Sälja dator till utlandet - bedrägeri?

elfi

Trådstartare
Jag ska sälja min dator nu då jag har fått en iPad i gåva som jag använder och därför ligger bara datorn i ett hörn och samlar damm nu..

Lade ut en annons på blocket, fick ett svar från en som är intresserad. Personen vill köpa dator och står även för frakten (precis som jag skrivit i annonsen) men vill att jag skickar den till England. Det ska tydligen vara en födelsedagspresent till en familjemedlem.

Det känns som ett bedrägeri, men samtidigt så blir jag så osäker. Personen skriver på bra svenska, de har inte använt Google translate om man säger så och jag har googlat både på namn och mailadress utan att få fram nåt av intresse.

Personen vill att jag skickar över mitt paypalkonto så att denne kan betala för datorn. Jag har paypal men aldrig använt det.. Hur hade ni gjort i detta läge? Skickat över info om paypal-kontot och väntat på pengarna eller tackat nej och väntat på att någon annan ska höra av sig?


(PS! Vet inte om tråden ligger rätt, mod får gärna flytta den om den ligger fel! ;))
 
Scam. Du får pengar på ditt PayPal-konto, sedan hävdar denne att den inte fått datorn och begär att PayPal ska betala tillbaka genom deras köparskydd. Dvs du kommer att stå utan dator och pengar.
 
Jag undrar också varför en person i England skulle köpa en dator av dig i Sverige?
Jag antar att din dator är en vanlig dator? Varför då betala frakt, och ta strulet med att köpa från ett annat land?
 
Att de säger att de är från england kan också vara för att göra dig som säljare mer osäker om regler osv, vilket gör dig "lättare" att lura. T.ex. att du ska få pengarna på paypal istället för att betala direkt på kontot. :p
 
Tack för svaren! Jag skrev till personen att det inte var intressant längre, men har inte fått något svar. Ja, min dator är en helt vanlig MacBook, och de finns ju i England också.

Nu är det bara att vänta på att någon annan hör av sig :)
 

Liknande trådar

Äldre visste inte riktigt vart denna tråd skulle ligga så snäll moderator får gärna flytta den om det behövs :) som rubriken lyder, finns...
Svar
19
· Visningar
2 458
Senast: Petruska
·
Hästmänniskan Har någon varit med om check-bedrägeri?? JAg tror att någon försöker bedraga mig!! Det är sååå spännande!! Dom ska skicka en check...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 134
Senast: miisen80
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp