Saftbunke med hål i?

Mirabella

Trådstartare
Min häst är rastlös i boxen och skulle behöva någonting att sysselsätta sig med. Jag tycker det är slöseri med pengar att köpa en så kallad "Happy Snacker" för närmare 400 kronor..

Så jag tänkte, kan man göra så att man gör små hål i en saftbunke eller något annat, och stoppar in pellets i korken som man sedan skruvar igen? Så kan hästen putta omkring den i boxen och ha nåt att sysselsätta sig med? Kan de skada sig på saftbunken?

Sv: Saftbunke med hål i?

Det köptes en en sådan till den otroligt rastlösa travaren i stallet. Han lekte med den 2 min sedan blev det för mkt jobb för förlite mat :p

Prova du med en saftbuke, tänk bara på att fila ner alla vassa kanter.

Svårt om de är satta på boxvila och helst inte ska lämna boxen alls... (inte ens vid mockning).

(Min gillar visserligen att stå inne så jag har inte det problemet ÄN, hon har bara varit inne i ca två veckor).

Tyvärr tenderar leksaker att stressa resten av hästarna i stallet, det är inget naturligt beteende och ger ofta lite ljud ifrån sig. I ett stall jag stått tidigare hade en av hästarna leksak, efter en vecka hade två andra hästar blivit aggressiva, en hade börjat väva och en annan börjat bita i väggarna. Det slutade när hästen blev av med sin leksak. De andra ville helt enkelt ha lugn och ro.

Går det inte att lösa den naturliga vägen, d v s med grovfoder?

Prova häng upp en gammal borste i ett snöre någonstans i boxen, mina tycker det är roligt att stå och leka med.:)

Stressar den på nätterna? Vad gör den då?

Jag skulle börja med att titta på:
  • Utevistelse
  • Foder
  • Motion
  • Miljö

Grenar att gnaga på brukar vara populärt men det eller att sätta upp en leksak kan möjligen ta bort symptomen men inte orsaken.

Mycket utevistelse och mycket motion är ju det svar jag skulle vilja ge, men jag vet av egen erfarenhet att vissa hästar faktiskt blir rastlösa ändå... Det är ju inte naturligt att ha hästen inomhus i en liten box men om nattlig utevistelse inte är möjlig så går ju inte problemet att lösa den vägen.

Jag skulle inte köpa en sk. "happy snacker" eller ha någon annan typ av onaturlig leksak. Jag tror snarare på mer grovfoder. I det vilda äter hästar större delen av sin vakna tid. Jag tycker att du ska ge fri tillgång till hö alt. halm så har hästen något att pilla med. Och kanske sätta upp en gren att gnaga på.

Grovfoder!!

Om givan måste hållas begränsad går det ju att göra fodret svårtillgängligt via nät, påsar eller andra uppfinningar.
Min häst t.ex, äter alldeles lagom av vetehalm ur en sådan där höpåse med ett enda hål framtill. Hon sorterar och pillar under natten och verkar alldeles lagom sysselsatt.

Prova olika halmsorter och välj den som funkar bäst. (Om hästen är mycket glupsk, välj den minst smakliga sorten, så länge hästen ändå är liiite intresserad av den, t.ex.)

Jag har en "Qulan"-boll som min häst fick lusernpellets i när hon gick i sjukhage förra sommaren, men jag skulle inte vilja att hon hade den dygnet runt, och inte bland de andra hästarna i stallet. Det blir ett lätt stressande, onaturligt beteende av sådana "leksaker". :crazy:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 551
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 070
Senast: Calmiche
·
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn: 4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 793
Senast: Grazing
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 365
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka