätt.
Hästens stam o ev. utb. borde locka några seriösa som inte måste ha den på bete osv.

Lycka till.
 
Sv: sälja en häst med historia av skador

Jag har sålt en häst med en lång skadehistoria. Dock kom alla skador från samma grundorsak så när vi väl hittade grundorsaken så borde hästen inte ha fler problem. Skadan hade dessutom hänt i hagen. Det var SI-leden som hade fått stryk när hästen gått omkull i hagen när den var två år.

Jag var väldigt tydlig med hästens skadehistoria. De fick gärna ringa till alla inblandade veterinärer. Hästen sattes också igång så att de kunde provrida ordentligt.

Eftersom jag vare sig hade tid eller pengar så vände jag mig till en bekant som förmedlar lite hästar då och då.

Hästen var en väldigt trevlig häst. Helt okomplicerad och väldigt lätt att tycka om. Hon som förmedlade hästen grät när den åkte för hon hade blivit så förtjust i den.

Trevliga gångarter med en underbar galopp. Ingen OS-häst men kanske till placeringar i MSV (dressyr). Så här i efterhand har det visat sig vara en riktigt trevlig häst till fälttävlan.

Jag visste att jag hade en bra häst, bara hon fick vara frisk. Jag var också helt övertygad att vi kommit fram till vad som hade spökat hela tiden. Det syntes också på hur hon gick när hon började sättas igång. Så fint har hon inte rört sig sen hon blev skadad. Lätt för att söka sig framåt och neråt. En helt annan framåtbjudning.

Först trodde jag att det kanske var jag som red för dåligt men då jag tömkörde henne som ett led i igångsättningen så kände jag att det var en helt annan häst.

Vi satte ett lågt pris men inte så lågt att det blev för billigt. Men tillräckligt lågt för att folk skulle våga chansa. Vi var också noggranna med att den som provred red bra.

Tanken var att någon som var duktig men aldrig skulle ha råd att lägga 100 000 på en helt skadefri häst skulle vara intresserad. Visst man tog en risk men chansen var stor att man skulle göra ett riktigt bra klipp.

Nu var det några år sedan och allt har gått jättebra. Tror att hästen skulle ha varit värd runt 80.000 om hon varit skadefri. Vi satte ut 40-45 tror jag.

Tycker det är en jättesvår balansgång. Det gäller att lägga sig så att hästen har ett värde men inte så högt att ingen vågar chansa.

Hade jag sålt henne själv så hade jag nog lagt mig lägre men min bekant tyckte att vi skulle lägga oss där.

Men som sagt. Det är väldigt viktigt att vara ärlig om alla skador. Sen får man helt enkelt gå på sin magkänsla.

Men jag hade aldrig sålt henne om jag inte varit helt 100 på att hon var frisk och skulle förbli det.

Glömde: hästen är född 2005 och min egen uppfödning.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
10 11 12
Svar
233
· Visningar
16 356
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 209
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
15 916
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 137
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Klara sig på 10 000 i månaden
  • Dejtingtråden del 37
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp