Hästen var varken underbar eller en gentleman

Hästen som kvinnan köpte som trygg allroundhäst visade sig vara både farlig och oridbar. När köpare och säljare möttes i tingsrätten fick säljaren rätt men i hovrätten svängde det till köparens fördel som får rätt att häva köpet samt ersättning för alla kostnader under tiden hon haft hästen.
 
Är det inte mer anmärkningsvärt att hästen hade hovbroskförbening båda fram och spatt och pålagringar i hovlederna än att hästen "Inte är en gentleman". Tror mycket väl hästen kunde varit en gentleman och var säkert underbar om den var smärtfri vilket den säkerligen inte var. Hästen gjorde säkert sitt bästa utifrån sina förutsättningar. Stackars förmodligen väldigt stressade häst som antagligen bara nu kommer säljas vidare till nästa person.
 
Varför står det:
"Konsumentköplagen upphävdes i maj 2022 men köp gjorda före dess ska fortfarande omfattas av lagen därför gäller den i detta fall."

Den har väl inte upphävts?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 698
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 314
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 146
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 538

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp