Säker i bilen

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare ullstrumpa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 3 176
Sv: Säker i bilen

Usch, spetsad hund. Detta var tydligen ganska komplicerat.

Usch ingen stålbur i baksätet med säkerhetsbälte om. Bältet är starkare än den ihopfällbara buren.

Stålburen går sönder och spetsar vovven. Den är inte gjord för att vara transportbur
utan brukar
användas vid utställningar, tävlingar o i hemmet.

Säkerhetsbälte för hund är säkrast om man inte kan förvara hunden i combin med godkänd hundbur.
Hmm.. Jag har köpt den som transportbur (min är dock inte av samma märke som på bilden) och jag förstår inte varför säkerhetsbältet skulle trycka sönder den och harpunera min hund?

Vill du förklara?

Som svar på din fråga, så är det väl inte så svårt att förstå detta.
Utställningsburarnas väggar är inte så kraftiga att de tål någon/några smällar.

På ADAK s hemsida ser man väldigt väl hur även en utställningsbur faller ihop vid en krock på 30km/tim. Den är ju ihopfällbar eftersom man skall kunna ha den med sig o bära den lätt. (den buren på bilden)

Om du jämför med en godkänd bur för bil ser ut, så ser du skillnaden.
Gallren är kraftigare och ihop svetsade vid botten.
De fästes i lastöglorna i bakluckan/skuffen.

Transportbur är inte alls samma sak som en bilbur.

PS: Såg för ett halvår sen en bilolycka med en Japansk spets i bakluckan med grindar.
Hunden hade slungats mot sidorutan, och brytit nacken.
Polis som var där vid olyckan sa att detta inte alls var ovanligt, men de värsta olyckorna med hundar i bilar var när hundarna var lösa i bilen eller satt i en plastbur med säkerhetsbältet i handtaget och tvärs över buren.

Nog skrivet om detta, var o en gör ju som den vill så länge det bara finns rekommendationer o ingen lag.
/BL

Stod även i Expressen om detta just då.

Ingen av fallen i filmen liknar hur jag transporterar min hund eller sätter fast buren. Men som sagt, det är ju bara jag som är intresserad av och har ansvar för att min hund (och mina barn) åker säkert i bilen.

Jag inser bara att prognosen för min hund på 3 kg är ändå förmodligen bättre än för de flesta andra som väger betydligt mer och därmed genererar mer kraft vid en kollission om det är så att väggarna i buren är för klena. Transportbur för mig är en bur där jag kan "förvara" min hund i bilen. Något annat har jag inte behov av eftersom hon har ben att gå med själv. Men jag har många gånger funderat på vad som händer med våra hundar (säker eller ej) när de slungas mot burväggen i kollissionen, där borde det vara bättre om väggen är lite fjädrande för att ta upp rörelseenergin.

Jag ska ta och räkna lite på det där.

Frågade runt ytterligare och fick svaret att bästa för en så liten hund kan vara en stadig transportväska som man sätter fast. Den kan gå sönder, men å andra sidan så fångas hunden upp mjukare. Vi har skaffat en sån. Bättre än helt lös i bilen förmodligen.

Jag har en mjuk transportväska som jag ställt på golvet bakom passagerarsätet. Tror inte det är helt optimalt, men har inte hittat nåt annat sätt som funkar.
Tidigare låg han på hatthyllan så :crazy:

För min lilla hund har jag, som visas på adacs hemsida en transportbur på golvet bakom förarstolen. Den är dessutom liten så att han inte hinner flyga så mycket.

Stora hunden åker lite osäkrare - han sitter i en utställningsbur även den liten för att minska "flygturer", bakom lastgaller i kombin. Jag är inte helt nöjd med situation utan hade helst velat ha en bilbur med deformeringszon. De är dock ohyggligt dyra. Dyrare än bilen.
I valet mellan en dålig bur som går sönder och en svetsad bur väljer jag dock hellre den som går sönder. Jag värderar folk liv högre än hundens och vill inte riskera att buren håller men inte baksätet ifall vi blir påkörda bakifrån. En del "krocksäkra" burar är nämligen så styva att de istället är en fara. Hellre då spetsad hund om man ska vara helt ärlig.

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
876
Senast: Hermelin
·
R
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 181
Senast: Snurrfian
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 365
Senast: Mezcal
·
Övr. Hund Det var en helt vanlig lördag eftermiddag. Vilda (min friska och aktiva tik på 9 år) mådde bra som vanligt och vi lekte söka godis i vår... 2
Svar
27
· Visningar
8 716
Senast: madde_84
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka