Bukefalos 28 år!

Säljare förlorade tvist om häst

Sv: Säljare förlorade tvist om häst

Men HERREGUD,när ska det bli ändring i lagen!!!!
Man vågar ju inte sälja hästar längre!
Allra helst som nu när det är gjort en exportröntgen för ca 5000 kr(kostar det väl ca?)Känns som bortkastade pengar om det ändå inte gäller.....
ska man sälja får man väl gömma undan pengarna ifall man måste ta tillbaka hästen,kanske i sämre skick dessutom..

Skärpning i lagen TACK :devil:

Känner med säljaren!!!
 
Sv: Säljare förlorade tvist om häst

Instämmer helt och hållet!

Man är livrädd att sälja sin fina häst inom Sverige och riskera att någon kommer om några månader och säger att "Hästjäveln hoppar inte längre!"

Så man får försöka hitta köpare utomlands där det i alla fall inte blir några klagomål i framtiden.

A
 
Sv: Säljare förlorade tvist om häst

Vid en noggrann besiktning + röntgen där resultatet leder till en affär i samförstånd och enighet mellan köpare/säljare - kan jag reka en friskrivningsklausul.
 
Sv: Säljare förlorade tvist om häst

Men säljer man som näringsidkare till privatperson så är inga sådana klausuler giltiga what so ever tyvärr. Helt sjukt.

Som näringsidkare med privatpersoner som kunder är man helt utlämnad och har i princip noll rättigheter i detta landet.
 
Sv: Säljare förlorade tvist om häst

Jag vill minnas att det inte heller går att göra en allmän friskrivning, ens under köplagen.

Det är vanskligt, det här med att sälja hästar.
 
Sv: Säljare förlorade tvist om häst

Köplagen säger så här
---
Befintligt skick
19 § Även om varan har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll skall den anses felaktig, om
1. varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet,
2. säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet, eller
3. varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.
---
Kommentar
Säljaren kan friskriva sitt ansvar genom att ange visst specificerat fel på varan eller genom att ange att den säljs i befintligt skick. Denna paragraf anger vad som ändå ska anses vara ett fel i varan trots att den sålts med en generell friskrivning. Punkterna handlar om
a) uppgifter som har lämnats innan köpet
b) underlåtelse att upplysa om vissa brister som säljaren måste ha ansetts känna till samt om
c) varan är i väsentligt sämre skick än vad köparen med fog kunde räkna med med hänsyn till priset.
Brister i utseende kan aldrig anses vara ett fel om varan sålts med förbehåll.

---
https://lagen.nu/1990:931
 
Sv: Säljare förlorade tvist om häst

Jag vill minnas att det inte heller går att göra en allmän friskrivning, ens under köplagen.

Det är vanskligt, det här med att sälja hästar.


Nej generell friskrivning med uttryck som "befintligt skick" osv fungerar ej, men du kan detaljera friskrivningen så du täcker upp de flesta risker ex hältor.
 
Sv: Säljare förlorade tvist om häst

Men säljer man som näringsidkare till privatperson så är inga sådana klausuler giltiga what so ever tyvärr. Helt sjukt.

Som näringsidkare med privatpersoner som kunder är man helt utlämnad och har i princip noll rättigheter i detta landet.


Sant!
Sedan blir det troligen mer svårhanterat när priserna kryper uppåt.
Vem har råd att försäkra en häst för +150 000kr? Och har man inte råd att försäkra sin dyra häst är man nog inte sugen på friskrivning - oavsett om den är noggrannt genomgången.

När jag köpt häst har jag haft resonemanget att jag aldrig köper för högre belopp än jag har råd att förlora. Köpt är köpt, jag skulle aldrig orka dra igång en process.
 
Sv: Säljare förlorade tvist om häst

Nej, allmänt hållna friskrivningar som t ex hältor håller sannolikt inte. Det ska vara mer specificerat än så, enligt de jurister jag pratat med (för det här är verkligen en snårskog).
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Hästen som kvinnan köpte som trygg allroundhäst visade sig vara både farlig och oridbar. När köpare och säljare möttes i tingsrätten...
Svar
3
· Visningar
1 083
Senast: fio
·
  • Artikel
Hästnyheter En tvist om en skadad dressyrhäst mellan säljare och köpare i Kungsbacka kommun ska avgöras i tingsrätten, men fallet försvåras av att...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 565
Senast: MiaMia
·
  • Artikel
Hästnyheter Köparen säger att de blev övertygade om att de köpte en lugn familjeponny, medan säljaren hävdar att hon sålde en tävlingsponny. Nu möts...
Svar
3
· Visningar
1 066
  • Artikel
Hästnyheter Tingsrätten konstaterade att flera veterinärintyg talar för att orsaken till skadan hos en häst funnits redan innan köpet och dömde ut...
Svar
1
· Visningar
959
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp