Hur hanterar man trots hos andras barn?

Och då är de tillbaka lika fort igen, ettriga som terriers😅 Men kanske får jag ta semestern iår till att sätta mig vid staketet och bara konsekvent bära ut och rings föräldrarna tills de tröttnar...Slitigt för grannsämjan dock...
Men föräldrarna får ju ta ansvar för sina barn och se till att de inte är och röjer (och förstör) i er trädgård!
 
Och då är de tillbaka lika fort igen, ettriga som terriers😅 Men kanske får jag ta semestern iår till att sätta mig vid staketet och bara konsekvent bära ut och rings föräldrarna tills de tröttnar...Slitigt för grannsämjan dock...

Prata med föräldrarna och säg till dem att hålla koll på sina barn så att de inte går in i er trädgård. Om barnen fortsätter att göra det hade jag krävt ersättning för det som barnen förstör.
 
Jag har vid ett par tillfällen ropat åt föräldrarna men det tar en evighet för dem att få med sig dessa ungar. De vill nämligen inte använda "våld" dvs böra iväg dem utan vill samtala med barnen. Som under tiden river upp min trädgård och springer och gömmer sig i mitt hus....

Ja, och där har vi förklaringen. Mesiga föräldrar. Fascinerande dock att du verkar ha så många såna i din närhet!
 
Jag har vid ett par tillfällen ropat åt föräldrarna men det tar en evighet för dem att få med sig dessa ungar. De vill nämligen inte använda "våld" dvs böra iväg dem utan vill samtala med barnen. Som under tiden river upp min trädgård och springer och gömmer sig i mitt hus....

Såg detta efter jag har svarat.

Då tänker jag att man får meddela föräldrarna att om barnen fortsätter skada dina saker så kommer du använda våld (som det såklart inte är om vi pratar om att på ett lugnt sätt avlägsna barnet från situationen) för att skydda dina saker.

Givetvis borde föräldrarna samtala med barnen. Men det kommer de aldrig kunna göra på ett vettigt sett mitt i brinnande situation. Det får de göra i lugn och ro när barnen har förmåga att ta in vad som sägs. (Lätt för mig att säga och svårt för dig att göra något åt dock…)
 
Oj? Är det alla kompisar eller bara någon specifik?

Jag har två barn (8 & 14 nu) och aldrig varit med om att deras kompisar trotsat eller tjurat på något sätt. De brukar tvärtom se ut att skita på sig när jag säger åt dom att de inte får göra si eller så 😬 jag kanske är så otäck 😅
 
Oj? Är det alla kompisar eller bara någon specifik?

Jag har två barn (8 & 14 nu) och aldrig varit med om att deras kompisar trotsat eller tjurat på något sätt. De brukar tvärtom se ut att skita på sig när jag säger åt dom att de inte får göra si eller så 😬 jag kanske är så otäck 😅
Extremfallet med syskonen är just ett extremfall. Som tur är. Och övriga är liksom inte så extrema utan det är bara det att jag blir helt handfallen av att de inte kan ta ett nej utan att tjafsa emot. Att mina barn gör det med mig är ju inget konstigt men att kompisar gör likadant... Det är det som får mig att fundera på om det är i vårt hus vi är extrema. De får ju leka och vara barn men inte på ett sånt sätt att andra far illa eller saker går sönder hej vilt.
 
Extremfallet med syskonen är just ett extremfall. Som tur är. Och övriga är liksom inte så extrema utan det är bara det att jag blir helt handfallen av att de inte kan ta ett nej utan att tjafsa emot. Att mina barn gör det med mig är ju inget konstigt men att kompisar gör likadant... Det är det som får mig att fundera på om det är i vårt hus vi är extrema. De får ju leka och vara barn men inte på ett sånt sätt att andra far illa eller saker går sönder hej vilt.

Hemma hos oss leker man lugnt. Det vildaste som leks hemma hos oss är Just dance och liknande spel som är aktiva. Vill man röja och leka vilt så får man gå ut. Inne är man lugn. Det är jag strikt med. Men så har vi en mycket fin omgivning där även små barn kan gå ut och leka själva i säker miljö.
 
Kan du sätta en hasp på insidan av grinden på sån plats att det inte går att öppna utifrån?
Har tyvärr en 4 m stor infart och inte pengar till den typen av grindar i dagsläget. Men som någon skrev, eltråd... utan el i såklart men för att tydliggöra för både barn och föräldrar att det inte är öppet hus här...
 
Har tyvärr en 4 m stor infart och inte pengar till den typen av grindar i dagsläget. Men som någon skrev, eltråd... utan el i såklart men för att tydliggöra för både barn och föräldrar att det inte är öppet hus här...

Har du pratat med föräldrarna om att trädgården är förbjudet område? Att de bara får vara där om de leker med ert barn och om de inte förstör något eller plockar något som växer där?
 
Jag har vid ett par tillfällen ropat åt föräldrarna men det tar en evighet för dem att få med sig dessa ungar. De vill nämligen inte använda "våld" dvs böra iväg dem utan vill samtala med barnen. Som under tiden river upp min trädgård och springer och gömmer sig i mitt hus....
Föräldrar kan bli ersättningsskyldiga för det som deras barn förstör. Går det att påminna dessa föräldrar om det?
 
Prata med föräldrarna och säg till dem att hålla koll på sina barn så att de inte går in i er trädgård. Om barnen fortsätter att göra det hade jag krävt ersättning för det som barnen förstör.
Detta har jag tankar på faktiskt... Jag är intresserad av trädgård och odling och har därmed mycket blommor, grönsaker och bär I min trädgård. Även ett växthus som inga barn får vara i där jag har satt upp en grind av kompostgaller. Syskonparet hämtade äppellådor i förrådet och klättrade över ändå... Mamman tyckte att "ja men rackarns ungar, vad de är påhittiga va!" Jag tyckte nog mer att det var skit tråkigt att omogna vindruvor, gurkor, tomater och nejlikor nu var ihopmosade i en sörja i den lilla dammen som står i växthuset....
 
Detta har jag tankar på faktiskt... Jag är intresserad av trädgård och odling och har därmed mycket blommor, grönsaker och bär I min trädgård. Även ett växthus som inga barn får vara i där jag har satt upp en grind av kompostgaller. Syskonparet hämtade äppellådor i förrådet och klättrade över ändå... Mamman tyckte att "ja men rackarns ungar, vad de är påhittiga va!" Jag tyckte nog mer att det var skit tråkigt att omogna vindruvor, gurkor, tomater och nejlikor nu var ihopmosade i en sörja i den lilla dammen som står i växthuset....
Det är ju egenmäktighet eller vandalisering. Känns som att det inte är så konstigt att barnen inte förstår andras gränser eftersom mamman inte heller verkat göra det. Hade jag haft barn som gjort något sådant hade jag skämts ögonen ur mig.
 
Jag låter bli sidospåret med att skämma ut sina barn som uppfostringsmetod då jag känner att jag har ganska bra koll på den biten med mina egna barn. Även om den lilla är tämligen het i humöret, liksom jag själv🙄😇.

Jag blir som sagt fundersam över att så få upplever samma problem med kompisars oförmåga att respektera gränser. Här är det väl säg... 8 av 10 som liksom inte kan ta ett nej. Och det är som sagt trevliga barn annars. Det verkar vara just när de vill göra nåt och inte får som det tar stopp. Och jag står med hakan i golvet och vet liksom inte vad jag ska göra för att få dem att lyssna. Utom att bli skitarg då men då är risken att mina barn blir utan kompisar... Jag vill inte att de enbart leker hos kompisarna då jag dels får se väldigt litet av mina barn då och dels för att jag upplever att det är mycket skärm hos kompisarna och dessutom oövervakad användning av Youtube och sociala media(våra barn får bara se på Youtube om en vuxen har lite koll och de får ej ha konton på media där andra kan kontakta dem/kommentera deras inlägg. Vi hsr provat för den stora men hen hade tillslut över 150 "vänner" och svarade på alla meddelanden oavsett vad de skrev...).
De barn som oftast kommer hit bor i samma kvarter så det är lätt att skicka hem dem men svårt att undvika att de står där på tröskeln igen nästa dag... Ett syskonpar har jag avstyrt besök av hela vintern faktiskt då de är helt gränslösa och förstör inredning, drar upp plantor från krukor och rabatter, släpper ut och jagar djuren och sliter saker ur händerna på mina barn. Jag har hittat dem i vår trädgård flera gånger utan att de ens knackat på, plötsligt är de bara där och har dragit fram leksaker och repat alla bär från mina bärbuskar för att göra "soppa". Vi får se hur det går i sommar. Förra sommaren var det så illa att jag gömde mig inomhus om jag hörde dem för jag orkar inte. De nonchalerar en totalt när man säger att de ska gå hem, bara vänder sig om oh fortsätter med det de höll på med... Får man bunta ihop andras barn och bära hem dem? De går ju nämligen inte hem när jag ber dem och får jag iväg dem är de snart tillbaka igen...

Jag tar till mig metoden att tydligt säga nej och vid fortsatt tjat tala om att de får lyssna på oss som bor här annars får de gå hem/åka hem. Och kaninernas bur kommer nog få ett lås, även om det känns tråkigt men jag känner att det är höga odds på att hela kvarterets barnaskock kommer vara på dem annars.
Hej!
Har inte läst alla inlägg så kanske missat nåt.
Mina barn har en kompis som beter sig så. Jag blir galen. ”Nej, du får inte rota i vår kyl”. ”Nej, vi äter inte godis nu, men du kan få en frukt/macka (TYCKER INTE DET ÄR GOTT!!! skriker barnet), ”Nej, du får inte sätta på tvn nu” osv i all oändlighet med massa invändningar.
I detta fall hjälper det inte att prata med föräldrarna. För barnet skiter i vad de säger. Tex tog det 45 min att hämta barnet sist eftersom det inte ville gå hem. Klättrade upp i studsmattan och hoppade och struntade fullständigt i föräldern som i 45 min försökte tjata ner barnet. ”Men snälla ”namn” kom nu…” I 45 minuter!!
Till slut ingrep jag och sa att det var dags att hoppa ner och följa med hem. Och fick som vanligt lägga till hur vi uppför oss hemma hos oss och om hen vill komma hit och leka igen är det viktigt att hon gör som vi säger. Då hoppade hen ner. Men jag antar att jag körde över mamman lite….

Deras andra kompisar är underbara! ❤️
Fulla med bus och lek, men alltid hanterbart.
 
Men hjälp blir helt chockad. Men känns ju tyvärr rätt logiskt att barnen inte fattar problemet om inte ens föräldrarna/mamman gör det. Jag hade
skämts ihjäl om mitt barn betett sig så.

Tycker iaf du ska sätta upp lås till kaninerna och inte låta kompisarna gå in där, varesig någon vuxen är med eller inte. Det är inte din uppgift att lära andras barn att umgås med djur. Vår katt gömmer sig och hunden stänger jag undan när vi har kompisar över. Jag orkar inte hålla på att punktmarkera barn som inte är vana vid djur.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 536
Senast: YlvaG
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 695
Senast: jemeni
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 667
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 346
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp