Sällskap till äldre marsvinshona

Dravena

Trådstartare
Nu är det bestämt! I slutet av månaden flyttar teddyhonan hem till mig på prov. :) :love: Om allt går bra och sambon inte blir allergisk, kommer jag såklart att köpa en kompis till henne. Hon är ca 3 år och har såvitt jag vet aldrig haft sällskap av nåt annat marsvin. (Har dock delat bur med en kanin utan problem det senaste halvåret) Vad tror ni skulle passa bäst som sällskap? Nån avel ska det inte bli tal om, så det kommer bli en hona. Ung eller lite äldre? Det är mitt första marsvin så jag här inte helt hemma på hur de har det med rangordning och så... :confused:
 
En ung hona skulle jag satsa på.
Två honor som är vuxna och båda är dominanta kan vara knivigt att få samsas :crazy:
Då måste man redan innan veta att den vuxna honan man köper som sällskap inte är dominant och det är inte alla som vet hur man skall se detta.
Sedan är en ung hona (dvs ca 6 veckor gammal) väldigt söt också ;)
 
Jag har sett en annons på en 6 månaders hona som jag är alldeles förälskad i, men hon beskrivs som dominant av uppfödaren så hon går nog tyvärr bort. Jag hade också tänkt att en ung hona skulle passa bäst. Så har man en liten "bebis" att pyssla om.. ;)
 
Fick en liten flock för ca 6-7 år sedan (3 st). De 2 honorna var då runt 6 år. Hanen (kastrerad) var däremot bara runt 9 månader. De tre gick ihop och allt var frid och fröjd. 2 år senare råkar jag få ett marsvin till. Denna feta stackare hade fram tills dess varit ensam (hon var runt 1 år gammal). Blev världens bråk de första gångerna som de släpptes ihop. Efter 2-3 veckor var de dock dödens polare. Tyvärr har jag bara kvar hanen och den "feta" nu eftersom de 2 första honorna dog nu i vintras (ja, de blev rätt gamla :D)
 
Förhoppningsvis blir hon överlycklig över lite sällskap. :D Men tänkte köpa en begagnad bur som den blivande kompisen kan bo i tills de kommer överens. :D
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 792
Senast: tanten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 341
Senast: jemeni
·
Övr. Barn Frågeställning enligt rubriken. Mina barn är så stora nu att det är mer regel än undantag med kompisar på besök i huset. Det börjar...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
10 121
Senast: startpompe
·
Övr. Djur Hej bukefalos! Är i behov av råd angående kompis till mitt ena marsvin, som inte trivs med sitt nuvarande sällskap. Hane på fyra...
Svar
6
· Visningar
1 240
Senast: doppler
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp