Säljare som borde skämmas

Sv: Säljare som borde skämmas

Gör som Lovisaleonora skriver, det är rätt väg! Vänta inte för länge bara, så snart som möjligt ska det ske.

Men, suck! Jag är inte förvånad, bara så trött på Folk :mad: (obs, gäller inte dig utan säljaren)

Själv köper jag ALDRIG något begagnat på nätet om jag inte kan åka och titta på det först. Jag känner mig lite paranoid när jag gör så - och säljarna verkar också tycka att det är konstigt, de vill gäärna skicka prylarna med något fraktbolag - och få ut ersättningen i förskott ;).

Om jag säljer något så är det självklart att prylen är i så gott skick att jag själv kunde tänkt mig att köpa den (dvs så gott som nyskick och naturligtvis rengjord!) och jag förväntar mig att köparna kommer till mig. Men då verkar det som om köparna vill att JAG ska köra grejerna hem till dem och det verkar som om de räknar med att ha blivit lurade och vill pruta eller iaf hitta något att klaga på... :grin:
 
Sv: Säljare som borde skämmas

Stackare!

Vet hur det känns, har köpt en del från Tradera. För det mesta har det gått bra men en liten del av "skörden"

Träns sålt som Full var märkt med Cob när det kom. Säljarens kommentar "Oj, det såg jag inte....." Nähä....inte läskunnig?

Täcke 155, täcket som kom var 125 (!!!!). Säljarens kommentar "Skickade visst fel, kanske?" Ja, vem vet! Jag har i alla fall ett ponnytäcke nu...säljaren vägrade fixa problemet (som enligt henne var mitt, både täcket och problemet)

Schabrak i Full - ett ponnyschabrak kom. Ingen kommentar från säljaren, alls....

Skydd i Full - kom Ponny. Ingen kommentar från säljaren.

Täcke (begagnat) i 155 skulle vara rent och helt. Var fruktansvärt skitigt och FULLT med hål. Ett fint foto i annonsen (kan inte varit samma täcke, alls!) och säljarens kommentar "LÄS annonsen människa!" Jaha....gjorde det...typ....

Det verkar poppis att skicka ponnygrejer istället för Full har jag märkt ;) Nåja, jag har gjort många bra affärer också men jag har lärt mig att hålla mig till säljare med bra omdömmen samt helst köpa nyvaror. Det verkar som detta med objektets skick är väldigt subjektivt! ;)
 
Sv: Säljare som borde skämmas

Ni som råkat ut för dåliga säljare på tradera. Jag hoppas ni skriver in det i omdömmet på tradera så att andra köpare kan se det och ta det i beaktande.

Själv fick jag ett täcke i 145 där det stod i annonsen att det var 155, säljaren tog tillbaka det och betalade tillbaka summan för täcket. frakten betalade jag dock själv.
 
Sv: Säljare som borde skämmas

Jag tycker definitivt du ska gå vidare med det, väldigt dålig stil av säljaren och jag har svårt att tro att man kan vara omedveten om knappen och kattpisslukten.
Nu har jag inte sålt så mycket annat än kurslitteratur (förutom en del hästgrejer via mellanhand) men jag är väldigt noga med att berätta om vilket skick det är på det jag säljer så köparen är införstådd med det.
 
Sv: Säljare som borde skämmas

Uhh stackare det är inte kul att råka ut för något sånt ! :(

Tyvärr är det sånt man kan råka ut för när man köper begagnat på nätet :(

Men sen ska gudarna veta att det finns nog minst lika många knäppa köpare som att det finns säljare..
Jag har köpt och sålt en hel del på nätet både nytt och begagnat och i 9 fall av 10 så har det gått jättebra :)
Men sen är det ju de där konstiga köparna/säljarna som man ibland råkar ut för.. SUCK

Hoppas att det kan ordna sig med dina stövlar att säljaren tar tillbaka och du får pengarna tillbaka utan allt för mycket krångel!
 
Sv: Säljare som borde skämmas

kl

Tack så hemskt mycket för era svar och er omtanke! :bow:

Jag har försökt kontakta säljaren - utan resultat. Skickade ett sms där jag hänvisade till köplagen och de paragrafer där jag faktiskt ha rätt att häva köpet eller få tillbaka en del av köpeskillingen. Skrev också att jag skulle uppskatta om vi kunde lösa detta själva men annars så får jag helt enkelt kontakta kronofogden.

Antaligen tror säljaren att det bara är tomma hot och jag i själva verket inte kommer att gå vidare med detta. Nu när jag har läst era liknande upplevelser är jag så galet frustrerad över dessa oärliga människor så jag ska minsann kämpa för ärligheten nu!

Tycker ni jag ska ge säljaren lite tid eller ska jag kontakta kronofogden redan imorgon? Kanske är säljaren förvirrad och funderar över hur det ska lösas? Men jag antar att det bara är önsketänkade från min sida...
 
Sv: Säljare som borde skämmas

För att få hjälp av KFM måste du ha något underlag, jag hade skickat en faktura på de utlägg du haft (du var ju ändå villig att bjuda på återfraken enligt tidigare, vilket också blir enklast).

I ditt ställe hade jag skrivit på fakturan att återsändande sker till den adress säljaren uppger och att återbetalning ska ske till kontonr xx-xxx-xxxx senast 2010-12-24. Har inte återbetalning inkommit till den 31/12 2010 kommer ärendet att lämnas till Kronofogdemyndigheten för indrivning vilket kan innebära ytterligare kostnader och risk för betalningsanmärkning för säljaren.
 
Sv: Säljare som borde skämmas

Okej. Så jag knåpar ihop en faktura och skickar den till säljaren?

Jag kontaktar alltså inte KFM förrän efter "betala-senast-datumet"?
 
Sv: Säljare som borde skämmas

Borde det inte skickas rekomenderat så att köparen får ett bevis på att säljaren mottagit fakturan?
 
Sv: Säljare som borde skämmas

Löser inte säljaren ut fakturan går det ju då att bevisa att säljaren inte mottagit fakturan.

Bättre att skicka, SMS att man skickat samt maila fakturan.
 
Sv: Säljare som borde skämmas

Löser inte säljaren ut fakturan går det ju då att bevisa att säljaren inte mottagit fakturan.

Bättre att skicka, SMS att man skickat samt maila fakturan.

Inte helt säker på att jag förstår formuleringarna eller meningen med ditt inlägg..
Men iaf.
Det brukar ju tipsas hej vilt här på buke om att man ska skicka allt med rek för att säkerställa att man har bevis för att den ena eller andra mottagit informationen.

Gäller mottagningsbevis som du kan få på sms, som bevis för att personen mottagit fakturan?

Fakturan kanske du inte tvunget behöver ha mottagningsbevis på men reklamationsskrivelsen underlättare väl om man har bevis på?
 
Sv: Säljare som borde skämmas

Om jag får ett rek och inte löser ut det, så har jag ju bevis på att jag inte fått det som skickas med rek. Eftersom jag bevisligen inte löst ut det.

Bättre att skicka med vanlig post, med e-mejl och skicka ett sms att det finns en handling i pappersform och via mail. Det ska mycket till för att hävda att man inte fått den då.
 
Sv: Säljare som borde skämmas

Visst du behöver inte lösa ut ett rek.
Men att brev kommer bort på posten hör ju faktiskt tyvärr till vanligheterna.
Så där står man sig nog slätt.

Ett rek är ju iaf ett bevis på att du skickat något till en viss person, och om nu inte motagaren sätter sig på tvären, så får du faktiskt ett bevis på att rätt person mottagit försändelsen.
Det är väl därför myndigheter använder sig abv detta förfarandet?



Min undran är om det håller rent juridiskt att skicka information via mail och sms.
Kan hända att jag svävade långt utanför ämnet nu men min undran är ren och skär nyfikenhet.
 
Sv: Säljare som borde skämmas

Att skicka via POST och via e-mejl samt meddela via SMS att man skickat just via dessa två sätt gör ju att det blir svårt att hävda att man 1) inte visste att man hade något att vänta 2) inte fått något.

Vi får nästan alla våra fakturor via mail, inga konstigheter med det.
 
Sv: Säljare som borde skämmas

Att skicka via POST och via e-mejl samt meddela via SMS att man skickat just via dessa två sätt gör ju att det blir svårt att hävda att man 1) inte visste att man hade något att vänta 2) inte fått något.

Vi får nästan alla våra fakturor via mail, inga konstigheter med det.

En faktura är ju trots allt en betalning för en tjänst eller vara som du bort veta att du skall betala.
Att låta bli att betala en sådan och hävda att man inte viste att den ska betalas låter inte hållbart i mina öron.

Undrar fortfarande om du via mail och sms har hållbara bevis för att informationen kommit till mottagarens kännedom?
 
Sv: Säljare som borde skämmas

Jag har aldrig sett det testas i rättegång men ser set väldigt svårt att argumentera att man inte fått varken post, mail eller SMS. Att ha fått rek säger inget om innehållet, så länge det inte är utlöst.
 
Sv: Säljare som borde skämmas

Om du inte kan bevisa vad som sänts i rek, hur ska du så kunna bevisa vad som sänts i ett vanligt postbrev?

I min familj är vi många som har tillgång till bl.a min mail.
Det kikas även till höger och vänster i varandras telefoner. Ett problem som också kräver sina åtgärder men det är en annan sorts tråd.

Kan man då bevisa att det är svarande som mottagit informationen och fått vetskap om denna?


Känns inte som att diskutionen leder till något vettigt för Ts så nu drar jag mig tillbaka och inser att jag får leva i undran över dessa frågor.

Tack för diskutionen Lovisaleonora_
 
Sv: Säljare som borde skämmas

Men hur menar du? Att din familj läser dina mail och sms och har du fått en räkning så missar du den för att 1) du ser inte nya mail om de är öppnade?
2) Din familj är så ****** att de deletar dina räkningar och inte säger det till dig?

Även om nån skulle läsa min epost och mina sms skulle jag ju ändå se att jag fått ett mail jag inte läst tidigare även om det är öppnat tidigare, sms skulle jag också se om det är från ett nummer jag inte regelbundet får sms ifrån.

Även om detta ovanstående sker så ska det komma ett brev på posten och jag vet att det händer att brev på posten kommer bort men de flesta kommer faktiskt fram. Annars skulle väl alla svenskar sitta hos inkasso pga obetalda räkningar?


Man måste utgå ifrån om att person lämnar epost, mobilnummer och adress och man skickar till alla tre så bör ngt av de tre komma fram. Sms och epost får man ju t.o.m leveransrapporter eller felmeddelande om epostadressen är fel. Så då vet man att iaf smsen kommit fram. Om du sen inte kollar din post, epost och sms är det faktiskt ditt ansvar.
Varje svensk medborgare anses faktiskt kunna lagen och om man bryter mot den kan man inte komma och säga "jag visste inte att man inte fick göra så". Känns lite som så i detta fall. Vet man att det kommer en räkning i eposten då är det ditt ansvar att kontrollera att räkningen kommer och inte säga att jag visste inte det för ngn annan har varit inne min epost och tagit bort räkningen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp