Sätta igång häst som haft kotledsinflamation

karlsson

Trådstartare
Hej! Jag har en häst som för ett år sedan fick kotledsinflamation och sedan dess friskförklarad men ej riden då ägaren har varit rädd. Hästen har gått på bete under tiden och nu har jag gått/skrittat honom i 4 veckor.

Hur skulle ni ha satt igång denna häst på bästa möjliga sätt för att undvika att skadan kommer tillbaks? kan en sådan skada komma tillbaks lätt? Är det "farligt" att börja jobba hästen i skritt? tacksam för svar :) :confused:
 
Är ingen expert men, jag skulle undvika att rida på böjt spår.

Har inte veterinären sagt något om igångsättning? Inget program?
 
Rid rakt fram och undvik trav tills hästen har musklat sig ordentligt. Börja alltså jobba hästen i skritt och när du känner att hästen börjar bli starkare (eller bara är väldigt uttråkad, galopp sliter minimalt om du bara tar några språng så det kan du göra då och då på bra underlag så blir hästen gladare :) Det är absolut inget farligt) så galopperar du några meter. Öka på galoppen allt eftersom (i form såklart) och var noga med att undvika nedförsbackar så mycket det går i början. Skritta alltid nerför och se till att hästen verkligen går i en ärlig form även nerför så sliter det minsta möjliga på kotorna.
Traven tar du när hästen har en bärig bra galopp, har musklat sig ordentligt och är stark nog att klara av att trava i form hela tiden efter några månader och då är det korta travsträckor som gäller i början. Trav är den gångart som sliter mest på hela hästen därför ska man undvika det vid igångsättning.
Lycka till!
 
Om den friskförklarades för ett år sedan skulle jag inte tänka på skadan som nåt hinder att rida igång den. Den kan absolut gå på böjda spår, blir den halt igen av det är det tveksamt om hästen håller för ridning.
 
Raka spår och fasta underlag samt gradvis ökning av arbete är väl Vad man bruka rekommendera efter ledinflammationer :) tror inte det skulle vara någon fara att rida igång den när den stått frisk och fått vila så länge :)
 
Raka spår och fasta underlag samt gradvis ökning av arbete är väl Vad man bruka rekommendera efter ledinflammationer :) tror inte det skulle vara någon fara att rida igång den när den stått frisk och fått vila så länge :)

Bortsett från det så som passus ang. den ordinationen så är det faktiskt så att böjda spår i sig, öht inte är farligt öht på en utläkt ledinflammation. Det är obalans som är "farligheten" och veterinärerna vet att de flesta ryttare inte förmår att rida sina hästar i balans rent allmänt, så utifrån det ordinerar de en försiktig och successiv igångsättning på lite mera raka spår till folk allmänt för då hinner man se om hästen får tillbaka några symptom av det lilla, istället för att den snedbelastas etter värre på böjda spår.
elit och proffsryttare osv får inte den ordinationen på alls samma sätt.
I TS fall håller jag med de som svarat att eftersom hästen gått i stora hagar med rörelse i massor osv så länge så hade jag satt igång den som en vanlig häst som vilat så länge och rört sig utifrån det skadefritt osv. Jag hade inte hängt upp mig på den skadan i sig, utan satt igång den utifrån hur jag hade satt igång en helt vanlig häst som vilat och inte gjort ngt under ryttare eller öht arbetsmässigt på så länge.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
463
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 170
Senast: super
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 508
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
929
Senast: netschjen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp