Säga upp sig pga mobbning, slippa karens?

Nej, och jag syftar heller absolut inte på TS just nu utan skriver helt generellt.
Många människor söker vården på grund av arbetsrelaterade stress-symtom och arbetsrelaterade psykiska symtom.
Man söker för att man önskar bli sjukskriven.
Att byta jobb ligger för många personer i den situationen väldigt långt ner på listan över tänkbara åtgärder - och många gånger borde att byta jobb ha legat så högt upp på listan att man inte ens skulle hamnat i situationen att söka vård för sjukskrivning.
"vi" är så tröga i Sverige på att ta ansvar för oss själva och vår hälsa; vi väntar liksom på att vården ska agera i stället för att inse att "på den här arbetsplatsen mår jag inte bra, jag måste byta".
Delvis tror jag att det handlar om en ekonomisk rädsla, förstås, men man har liksom inte insett att kostnaden i både tid, eget lidande och egen ekonomi blir betydligt större om man väntar på att få så mycket symtom att man ser sjukskrivning som lösning.
Sjukskrivning är för övrigt väldigt sällan en lösning på grundproblemet: om eller när man ska avsluta sin sjukskrivning är det troligt att orsaken till stress-symtomen är kvar och så blir det ingen förändring på riktigt.
Och så ska man tillbaka till vården för sjukskrivning...
Inte så bra.
Inte sällan så är faktiskt den person som blir mobbad eller har problem på sitt jobb en del i situationen. Jag menar inte att det på något sätt är rätt att mobba eller behandla någon illa, absolut inte det är aldrig okej oavsett situation men känner man sig ofta utanför och illa behandlad, förbisedd etc så ligger det kanske på personen själv och att föreslå ett byte av arbetsplats kommer inte att lösa situationen. Man behöver en helt annan typ av stöd och hjälp än att byta arbetsplats. Jag vet inte om det är rätt instans med sjukvården att hjälp de som har svårt att anpassa sig men fungerar man inte bra socialt behöver man hjälp. Kanske både med anpassningar på arbetsplatsen och stöd att fungera bättre.

Sjukskrivning kan vara den respit man behöver för att kunna ta tag i situationen.
 
Inte sällan så är faktiskt den person som blir mobbad eller har problem på sitt jobb en del i situationen. Jag menar inte att det på något sätt är rätt att mobba eller behandla någon illa, absolut inte det är aldrig okej oavsett situation men känner man sig ofta utanför och illa behandlad, förbisedd etc så ligger det kanske på personen själv och att föreslå ett byte av arbetsplats kommer inte att lösa situationen. Man behöver en helt annan typ av stöd och hjälp än att byta arbetsplats. Jag vet inte om det är rätt instans med sjukvården att hjälp de som har svårt att anpassa sig men fungerar man inte bra socialt behöver man hjälp. Kanske både med anpassningar på arbetsplatsen och stöd att fungera bättre.

Sjukskrivning kan vara den respit man behöver för att kunna ta tag i situationen.
Men hjälp! Det är väl den som mobbar som har problem att fungera socialt, inte den som blir utsatt??!!
 
Nu har chefen skrivit på uppsägningspapperna slutar om en månad från dagens datum. Det han skulle kolla upp i veckan var om jag verkligen hade rätt att säga upp mig om jag hade ett vikariat. Då ibland de kan vara att man ej kan säga upp sig. Men han sa eftersom vårt företag var så "generöst" så hade man en månads uppsägningstid. Jag gick med chefen ut och berättade för de andra kollegorna. De frågade vad jag fått för jobb istället och sa de var glada för min skull. Ska arbeta inom flyget som jag har gjort innan. En kollega frågade varför jag sa jag trivs inte här helt enkelt. Då säger de andra tur du ska jobba inom flyget det är ju de du vill osv, man ska passa på medans man är ung. Nu tror ju alla att jag slutar pågrund av att jag saknar flygandet osv. De tog inte till sig att det var för jag inte trivdes.
 
Men hjälp! Det är väl den som mobbar som har problem att fungera socialt, inte den som blir utsatt??!!

Men läs inlägget och försök att förstå vad jag skriver. Jag har ingenstans skrivit att det är den mobbades fel. Jag påtalar att vissa har svårt att fungera socialt, det kan leda till mobbning (inte den mobbades fel) men också andra problem på arbetsplatsen som gör att man känner sig utsatt. Har detta skett upprepade gånger så behöver den utsatta hjälp och även gruppen, att byta arbetsplats löser inte problemet utan riskerar att spä på det. Det är också så att den som upplever sig som mobbad inte är det objektivt, upplevelsen är givetvis sann, men så kan även upplevelsen av andra att de på intet vis mobbar personen.

Och återigen, det är inte TS jag syftar på.
 
Men läs inlägget och försök att förstå vad jag skriver. Jag har ingenstans skrivit att det är den mobbades fel. Jag påtalar att vissa har svårt att fungera socialt, det kan leda till mobbning (inte den mobbades fel) men också andra problem på arbetsplatsen som gör att man känner sig utsatt. Har detta skett upprepade gånger så behöver den utsatta hjälp och även gruppen, att byta arbetsplats löser inte problemet utan riskerar att spä på det. Det är också så att den som upplever sig som mobbad inte är det objektivt, upplevelsen är givetvis sann, men så kan även upplevelsen av andra att de på intet vis mobbar personen.

Och återigen, det är inte TS jag syftar på.

Jag är en väldigt social person om jag känner mig välkommen på ett nytt jobb. Jag har aldrig någonsin blivit utfryst på ett arbete tidigare. Tvärt om folk har verkligen sett upp till mig och sett mig som en bra kollega/vän. Jag har alltid varit den som tagit hand om nya och ordnat på arbetet med olika saker. Så detta är helt ofattbart att jag skulle någonsin bli utstött på en arbetsplats. Så jag tror faktist inte det är mig det är fel på utan arbetsplatsen.
 
Jag är en väldigt social person om jag känner mig välkommen på ett nytt jobb. Jag har aldrig någonsin blivit utfryst på ett arbete tidigare. Tvärt om folk har verkligen sett upp till mig och sett mig som en bra kollega/vän. Jag har alltid varit den som tagit hand om nya och ordnat på arbetet med olika saker. Så detta är helt ofattbart att jag skulle någonsin bli utstött på en arbetsplats. Så jag tror faktist inte det är mig det är fel på utan arbetsplatsen.
Som sagt jag syftade inte på dig, inget i det du skriver tyder på det. Det enda jag reagerade på var att du redan från början betonade att du var socialt fungerande - "inget fel på dig". Det tyder på att du lagt märke till att det finns folk som inte fungerar socialt.

Självfallet finns det arbetsplatser som inte fungerar och det finns också arbetsplatser som fungerar utmärkt för lite udda personer som har svårt att passa in.

Lycka till med ditt nya jobb!!:heart
 
När de offattbara händer.. Mitt nya jobb ringer mig och säger att kursen har blivit inställd. Så nu står jag här utan jobb. Skulle jobba inom flyget för TUI och som ni kanske ser i nyheterna ska de stänga baserna i Malmö, just där jag skulle vara. Sjukt otippat och helt ofattbart. Orkar inte med med mitt liv just nu.. Började se ljuset i tunneln att kunna må bra nu är jag tillbaka på ruta 1..
 
När de offattbara händer.. Mitt nya jobb ringer mig och säger att kursen har blivit inställd. Så nu står jag här utan jobb. Skulle jobba inom flyget för TUI och som ni kanske ser i nyheterna ska de stänga baserna i Malmö, just där jag skulle vara. Sjukt otippat och helt ofattbart. Orkar inte med med mitt liv just nu.. Började se ljuset i tunneln att kunna må bra nu är jag tillbaka på ruta 1..

Fast ruta 1 är du väl inte tillbaka på? Jättetrist att kursen blev inställd. Har du skrivit papper med TUI??

Anmäl dig på arbetsförmedlingen direkt första dagen som arbetslös.

Men ruta ett tycker jag inte du ska se det som. Du trivdes inte på jobbet du hade och stod inte ut, så det är väl ändå en fördel att inte behöva ha det så?

Och hade du papper med tui (vilket jag förutsätter eftersom du sa upp dig), så får ju de avsluta din anställning pga arbetsbrist. Och då har du ingen straffkarens hos Af.
 
Fast ruta 1 är du väl inte tillbaka på? Jättetrist att kursen blev inställd. Har du skrivit papper med TUI??

Anmäl dig på arbetsförmedlingen direkt första dagen som arbetslös.

Men ruta ett tycker jag inte du ska se det som. Du trivdes inte på jobbet du hade och stod inte ut, så det är väl ändå en fördel att inte behöva ha det så?

Och hade du papper med tui (vilket jag förutsätter eftersom du sa upp dig), så får ju de avsluta din anställning pga arbetsbrist. Och då har du ingen straffkarens hos Af.

Inget påskrivit arbetskontrakt. Bara ett mejl att jag har fått jobbet och att kursen börjar den 8/10. Sen ställde de in kursen 10 dagar senare. Man får enbart anställning där efter avklarad och godkänd kurs. Så jag har inget skydd där.
Jag hade möte med min chef på mitt nuvarande jobb idag då vi hade halvårs samtal och berättade detta. Han ska kolla upp om de finns möjlighet att jag är kvar. Dock sa jag till honom att om jag ska jobba kvar så ska det hända saker, att gruppen samlas på möte och pratar och att alla försöker förbättra detta. Så får jag helt enkelt söka andra jobb under tiden. Jag har inte råd att vara arbetslös.
 
Inget påskrivit arbetskontrakt. Bara ett mejl att jag har fått jobbet och att kursen börjar den 8/10. Sen ställde de in kursen 10 dagar senare. Man får enbart anställning där efter avklarad och godkänd kurs. Så jag har inget skydd där.
Jag hade möte med min chef på mitt nuvarande jobb idag då vi hade halvårs samtal och berättade detta. Han ska kolla upp om de finns möjlighet att jag är kvar. Dock sa jag till honom att om jag ska jobba kvar så ska det hända saker, att gruppen samlas på möte och pratar och att alla försöker förbättra detta. Så får jag helt enkelt söka andra jobb under tiden. Jag har inte råd att vara arbetslös.
Du har väl sparat mailen? Det kanske räcker för FK?
 
Jo kan säkerligen få akassa, men får så pass bra lön här att jag får försöka att göra de bättre om de går. Då jag inte kommer klara att leva med akassa en längre tid.. Finns inte mkt jobb ute nu

A-kassan baseras ju på din lön. Har du inkomstförsäkring (via facket eller privat) får du ju 80%. Betalade TUI mer än det?

Illa att du inte hade papper med TUI. Samtidigt om du var beredd säga upp dig för en osäker anställning säger det väl en hel del. Mrn ska du nu kräva förändring på ditt nuvarande - och samtidigt ändå leta nytt? Jag hänger inte riktigt med känner jag.
 
Gå inte tillbaka till ditt ”gamla” jobb! Det finns hur mycket jobb som helst. Och bor du i Malmö är det ju ett guldläge! Du har hela Malmö-området och Köpenhamn.
 
Inte sällan så är faktiskt den person som blir mobbad eller har problem på sitt jobb en del i situationen. Jag menar inte att det på något sätt är rätt att mobba eller behandla någon illa, absolut inte det är aldrig okej oavsett situation men känner man sig ofta utanför och illa behandlad, förbisedd etc så ligger det kanske på personen själv och att föreslå ett byte av arbetsplats kommer inte att lösa situationen. Man behöver en helt annan typ av stöd och hjälp än att byta arbetsplats. Jag vet inte om det är rätt instans med sjukvården att hjälp de som har svårt att anpassa sig men fungerar man inte bra socialt behöver man hjälp. Kanske både med anpassningar på arbetsplatsen och stöd att fungera bättre.

Sjukskrivning kan vara den resit man behöver för att kunna ta tag i situationen.
Det fetade tycker jag är fult. Riktigt fult.

Tror du behöver sätta dig in i mobbing på arbetsplatser och hur de fungerar. Det finns gott om läsning.
Det har sällan att göra med den mobbades person. Ofta är det istället mobbaren som återkommande mobbar. Alltså tvärtom mot vad du skriver.

Jag är skapligt säker på att det finns fler arbetsplatser där folk tenderar att sluta pga arbetsmiljön, än det finns mobboffer som valsar runt på många arbetsplatser utan att finna sig tillrätta.

Oftare är det strukturproblem och dåliga chefer än dåliga medarbetare.
 
OJ nu kom chefen och fråga mig om de var ok jag sitter på telefon själv då han vill ha möte med de andra angående personal styrkan i HÖST. Garanterat att han kommer fråga de vad dem tycker om de ska ha kvar mig eller inte. Känns väldigt olustigt att de kommer prata om mig i gruppen. Detta känns inte alls bra.
 
OJ nu kom chefen och fråga mig om de var ok jag sitter på telefon själv då han vill ha möte med de andra angående personal styrkan i HÖST. Garanterat att han kommer fråga de vad dem tycker om de ska ha kvar mig eller inte. Känns väldigt olustigt att de kommer prata om mig i gruppen. Detta känns inte alls bra.

Du har ingen aning om vad som kommer att sägas.

De kanske behöver planera hösten och då är det rimligt att be dig - som sagt upp dig och inte kommer att vara kvar i höst - att ta telefonen.
Du beskriver det som om chefen frågade ganska artigt i stället för att beordra dig. Det var väl bra.

Och om de ska prata om dig: det kanske är bra. Det kanske är så att chefen har tänkt sig att försöka hitta en lösning på arbetsgruppens agerande.
 
OJ nu kom chefen och fråga mig om de var ok jag sitter på telefon själv då han vill ha möte med de andra angående personal styrkan i HÖST. Garanterat att han kommer fråga de vad dem tycker om de ska ha kvar mig eller inte. Känns väldigt olustigt att de kommer prata om mig i gruppen. Detta känns inte alls bra.

Nu utgår du från sämsta scenariot.

Om man ska se vad som hänt:
Du har upprepat påtalat problem med arbetsmiljön, utan att få gehör.
Du har gått till företagspsykologen och velat ha ett intyg för att slippa karensen
Du har velat säga upp dig, och chefen har accepterat det trots att du har ett vikariat som ev inte går att säga upp sig från
Du fick inte det nya jobbet och vill nu av ekonomiska skäl stanna tills du hittat ett nytt jobb
Du har samtidigt krävt förändring
Chefen har öppnat för att ev ta dig tillbaka

Nu ska personalstyrkan i höst diskuteras, och du - den som tydligt sagt hon inte vill vara kvar längre än nödvändigt - får sköta telefonen.

Du har en väldigt snäll chef där! Och det är naturligt att den som inte kommer vara kvar sköter telefonen. Så varför anta de kommer prata om dig bara för det? Dessutom så krav på förändring gör ju att chefen MÅSTE prata med övriga.

Försök att inte se det mest negativa alternativet :)
 
OJ nu kom chefen och fråga mig om de var ok jag sitter på telefon själv då han vill ha möte med de andra angående personal styrkan i HÖST. Garanterat att han kommer fråga de vad dem tycker om de ska ha kvar mig eller inte. Känns väldigt olustigt att de kommer prata om mig i gruppen. Detta känns inte alls bra.

Eller så kommer han ge dem en åthutning för att de har behandlat dig så illa att du inte vill vara kvar vilket skapar en personalbrist så de kommer att få slita mer på grund av hur de betett sig mot dig.

Du vet inte och det är onödigt att må dåligt över något som du inte säkert vet hänt. Det gynnar inte din mentala hälsa.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp