Säkerhetsbälte för häst

Gammeln

Trådstartare
Såg en liten blänkare i senaste Ridsport ang en säkerhetssele som man ska ha på hästen då den transporteras. Selen läggs på hästen och den sätts fast i bommen på transporten. Då skulle man slippa binda fast huvudet med grimskaft. Hästen kan då stå "lös" i transporten plus att den slipper hålla emot själv den skulle med andra ord resa mycket bekvämare. Nån som har provat denna?

Sv: Säkerhetsbälte för häst

låter farligt om man eventuellt skulle välta, hur får man loss hästen då? :confused:

Vi använde något liknande i USA, då i lastbilen där hästarna åkte baklänges, lite klurig var den allt innan man lärde sig den, men hästarna stod väldigt bra och avslappnat men "selen" på sig. Skrattade lite för mig själv när jag såg det i Ridsport för när jag var i USA tyckte jag att det var en så typisk amerikans grej och nu är de tydligen på väg även hit :)

ia_ skrev:
Vi använde något liknande i USA, då i lastbilen där hästarna åkte baklänges, lite klurig var den allt innan man lärde sig den, men hästarna stod väldigt bra och avslappnat men "selen" på sig. Skrattade lite för mig själv när jag såg det i Ridsport för när jag var i USA tyckte jag att det var en så typisk amerikans grej och nu är de tydligen på väg även hit :)

Då kan jag alltså inhandla en sådan. Hade ni nån form av säkerhetsutlösning vid ev en trafikolycka :crazy: Går det att spänna in den så den passar mindre hästar också

Senast ändrad:

Finns det någon länk till en hemsida med mer information? Vad heter företaget som tillverkar selen?

Mvh Huntress :)

Har inte hittat nåt än men lär väl göra det under Globen-dagarna :idea:

Liknande trådar

Utrustning Jag har ju tidigare skrivit om min lilla Welsh som vid tre av fyra gånger hon åkt hoppat bom i transporten. Tack och lov har vi alltid... 2 3
Svar
41
· Visningar
4 652
Senast: Thera
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 338
Senast: Edla
·
Utrustning Behöver tips och ideér då jag har en häst som hoppar över bommen i transporten. använder halsrem som jag binder längre ner men sist slet...
Svar
2
· Visningar
967
Senast: Mia_R
·
Utrustning Efter mycket om och men så har jag köpt en Fautras Oblic. Jag har bara en häst, kommer med väldigt lite sannolikhet köra två. Jag har... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 576

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Oseriös avel 2023