Sälja sin bästa vän

Han kollar nog läget lite, min ena stora gjorde så för mig en gång.. Dessvärre var att jag hade inte stängt dörren utan hon travade ut och hela vägen till grannens lösdrift där han har kor.. lite lagom pinsamt att komma bort och hämta hästen :D.. Jag fick vara lite extra bestämd ett tag sen gjorde hon inte om det. Det är sånt där som kan hända med hästar ibland, oavsett ålder.. även gamlingar kan testa gränser :D Sen är det ett dilemma när fler hanterar och en häst lyckas komma undan med saker, de lär sig lätt när de kommer undan med hyss.. håller med mackan och häxan i deras svar.
Nu skall man ju inte bara försköna ett sånt beteende heller.
Jag hade en ponny som drog ofta bara man gick till hagen, inte så kul när inte ens min far klarade av att hålla henne.
Det blev rent av en ovana och jag har tyvärr träffat många med sådana hästar.

Skillnad på häst som medvetet sticker och skiter i människan och häst som bara "passar på" ibland.

Bra att du får ha hästen iaf en längre period och får se vad han är för någon. Kan ju vara att han bara "testar" dig lite nu i början, men kan ju också vara en ovana.
 
Nu skall man ju inte bara försköna ett sånt beteende heller.
Jag hade en ponny som drog ofta bara man gick till hagen, inte så kul när inte ens min far klarade av att hålla henne.
Det blev rent av en ovana och jag har tyvärr träffat många med sådana hästar.

Skillnad på häst som medvetet sticker och skiter i människan och häst som bara "passar på" ibland.

Bra att du får ha hästen iaf en längre period och får se vad han är för någon. Kan ju vara att han bara "testar" dig lite nu i början, men kan ju också vara en ovana.
Jag har ingenstans förskönat det? Läste du inte det sista jag skrev? Jag skriver bara att det inte är ovanligt att hästar testar, även de vuxna. Jag har 8 hästar just nu och alla som står i mitt stall inkl mina uppfödningar har testat någon gång under sin livstid. Sen "testar" de på olika sätt såklart, någon mer högljutt än en annan. en testade som föl att vända baken till och hota när jag kom med foderhinkar, där räckte det att vifta med hinkar, gapa till högt och jaga bort henne- tog 8 år till nästa gång hon testade om det var nödvändigt att lyfta benen när matte bad om det. En annan provade att dra när man ledde henne ( kallblod) och där fick jag jobba hårdare. Hon testar tyst väldigt ofta så hon kräver en ägare som är alert och inte släpper fram det där envisa hos henne. För mig är det rätt sunt att alla varelser ställer frågan ibland sen är frågan om man klarar av att ge rätt svar? Jag tycker att TS ska ha is i magen och se hur det utvecklar sig innan hon tackar nej till köp. Däremot om han inte tar att hon ramar in honom i ett sånt läge, ja då ska hon nog ta sig en funderare. Det som gör mig lite fundersam är att han bossar runt lite med de andra i stallet också, vilket jag skrev, man vill inte att ett sånt beteende befästs för då kan det bli ett riktigt problem.
 
Jag har nu både ridit och hanterat storhästen mera. Allt i ridningen går sååå bra, han är välriden, utbildad och schysst. Däremot i hanteringen har han visat sig en lite sämre sida. Idag efter vi ridit ut och jag skulle ta av tränset och sätta på grimman så drog han iväg, han bara vänder och travar iväg (visserligen inte så långt eftersom vi hade alla dörrar stängda). Sedan när jag ska ta tillbaka honom till uppbindningen och precis ska knäppa fast honom vänder han och sticker igen. Det är även andra i stallet som har varit med om att han stuckigt, han är även stark i grimskaftet. Jag hade nästan bestämt mig för ett köp, men efter detta blir jag lite nojig. Ägaren säger att han är lite brötig och på, men har aldrig stuckit. Vad tycker ni?
Jag tycker det verkar vara en jättefin häst. Att den försöker smita när den är halvlös, ser jag inte som ett problem över huvud taget. Det går att undvika genom att ha halsrem när du tränsar och vice versa. Tills den lärt sig din hantering.
 
Jag har ingenstans förskönat det? Läste du inte det sista jag skrev? Jag skriver bara att det inte är ovanligt att hästar testar, även de vuxna. Jag har 8 hästar just nu och alla som står i mitt stall inkl mina uppfödningar har testat någon gång under sin livstid. Sen "testar" de på olika sätt såklart, någon mer högljutt än en annan. en testade som föl att vända baken till och hota när jag kom med foderhinkar, där räckte det att vifta med hinkar, gapa till högt och jaga bort henne- tog 8 år till nästa gång hon testade om det var nödvändigt att lyfta benen när matte bad om det. En annan provade att dra när man ledde henne ( kallblod) och där fick jag jobba hårdare. Hon testar tyst väldigt ofta så hon kräver en ägare som är alert och inte släpper fram det där envisa hos henne. För mig är det rätt sunt att alla varelser ställer frågan ibland sen är frågan om man klarar av att ge rätt svar? Jag tycker att TS ska ha is i magen och se hur det utvecklar sig innan hon tackar nej till köp. Däremot om han inte tar att hon ramar in honom i ett sånt läge, ja då ska hon nog ta sig en funderare. Det som gör mig lite fundersam är att han bossar runt lite med de andra i stallet också, vilket jag skrev, man vill inte att ett sånt beteende befästs för då kan det bli ett riktigt problem.
Då ber jag om ursäkt, har isåfall missuppfattat dig. Jag läste det inlägget med en glimt i ögat som att det inte är så farligt om en häst sticker lite. Är ju skillnad på ifall en häst stuckit en gång och på någon som har det som vana.

Jag har under alla mina år med hästar ändå upplevt att de flesta normalt uppfostrade hästar inte sticker, särskilt inte när man tränsar på eller av. Möjligtvis att dom går ur hagen om det är grönare på andra sidan och stängslet gått sönder eller liknande. Det är för mig mer normalt och accepterande.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 759
Senast: Stereo
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 968
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 096
Hästmänniskan Nu ska tilläggas att jag inte är någon av ägarna men jag är berörd ändå eftersom en av personerna är en god vän till mig. En häst ägdes...
2
Svar
38
· Visningar
5 045
Senast: Smedholt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp