Säga upp sig pga mobbning, slippa karens?

Sant men jag hade ett möte med chefen igår där han frågade ut mig vad jag hade kunnat göra annorlunda för att motverka situationen själv? Om jag kört mitt eget race? Att det kanske kan uppfattas så av de andra. Att jag ger de anledningar att de blir irriterade på mig om jag ex försover mig. Sa att ja jag har försovit mig några gånger nu på senaste men de är för jag inte har någon motivation eller ork att gå upp på morgonen då detta har varit psykiskt påfrestande för mig. (försovning handlar om 15 min försent)

Så känns som jag får mycket skuld i detta.
 
Men jag sa jag är villig att ge det en chans om ALLA i gruppen också är det. Att de säkert finns saker de irriterar sig på hos mig, och jag kan ta kritik men viktiga är att vi pratar om de, istället för att gå bakom ryggen som det är just nu. Sa att redan från början när man kom in som ny har man inte varit välkommen in i gruppen. Sen blev de väldigt uppdelat i gruppen redan från början att man skötte sitt eget.
 
Sant men jag hade ett möte med chefen igår där han frågade ut mig vad jag hade kunnat göra annorlunda för att motverka situationen själv? Om jag kört mitt eget race? Att det kanske kan uppfattas så av de andra. Att jag ger de anledningar att de blir irriterade på mig om jag ex försover mig. Sa att ja jag har försovit mig några gånger nu på senaste men de är för jag inte har någon motivation eller ork att gå upp på morgonen då detta har varit psykiskt påfrestande för mig. (försovning handlar om 15 min försent)

Så känns som jag får mycket skuld i detta.
Jag förstår din känsla. Samtidigt så att upprepat försova sig/komma försent är skäl nog arbetsrättsligt för att få en varning. Och jag kan även förstå om kollegor irriteras på det.

Har du och kollegorna talat med varandra om det hela någon gång? Helst med en ”medlare” med? Det är jättesvårt för en chef när ens sidan säger si, och andra sidan säger så
 
Jag förstår din känsla. Samtidigt så att upprepat försova sig/komma försent är skäl nog arbetsrättsligt för att få en varning. Och jag kan även förstå om kollegor irriteras på det.

Har du och kollegorna talat med varandra om det hela någon gång? Helst med en ”medlare” med? Det är jättesvårt för en chef när ens sidan säger si, och andra sidan säger så

Nej jag har sagt till chefen jag vill ha ett sådant möte men de verkar aldrig finnas tid till de..
 
Sant men jag hade ett möte med chefen igår där han frågade ut mig vad jag hade kunnat göra annorlunda för att motverka situationen själv? Om jag kört mitt eget race? Att det kanske kan uppfattas så av de andra. Att jag ger de anledningar att de blir irriterade på mig om jag ex försover mig. Sa att ja jag har försovit mig några gånger nu på senaste men de är för jag inte har någon motivation eller ork att gå upp på morgonen då detta har varit psykiskt påfrestande för mig. (försovning handlar om 15 min försent)

Så känns som jag får mycket skuld i detta.
Fast när chefen pratar med dig måste det ju vara om dig och det du gör. Precis som chefen inte ska prata om dig när hen pratar med de andra anställda utan om deras roll i det hela.
 
Det fetade tycker jag är fult. Riktigt fult.

Tror du behöver sätta dig in i mobbing på arbetsplatser och hur de fungerar. Det finns gott om läsning.
Det har sällan att göra med den mobbades person. Ofta är det istället mobbaren som återkommande mobbar. Alltså tvärtom mot vad du skriver.

Jag är skapligt säker på att det finns fler arbetsplatser där folk tenderar att sluta pga arbetsmiljön, än det finns mobboffer som valsar runt på många arbetsplatser utan att finna sig tillrätta.

Oftare är det strukturproblem och dåliga chefer än dåliga medarbetare.

Det är fult, mycket fult att hitta på att folk skrivit saker de inte ens berört, jag har på intet sätt skrivit något om fördelningen som du påstår. Kan du visa var jag kommenterar omfattningen? Mig veterligt har jag inte skrivit ett ord om frekvensen. Det är en halmdocka du får ta på dig själv. Det är helt ditt påhitt att jag skulle kommenterat detta och haft en åsikt om det. Jag vill på stå att det mycket ofta är arbetsklimatet, vissa gånger är en kombination av arbetsklimat och hur personen beter sig och till viss del beteendet. Enstaka gånger gör sig en person omöjlig var denna än jobbar, det behöver inte vara mobbning inblandad alls utan att det är helt annat som inte fungerar.

Det blir oerhört synd om personer som faktiskt blir mobbade utifrån hur de beter sig, eller tror sig bli mobbade vad man än gör och som lyder rådet att byta arbetsplats. Det är stor sannolikhet att det inte kommer att fungera på den nya arbetsplatsen. Det stärker inte självförtroende och självkänslan utan trycker ner personen än mer i skorna om det blir samma visa igen. Observera att jag ingenstans säger att det är personens fel eller det är rätt att mobba. Det finns dock tillfällen då det är mycket effektivare att inrikta sig på att hjälpa den utsatta än att försöka förändra arbetsplatsen eller än bättre jobba både med arbetsplatsen och den utsatta.
 
Dock har jag inte fått svar än om jag får stanna eller ej, så risken finns att jag ryker endå men får klara mig på akassan då tills jag hittar ett nytt jobb. Jag tror att allt har en mening. Egentligen vill jag inte vara kvar här, men samtidigt vill jag inte ge upp då detta är en bra erfarenhet jobbmässigt och kan få mig att söka bättre jobb i framtiden genom att ha detta på min meritlista.
 
Jag hörde de andra prata om att den nya som skulle börja den 01/10 kommer börja 2 veckor tidigare... Undrar varför? Önskar de var lite stake i chefen, men han kommer säkert vänta in i de sista innan han berättar för mig. Tror han tycker de är skönt jag sagt upp mig då slipper han ta tag i problemet.
 
Jag hörde de andra prata om att den nya som skulle börja den 01/10 kommer börja 2 veckor tidigare... Undrar varför? Önskar de var lite stake i chefen, men han kommer säkert vänta in i de sista innan han berättar för mig. Tror han tycker de är skönt jag sagt upp mig då slipper han ta tag i problemet.

Men vad förväntar du dig egentligen? Du har berättat du vantrivts och sagt upp dig. Hur tänker du chefen ska förhålla sig till det? Ska chefen på grund av att du vill ha ”ett jobb” pga ekonomiska skäl tills du hittar ett annat jobb bara ”ta tillbaka” dig. I full vetskap om att du varken vill ha jobbet eller kommer stanna kvar?
 
Jag mejlade HR, och fick svar att tjänsten kommer att läggas ut inom några dagar. Att en uppsägning inte går att häva. Ok sa jag men hade varit bra om min chef informerade mig om detta. Hon sa han skulle prata med mig. Men känns inte kul att han inte säger de direkt utan försöker dra ut på de hela men nu vet jag iallfall efter prat med HR. Har fått ett intyg från TUI med så jag kommer få akassa direkt. Samtidigt känner jag mig lättad. Skulle jag få tillbaka tjänsten så hade jag kännt mig tvingad att stå ut ett år till. De är de inte värt för jag tror oavsett hur mycket de försöker göra så kommer gruppen aldrig bli bra. Då chefen inte vågar säga ifrån/utan bara låter de va. De hyllar de som utsätter folk för de vill inte bli av me dem, istället för att informera att de inte är okej att bete sig så. Oroväckande också när en kollega mitt emot från en annan avdelning säger till mig att ja inte kan ha de lätt som är i den gruppen. Speciellt inte när jag är så mycket yngre så är de ännu svårare att bli acceptera av "dem". Nä jag kör månaden ut och gör klart mina ärenden, och kommer mest befinna mig på kontoret i Malmö (där jag älskar kollegorna som finns här) då jag gärna slipper att sitta i Helsingborg den sista tiden. Så jag kan arbeta undan mina saker i lugn och ro. Phuuu en lättnad nu kan jag inte ens förstå hur ja kunde vilja vara kvar.. Men mycket handlar ju också om ekonomi men pengar är inte allt. Hellre gå arbetslös några månader och hitta jobbet man trivs på. Min nuv chef har lovat att ge mig toppbetyg som anställd då han tycker jag gjort en fantastiskt arbete och har haft väldigt bra statistik varje månad sen jag började här.
 
Jag mejlade HR, och fick svar att tjänsten kommer att läggas ut inom några dagar. Att en uppsägning inte går att häva. Ok sa jag men hade varit bra om min chef informerade mig om detta. Hon sa han skulle prata med mig. Men känns inte kul att han inte säger de direkt utan försöker dra ut på de hela men nu vet jag iallfall efter prat med HR. Har fått ett intyg från TUI med så jag kommer få akassa direkt. Samtidigt känner jag mig lättad. Skulle jag få tillbaka tjänsten så hade jag kännt mig tvingad att stå ut ett år till. De är de inte värt för jag tror oavsett hur mycket de försöker göra så kommer gruppen aldrig bli bra. Då chefen inte vågar säga ifrån/utan bara låter de va. De hyllar de som utsätter folk för de vill inte bli av me dem, istället för att informera att de inte är okej att bete sig så. Oroväckande också när en kollega mitt emot från en annan avdelning säger till mig att ja inte kan ha de lätt som är i den gruppen. Speciellt inte när jag är så mycket yngre så är de ännu svårare att bli acceptera av "dem". Nä jag kör månaden ut och gör klart mina ärenden, och kommer mest befinna mig på kontoret i Malmö (där jag älskar kollegorna som finns här) då jag gärna slipper att sitta i Helsingborg den sista tiden. Så jag kan arbeta undan mina saker i lugn och ro. Phuuu en lättnad nu kan jag inte ens förstå hur ja kunde vilja vara kvar.. Men mycket handlar ju också om ekonomi men pengar är inte allt. Hellre gå arbetslös några månader och hitta jobbet man trivs på. Min nuv chef har lovat att ge mig toppbetyg som anställd då han tycker jag gjort en fantastiskt arbete och har haft väldigt bra statistik varje månad sen jag började här.

Din chef kanske är schyst och försöker ordna något åt dig eller håller på att undersöka när exakt det är bäst att du slutar och det kan ge några dagar/veckor till. Klart en uppsägning går att ångra, det vet jag flera exempel på, frågan är om de vill ha dig tillbaks dig. Det är givetvis en praktisk lösning när det inte fungerar om den som protesterar slutar och det oavsett om de tar tag i situationen eller inte.
 
Chefen ringde nyss och sa jag inte kunde ångra en uppsägning, så jag kommer sluta den tiden som är skriven, om 3 veckor. Men han sa att han är min referens oavsett vad och om jag önskar vara kvar i bolaget så hjälper han mig gärna om jag ex vill jobba inom en annan avdelning osv på utannonserade tjänster.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp