Säkerhetsväst?!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Gela-Kent
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 2 986
G

Gela-Kent

Jag har fått ridförbud av maken:cry: om jag inte skaffar mig en säkerhetsväst:love:. Jag har varit runt lite idag och provat olika modeller men vad ska jag välja? Den ska vara "bekväm" och säker men inte stel o otymplig för då blir den inte använd. Ni som har, vad har ni för modell och var har ni köpt den? Tacksam för många svar! Bor i Göteborgsområdet så affärer däromkring är att föredra!
Hjälp gärna till!
Gela

Sv: Säkerhetsväst?!

Jag slår ett slag för Racesafe och Airowear Outlyne!

Båda västarna är mycket sköna och följsamma, och finns i de flesta rissportsaffärer:).

Vilken klok make du har som är rädd om sin fru :) :love:

Jag har en Airowear Outlyne, HELT underbar säljs bl a på H**ks.

Jag har en Racesafe. Den är jättebekväm att rida i. Till och med dottern använder sin :)
Jag köpte dom på Hööks.

Jag hade samma krav som dig, att den skulle vara bekväm och skön för annars kommer den inte att bli använd.
Jag har en gammal vanlig väst och jag tycker jag blir så stel så jag knappt kan röra mig i den och det känns som att gör hästen något ramlar jag av för att jag inte är följsam.

Men jag köpte mig en Racesafe väst och den är superskön, man blir inte alls så varm som i den gamla västen och den är mjuk och följsam, den har blivit en självklarhet så som hjälmen nu.
Jag rekomenderar verkligen att du provar en sådan, de sälj på tex hööks och du kan beställa den i valfri färg.

Tack för era svar! Racesafe var en av de västar jag provade idag och den kändes helt okej, både följsam och säker. Jag provade en annan från Equi-nånting, men den hade kardborrband över axlarna. Det kändes inte riktigt bra. Provade också Tre hästars eget märke men det var samma där. Jag och maken ska ut imorgon igen och prova lite mer.
Tack igen för alla svar!
Gela

Jaha nu var man då ägare till en Racesafe. Det var den som kändes mest rätt för mig :love:. Tack alla för era synpunkter:bow:!
Nu får jag lov att åka till hästen igen för gulliga maken:love:!
Gela

Grattis till ett bra val :)

Jag har haft min Racesafe i några år nu och har svårt att tänka mig någon annan väst!

Såg att du köpt en Racesafe.Den blir du nog nöjd med. Jag avråder från väst med kardborre vid axlarna. Vet inte hur många tröjor jag förstört
pga kardborren. Tur du inte valde den :)

jag har en väst med kardborre vid axlar och jag förstår inte hur man vill ha en väst som inte har det. Det är ju så sköntatt kunna ställa in storleken fort.
har inte förstårt några kläder alls.

Hur är de från Riders company? De består ju också av paneler, men är de lika bra/sköna som de från Racesafe?

Norpar tråden lite, hoppas det är okej. :)

Jag har nu bestämt mig för att min underbara Caldene-väst har passerat sitt bäst-före-datum med råge (inköpt 1994 :o), och därför ska jag nu inhandla mig en ny väst. De urvalskriterier jag har är:

* Godkänd enl högsta säkerhetsklass
* Smidig (annars kommer den ligga kvar på sin hylla i stallet när jag rider iväg)
* Ska gå att få tag i hos i princip vilken ridsportsbutik som helst

Just nu lutar det mest åt en RaceSafe (utan att jag provat någon, men de ser bekväma ut), och även Catago ser bekväm ut. Någon som provat båda och kan jämföra dem?

Nej, usch, en sådan vill jag inte ha... Blir för osmidigt när den inte har paneler tyvärr

Har du ens provat den?

Vet många som sagt precis som du tills de provat Outlynen å då vill de aldrig tillbaka till en med paneler..

Outlyne är verkligen outstanding vad gäller passform och bekvämlighet.

Exakt det du säger håller jag med om, har föregångaren Zippa men prövat Outlyne i butik två gånger och märker skillnad mellan de två. Outlyne är verkligen helt underbar när det kommer till passform och komfort.

KL *putt putt*

Ingen som har en väst med paneler från Riders company?
Hade velat ha lite mer info om den västen.

Nu har jag haft min nya väst ett tag och den är på varje gång jag är ute med hästen. Jag provade Outlyne också i min jakt på väst men tyckte också den verkade väldigt osmidig och sen fick den inget bra resultat på TestFaktas prov om säkerhetsvästar. Jag är jättenöjd med min Racesafe!

Liknande trådar

Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
999
Senast: Takire
·
Utrustning Jag behöver tips på säkerhetsvästar som passar till långa smala, men "kurviga" tonårstjejer. Dottern har nu provat i stort sett alla...
Svar
1
· Visningar
630
Senast: MimmiNO
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 544
Senast: __sofia__
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 246

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka