Safari i afrika

Där var det mkt positivt o negativtt på samma gång, exakt det jag eftersöker så vi kan sondera utbudet!

Tror våra större barn skulle fixa en sån resa, men är osäker på de små.. Vi år resvana medans svägerskans familj inte så....
Jambotours har juniorsafaris dvs resor anpassade för barn. Kanske andra också men det är de jag känner till.
 
Hej! För den här konstellationen skulle jag rekommendera Sydafrika. Inte Kruger-parken utan privata områden i angränsade delar. Sabi sands, Thornybush, Timbavati... Man kan bo ett par-tre nätter på ett par-tre ställen. I de privata områdena får man åka mer off road och komma närmare djuren. Lite mer bekvämt än östafrika vilket kan vara bra med barn och ovana afrikaresenärer. Nu generaliserar jag! men det är mitt tips. Också har det varit billigare i Sydafrika än t ex Tanzania de gånger jag åkt.
Ska kolla upp det, tack :up::love:
 
Jag var i Serengeti, Ngorogoro, Lake Manyara och Zanzibar på 90-talet. Min lillasyster var 6-7 år då, det gick utmärkt, förvisso resvan men tror ändå en femåring klarar av det. Det går att få riktigt uppstyrda resor idag och jag gissar att ni kör helpension.

Var i Uganda och Kenya (Bwindi Impenetrable National park och Masai Mara och sedan Malindi för bad) för en 10 år sedan och det var också bra, men tycker Tanzania var några snäpp vassare på safarin. Dock är det ju länge sedan nu.
 
Var på safari slutet 90 tal. Helt underbart. Serengeti, Ngorogoro, Lake Manyara och Zanzibar med Äventyrs resor.
Med barn hade jag rekommenderat lite mer ordnade former i malariafritt område tex krugerparken.
 
Jag har varit på safari i Afrika och jag skulle inte rekommendera det till någon. Djur, ja. Men kort efter vistelsen insåg jag äntligen att min resa dit och hem bidrog till att försämra deras utsikter att överleva på medellång och lång sikt. Mitt råd är således att låta bli.
 
Jag har varit på safari i Afrika och jag skulle inte rekommendera det till någon. Djur, ja. Men kort efter vistelsen insåg jag äntligen att min resa dit och hem bidrog till att försämra deras utsikter att överleva på medellång och lång sikt. Mitt råd är således att låta bli.
Och utan turisterna så försvinner mycket möjligheter för djuren att överleva på kortare sikt (och därmed på medellång och lång sikt). Utan turister inga pengar till reservaten och att skydda djuren eller incitament att låta dem leva överhuvudtaget. Det finns många aspekter.
 
Och utan turisterna så försvinner mycket möjligheter för djuren att överleva på kortare sikt (och därmed på medellång och lång sikt). Utan turister inga pengar till reservaten och att skydda djuren eller incitament att låta dem leva överhuvudtaget. Det finns många aspekter.
Ja det har du en poäng i. Låt oss brinna.
 
Jag var med på den här resan 2015. https://www.club300.se/media/9522/kenya_2015.pdf (Det är jag som har tagit bilderna.) Helt fantastiskt! Rekomenderar verkligen att resa med lokal guide, som vet mycket mer om landet än en "turist"-guide. Kan verkligen rekomendera Masi Mara om ni åker till Kenya, längre österut så är sanden mer röd, och djuren ser "smutsigare" ut. Ingen aning om hur det funkar med barn, men det var väl inga större strapaser, och mestadel bekväma lodger, men långa transporter vissa dagar.
 
Svägerskan har en dröm om att fira sin 40 års dag med en "häftig" resa och safari är med på listan.
Det finns ju även björnsafari, jag själv har bara sett spår och de var enorma, riktigt häftigt var det att fortsätta vandringen efter det tyckte jag. Sen finns det även valsafari och det hade varit kul att åka på. Om det inte specifikt är Afrika som är drömmen alltså :)
 
Lite OT men om man vill uppleva att rida på savannen med buffelhjordarna betandes i fjärran är Revingehed en riktigt varm högsommardag budgetalternativet om man har egen häst. Drygt fyratusen hektar stort och till största delen en flack gräsbevuxen sandmark (nästan) helt utan hus och med en stor hjord av frigående kor som betar där, så nära äkta savann man kan komma. Har man aldrig varit där är det en riktig upplevelse :)
 
Lite OT men om man vill uppleva att rida på savannen med buffelhjordarna betandes i fjärran är Revingehed en riktigt varm högsommardag budgetalternativet om man har egen häst. Drygt fyratusen hektar stort och till största delen en flack gräsbevuxen sandmark (nästan) helt utan hus och med en stor hjord av frigående kor som betar där, så nära äkta savann man kan komma. Har man aldrig varit där är det en riktig upplevelse :)
Förutom att det är en hel del (tomma förvisso) hus, grusvägar och så möter man ofta både pansarvagnar/militärer. Älskar revinge men skulle inte jmf med en savann.
 
Förutom att det är en hel del (tomma förvisso) hus, grusvägar och så möter man ofta både pansarvagnar/militärer. Älskar revinge men skulle inte jmf med en savann.
Hade Revingehed legat vid ekvatorn hade det varit riktig savann. Området var glest bebyggt redan innan det blev övningsfält och de allra flesta gårdarna revs efter det, bara några få är kvar och området är enormt stort. Grusvägar finns även på savannen. Jag tycker savannkänslan en varm, gassande sommardag är påfallande och under sommaren brukar det sällan vara pansarövningar :)
 
Hade Revingehed legat vid ekvatorn hade det varit riktig savann. Området var glest bebyggt redan innan det blev övningsfält och de allra flesta gårdarna revs efter det, bara några få är kvar och området är enormt stort. Grusvägar finns även på savannen. Jag tycker savannkänslan en varm, gassande sommardag är påfallande och under sommaren brukar det sällan vara pansarövningar :)
Det övas även på sommaren, särskilt nu när man börjat rusta upp igen. Möter militärer jämt när vi är ute och går där + vi hade hästen vid Revingehed innan och både såg & hörde pansarvagnar ofta.
Jag säger inte att det är extremt mycket byggnader men det ligger hus lite här och där över hela heden.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
4 764
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp