Bukefalos 28 år!

Säng, säng, säng

Sofiplopp

Trådstartare
Jag ska köpa en ny säng hem till mig, eftersom en enkelsäng på 80 cm bredd är lite smalt för två människor, två hundar och tre katter ... :o

Ja, om ni bara visste var mycket plats tre katter kan ta ... :devil:

Problemet är att jag har ganska lite plats för en säng, så jag vill egentligen helst köpa en resårmadrass som är 140 cm bred. Men klarar man sig med det om man är två vuxna som ska kunna sova tillsammans något så när bekvämt? Betänk att den ena är tämligen välvuxen på bredden ... :o

Eller ska jag satsa på 160 cm bredd i stället?
Och i så fall - en hel madrass eller två separata på 90 cm vardera, så det blir två sängar som man sedan kan sätta ihop med några skruvtvingar eller så till en stor.

I alla fallen har jag tänkt mig en bäddmadrass uppepå, och så bara enkla ben under sängen - ingen dyr sängram eller så.

Tips och råd emottages tacksamt! :bow:
 
Sv: Säng, säng, säng

Jag skulle köra på två och så fet bäddmadrass. Det är lättare att hantera. Vid städning osv. Brorsan har sängram från IKEA, var inte så dyr (eller svår att sätta ihop). Tror hans 160säng kostade 4000kr inkl allt eller nåt sånt.
 
Sv: Säng, säng, säng

Vilket menageri på 80 cm !:eek: När sov du sist egentligen ?

Jag och min gubbe har förvisso inga djur i sängen, dom sover på golvet, men vi delade innan en vattensäng på 180x210 och vi bytte faktiskt NER oss till en 160x200 för vi ville sova närmre varandra:love: och jag skulle inte ha något emot att gå ner ytterligare en storlek. Vi är 190 cm respektiv 183 cm och ingen av oss är några fotomodeller vad gäller kroppsbyggnaden (85 +115 kg) men vi sover mycket bra i en mindre säng.

Vi har två st 80 cm madrassbottnar och sedan en 10 cm tjock 160 cm bred bäddmadrass på det. Jag föredrar det eftersom man kan ha olika fasthet om man är av olika karaktär plus att det är enklare om man vill flytta rundor eller behöver byta en madrassbotten av något skäl (tex en katt eller liknande som har en olycka i den ena :angel:) Om man har 140 cm säng tror jag inte alternativet med delad botten finns utan man får nog stå ut med en hel madrass och en bäddmadrass till det.
 
Sv: Säng, säng, säng

Jag har testat både 140 och 160 och föredrar 160. Det ger lite mer frihet att välja om man vill ha lite plats eller sova nära och man känner av den andres rörelser lite mindre. En 140 är ju faktiskt bara 70 cm. per person och så katter på det. Nuvarande sängen är en 160 som delas med man och hund, helt OK, bara ibland kan jag önska att vi hade en 180, dock inte så att jag faktiskt springer iväg och köper en sådan. Stora sängar är ganska jobbiga att bädda...
 
Sv: Säng, säng, säng

Vilket menageri på 80 cm !:eek: När sov du sist egentligen ?

Jag sover finfint! Är en frusen person så vi knölar ihop oss allesammans - djuren och jag - och sover gott ihop ...
Fast häromdagen hände nåt lite läskigt ...
Jag hade jobbat sent och sov länge på morgonen. När jag vaknar har jag en katt i sängen, en i bokhyllan, en på ett par flyttkartonger som står bredvid sängen, och så unghunden på golvet nedanför sängen - och ALLA FYRA stirrar på mig!
Ungefär som att "Är hon död eller tänker hon vakna? Kan vi börja äta på henne snart?"
Lite läskigt att vara utsatt för så mycken uppmärksamhet när man sover!

Och ärligen talat, så brukar jag faktiskt sova ensam med djuren. Sover jag ihop med gubben sover vi hemma hos honom, i hans stora säng. :)
 
Sv: Säng, säng, säng

Vi har ett litet sovrum och har därför en 140 cm säng. Nu är vi kanske inte speciellt storvuxna, men där sover i alla fall jag och sambon och en hund. Och ibland en hund till. Nu har vi inga stora hundar, men de har en förmåga att sträcka på sig och ta plats.

Vi sover bekvämt tycker vi. Men vi sov i sambons 120 cm säng ett bra tag innan vi köpte 140-sängen. Vi tycker att den är lagom faktiskt. Sover vi borta i en större säng tycker vi att det blir för långt ifrån varandra.
 
Sv: Säng, säng, säng

Ungarnas pappa och jag delade en 120-säng i nio års tid, och det fungerade - men då var man ju yngre och hade väl lättare för att anpassa sig, tror jag ...

Jag har i alla fall fattat ett beslut: det blir 2 x 80 cm + bäddmadrass = 160 cm bredd. Tänker köpa IKEAs billigaste sängar. Någon gång när jag blir ofantligt rik *eeeh ... när?! .... troligen aldrig ... * så blir det kanske något bättre, men det får duga just nu.
Får väl slänga ut lite andra grejor helt enkelt, så sängarna får plats. Det är rätt mycket här som skulle kunna lämna walk over och hamna på sopstationen, om vi ska vara ärliga ... :o
 
Sv: Säng, säng, säng

Enklast kanske är att köpa till en 80 säng och ställa bredvid den du har nu:idea:
 
Sv: Säng, säng, säng

vi har en 140säng och jag är för tillfället höggravid men vi får ledigt plats och hunden med om vi skulle vilja det!
 
Sv: Säng, säng, säng

Jag tror du fattar rätt beslut. Jag har 2*90 resår hos mig och raringen har 160 resår hos sig. Hos honom sover vi båda illa eftersom vi känner varenda rörelse den andra gör. Och hos mig sover vi utan problem eftersom vi har varsin madrass att röra oss på, även om det är gemensam bäddmadrass.
 
Sv: Säng, säng, säng

Jag funderar på att skaffa två 2*90 nästa gång, men tycker att man borde känna skarven mellan madrasserna (om man ligger i mitten), gör man det? Eller kan en madrasskil + gemensam bäddmadrass dölja skarven "tillräckligt mycket"?
 
Sv: Säng, säng, säng

Jag hade absolut inte köpt två madrasser, det misstaget har jag gjort en gång redan. Sängen som jag och ex-sambon hade var en 160-säng med två madrasse och en tjock bäddmadrass. Han väger ungefär dubbelt så mycket som jag vilket gjorde att hela hans madrass blev lägre än min. Sen är det aldrig skönt med en springa i mitten, för den känns trots en tjock bäddmadrass.
 
Sv: Säng, säng, säng

ikea säljer madrasskilar för 70kr, den gömmer ju skarven så man inte känner av den, om man vill ha 2 madrassbottnar under en hel bäddmadrass.
 
Sv: Säng, säng, säng

*kl*
Vi har bara en "tunn" bäddmadrass (5 cm) över våra enskilda resårmadrasser. Jag har aldrig kännt av skarven mer än någon gång när man sätter ner armbågen i skarven. :)
 
Sv: Säng, säng, säng

ikea säljer madrasskilar för 70kr, den gömmer ju skarven så man inte känner av den, om man vill ha 2 madrassbottnar under en hel bäddmadrass.


Jag tycker inte det är själva skarven i sig som är problemet utan att sängarna ju är hårdare i ramen och det känner man även om man har en kil i skarven.

*kl*
Vi har 2 st 90 sängar nu med en 180 bäddmadrass men vi har beställt en 160 kontinentalsäng med 2 st 80 sängar som bas och en stor tjock 160 madrass ovanpå och en 160 bäddmadrass på det. Där kände inte ens jag (som är som princessan på ärten) någon skarv.
 
Sv: Säng, säng, säng

Fast just det där att den andra parten väger så mycket mer stör ju enormt mycket när man ligger på samma madrass. Jag verkligen HATAR att ligga på en lutande madrass. När man rör sig i sömnen så rullar man mot den andra. Usch.

Jag har inte känt av mitten på mina madrasser när jag sover. Jag har en tjock bäddmadrass så en kil skulle nog inte påverka nämvärt. Men visst kan jag känna av mitten om jag lägger mig på tvärsan över sängen. Resårmadrasserna är ju styvare i ytterkanten så det blir en puckel i mitten där madrasserna möts. Om jag däremot ligger rättvänd i sängen och i mitten så känner jag inte av den. Jag är så smal så jag kan ligga uppe på två kanter antagligen. Iofs så är karln bredare och han ligger också på mitten utan problem (tyvärr, vore bättre om han låg på sin sida ju :D).

Det jag har är två Sultan Svaneholm (medelhårda) med en Sultan Tuvebo uppepå. Bäddmadrassen behövde jag vända och skaka (nåja, den är ju rätt tung så man fick väl göra sitt bästa iaf) rätt mycket första halvåret för den fick kroppsformade nedsänkningar i sig, men nu är den inlegad överallt och jag roterar den mest på gammal vana när jag bäddar nytt.
 

Liknande trådar

Äldre Vi har en 160 cm madrassbotten med enbart en tjock 160 cm bäddmadrass på. Nu har bäddmadrassen gjort sitt och vi ska skaffa en ny. Men...
Svar
4
· Visningar
4 358
Senast: BuenoBull
·
P
Hemmet Vi har i dagsläget en 140-säng, men ska byta till en 180-säng då vi fått en sådan i julklapp av mina föräldrar. I dagsläget är...
Svar
6
· Visningar
1 586
Senast: Flixon
·
Hemmet Vi står inför en flytt och kommer att få plats med en "riktig" dubbelsäng i sovrummet. Jag :love: egentligen vår 140 cm-tempursäng...
Svar
14
· Visningar
7 804
Senast: Prosit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp