Bukefalos 28 år!

Säsongsjobb i Alperna?

Jeenny914

Trådstartare
Jag är enormt sugen på att söka mig till alperna nästa säsong för att jobba, åka skidor och träffa nya, härliga människor. Helst skulle jag vilja jobba i eller i anslutning till backen, men i nödfall kan jag tänka mig "vilket jobb som helst" så länge jag har tid att åka lite skidor. Tilläggas bör kanske att detta är jag något jag gör ensam, då jag inte har några skidintresserade vänner :meh:

Min fråga är egentligen om någon här har erfarenhet av säsongsjobb i Alperna och kunde dela med sig av några erfarenheter? Jag undrar t.ex. vilka företag som anses bra och dåliga att jobba för, hur svårt det är att hitta boende och hur väl man går runt ekonomiskt. Och kan man överhuvudtaget få jobb utan erfarenhet av service eller skidrelaterat arbete?
 
Sv: Säsongsjobb i Alperna?

Lättast att få är nog aupair-jobb.

Har du nån ort du är "hemma" i där nere så är det ju bara att maila runt till olika skidskolor/restauranger/butiker o kolla, eller om du känner nån som bor där? Skidortsvärlden är ju rätt liten

Har aldrig säsongat, men blivit erbjuden skidlärarjobb i Schweiz av en kompis. Schweizarna är dock ganska bökiga med tillstånd och språkkrav och pedagogutbildningar osv, tror Frankrike/Österrike/Italien är mkt slappare (plus att det är i EU, billigare).
 
Senast ändrad:
Sv: Säsongsjobb i Alperna?

Har du vana från att jobba på krogen finns hur mycket jobb som helst i Alperna. Dra öl, blanda gt's, kanske någon av de vanligaste drinkarna och off you go. Oftast ingår boende i jobbet. De flesta har någonting när de åker ner, men många åker ner och får jobb på plats.

Jag har jobbat på krogen i massa år av mitt liv och de flesta av mina fd kollegor har någon gång säsongat i Alperna.
 
Sv: Säsongsjobb i Alperna?

Jag har inte gjort det, men min syster jobbade som skidlärare en säsong i Alpe d'huez. Ingen koll på hur hon hittade dit, men hon sökte det på egen hand. Hon hade visserligen erfarenhet av två säsongers skidlärarjobb i Sälen, så jag vet inte hur det är med meritkrav. Men på skidorter överlag finns det ju andra jobb också, bartender, diskplockare, receptionist... Språkkunnighet är nog en större merit än erfarenhet i vissa fall skulle jag tro. Det brukar väl även finnas boende på plats, där man på något vis delar lägenhet/rum/korridor med andra som jobbar där, åtminstone har det alltid varit så för de personer jag känner som säsongat.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 960
Senast: lundsbo
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 658
Senast: LaMagia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag är glad över att jag är frisk, och att mina nära och kära lever och är friska. Men det faktum att jag är glad och tacksam över det...
Svar
0
· Visningar
909
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 867
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ta studenten
  • Vad är det här?
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Kastrera ja eller nej
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Trollet rymmer
  • Insektsmedel
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp