Bukefalos 28 år!

Sänka en arab??

H

Hammond

Jag håller på att utbilda min arab inom westernridning och vi har redan kommit långt, för att ha börjat i våras.
(det är tack vare wetsernridningen som jag kan rida barbacka utan problem på honom)

Men nu är det så här att jag skulle vilja få han att sänka ner huvudet mer, liksom till en westernform, mest i traven eftersom det är där han inte direkt sänker sig.
Han är avslappnad och lyssnar bra men så jag skulle vilja veta hur jag kan 'få ner honom' mer, t.ex: om det finns nån bra övning etc.

Tacksam för svar.
 
Sv: Sänka en arab??

:) eftergift och få hästen att söka sig fram o ner. Hade själv problemet med mitt arab sto som jag nu haft i 7 år.

O träna träna träna. Många araber är ju riktigt duktiga på att bara knäcka av i nacken och inte riktig samla sig.
När du tex tömkör tillåt hästen att söka sig ner o var känslig på hand,
många blandar ihop eftergift med att släppa tyglarna och sedan hänger allt o slackar.
Låt hästen känna ditt stöd o när den ger efter glöm inte att själv ge efter.
Många fastnar ju ioch med att man låser sig i armbågar o sitter o tittar ner i mankam.

Busrid i paddock :) alltså tex galoppera, gör stop, rollback och galopp och gör detta med slacka tyglar, våga lita på din häst och lek.

//Elisabeth
 
Sv: Sänka en arab??

Jag håller på att utbilda min arab inom westernridning och vi har redan kommit långt, för att ha börjat i våras.
(det är tack vare wetsernridningen som jag kan rida barbacka utan problem på honom)

Men nu är det så här att jag skulle vilja få han att sänka ner huvudet mer, liksom till en westernform, mest i traven eftersom det är där han inte direkt sänker sig.
Han är avslappnad och lyssnar bra men så jag skulle vilja veta hur jag kan 'få ner honom' mer, t.ex: om det finns nån bra övning etc.

Tacksam för svar.
Se på din hästs extriör, en Arab är offtast högrest av naturen i formen och har mkt svårare att gå i den låga formen som en häst som är byggd med låg extriör fram. Men mkt lösgjörande, samlande arbete gjör att bakdel och rygg arbetar o de lossnar i bogarna och munnen, då kan de sänka sig ngt mer i formen fram. Ta hjälp av en tränare och träna på....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sänka en arab??

Som alltid är det ju bäst att hitta en bra tränare som ser vad just du och din häst behöver.

Men hursom är en bra övning att jobba med en insida i taget. Rid på en volt i högervarv, och få hästen att ge efter framåt-neråt för innertygel, samtidigt som innerskänkel hjälper hästen att flytta ut rumpan på spåret och höja inner bog.

När hästen försöker göra rätt i den ena varvet, stannar du en stund och byter sedan till nästa varv.

När din häst kan bära sig bra åt båda hållen är den redo att försöka behålla bärigheten på korta raka spår mellan volterna, som sedan förlängs vartefter hästen får liksidig styrka.


Det är dock lätt att denna övning blir fel i början, som att hästen dyker inåt volten med framdelen, eller fortsätter sträva utåt med ytterbog, eller snespänner hals och kropp på sjuttioelva ställen, eller går bakom lod, eller att ryttaren lutar, eller håller handen fel, eller har fel tygellängd, eller begär för mycket, eller för lite....
Ja, som sagt, det är alltid bra att ta hjälp!
 
Sv: Sänka en arab??

hej, för att få en häst att gå lågt måste man rida me mycke ben, för om hästen inte lyfter bena och ryggen så kan det inte gå lågt eller sakta. rid för nån tränare och få hjälp det är lättast.
 
Sv: Sänka en arab??

Hej
Har själv två araber och båda sänker sig fint, liksom de andra tre jag hjälper lite. Det jag gör och ber de andra att göra är att få hästen avslappnad. Tempoväxlingar, böja, trava mkt. Säg att du har tio "snäpp" på ditt travtempo....växla mellan dessa. Från snäpp 5 som är det tempo som hästen lättast faller in i till 6, 7 och tillbaka till 5 ner till 3, 2 och upp till 5 igen. Då måste totton lyssna och slappnar av efter ett tag. Det kan säkert ta ett tag. Så är det ju viktigt med eftergift som tidigare nämnts och att du har ett lätt stöd som du så småningom kan lätta på när hästen ger efter. Svårt att ta detta per chatt! men hoppas du lyckas...
Jag är övertygad om att du kan få en arab att sänka sig åtminstone lite, som sagt de jag håller på med går finfint.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 424
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
401
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: Solstig
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 955

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp