Säkerhetsväst?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare vill veta mer
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 2 533
V

vill veta mer

Hej!
Undrar hur många av er som använder säkerhetsväst eg? Har ni varit med om nån olycka där ni hade väst och som kunde slutat riktigt illa om ni inte hade haft den? Jag vet att det är dumt att inte använda väst men men :o
Handen på hjärtat nu... hur många har den alltid på..

Sv: Säkerhetsväst?

Jag :) fast hjälmen brukar jag glömma sätta på mig ibland.Som tur är har jag blivit påmind de gångerna jag hoppat upp utan.

Har väst på när jag rider unghästar, överladdade hästar, hoppar och i situationer när magkänslan säger väst på. Jag är ganska dålig på att använda min väst även om jag skulle vilja så blir det alldeles för varmt att distansträna/tävla i västen...

Jag landade med ryggen före på en plöjd och genomfrusen åker :crazy: hade nog inte rest mig och gått därifrån om jag inte hade haft västen på mig.

Men nej, jag använder inte alltid västen även om jag borde.

Jag har alltid västen på, det kan hända någon gång att jag inte har västen på när jag rider dressyrträning på bana/ridhus men oftast har jag den på även då...

För mig är säkerhetsvästen precis lika självklar som hjälmen och den skulle jag aldrig rida utan, det känns naket och konstigt utan både väst och hjälm.

Har varit med om ridolycka där jag bröt ryggen trots att jag hade säkerhetsvästen på mig, utan den hade jag antaglien inte levt nu alt suttit i rullstol och det är inte så lockande för mig.

Jag har faktiskt alltid väst på mig numera. Har tack och lov inte varit med om någon olycka, men jag har rätt livlig fantasi...;)

Duktig vurpa med matte som bäddmadrass för en och en halv vecka sedan. Hjälm är som tur var obligatorisk när jag rider och av en händelse tog jag faktiskt den obekväma västen också. Ett sjätte sinne? Kanske...troligen inte..troligen bara REN tur som hädanefter kommer vara ren VANA! Bål och huvud hamnade under hästen och blev duktigt klämt. På nåt sätt har också bäckenet roterat ur sitt läge och verkar hopplöst att få på plats igen:cry: Hur som helst hade utgången FÖRMODLIGEN sett helt annars ut om jag inte ,som av en händelse, känt att jag borde ge " skitvästen" en chans.

// Jimma som allvarligt funderar på att investera i en bekvämare väst

Jag använder väst ofta men inte alltid. Ska jag vara ärlig är det magkänslan som styr rätt mycket, men jag har den ALLTID när vi rider i grupp eftersom båda mina hästar lätt blir överladdade och "fattar drastiska beslut" i de situationerna. Jag har sällan väst i ridhus eller på volten vilket beror på att det blir så förbaskat varmt.
Jag har dock alltid väst när jag rider/hanterar unga förmågor.

Jag har som vana att alltid rida med väst. T.o.m om det "bara" är en liten skritt tur. Tycker att det är en myckat bra vana!
Har än så länge (pappar, peppar) inte råkar ut för någon värre olycka
(bortsett från att jag drog armbågen ur led och hade sönder ledband och benbitar för ett år sedan vid ett stiligt avfall).
Sen har jag flugit rätt i hindret och landat med bommar i ryggen, utan väst hade det nog gjort :devil:- ont, men västen fördelade stöten = inte ont alls!

Har aldrig ridit med väst i hela mitt liv :o Har testat ett par i butik, men känner mig som en stel, orörlig pinne med väst på. Och ja, jag har varit med om massor av ofrivilliga avsittningar och några fula omkullridningar... Men när jag började rida för en sisådär 25 år sedan hade ingen väst, jag tycker det är mer på senare år folk börjat använda väst. Och det är ju bra :)

Jag red alltid med väst förr, nu har jag den oftast, men inte när jag rider dressyr då jag känner mig lite låst med den på. De gånger jag glömt väst eller när det varit trasig har jag varit livrädd för att flyga av, för det vore så typiskt att det skulle hända någonting precis då. För ett antal år sedan gick jag omkull med en häst och han rullade över mig (med sadel på). Då var jag väldigt glad över att jag hade västen. Jag tycker det är så onödigt att rida utan. Det gör så mycket nytta när det väl händer något, och idag är västarna mycket skönare och mer följsamma än förr, så det känns som om det är en dålig ursäkt om man inte har väst av den anledningen.

Jag har bara säkerhetsvästen när jag hoppar, jag har aldrig ramlat av i hoppningen hittills men det innebär ju ändå en viss ökad risk att flyga av. Egentligen borde jag ha västen utomhus då det bara är där jag ramlat av, aldrig på bana, men det känns ganska bökigt trots att västen ändå är relativt bekväm.
Det är visserligen bara nya hästar jag flugit av på - alltså hästar jag ridit 1-2 gånger och som jag inte hann etablera en relation med så jag har bestämt mig för att åtminstone försöka ha säkerhetsvästen på första gången jag rider ut på en ny häst.

Jag sålde min säkerhetsväst för fyra år sedan. Har haft diverse olika modeller och Zippas är den enda jag hittills tolererat.
Med andra ord rider jag inte med väst alls, och anledningen är att jag helt enkelt tycker att den stör något otroligt.
Nu är följande inget argument mot väst på något vis utan ett rent konstaterande; jag har aldrig slagit mig så mycket som när jag fallit av/blivit avkastad med väst. Om det beror på orörligheten i västen eller ren otur kan jag inte svara på.

Däremot går jag i väst-köpartankar nu eftersom jag planerar mycket längre ridturer ensam och har ju egentligen inpräntat sedan barnsben att finns det skydd så ska de användas. :p

(I övrigt cyklar jag utan hjälm, offroad utan övriga skydd, och åker utförs utan skidhjälm eller ryggplatta. Vilket inte är smart och jag känner mig tryggare på hästryggen än cykeln, men det är dumma gamla vanor. Däremot vill jag förändra de också, så fort ekonomin finns.)

När jag började rida hade jag inte väst sen hade jag de ett tag på b ponny tiden och delar av c ponny tiden. Hela d ponny perioden. Men sen när jag 15 år gammal gick över på stor häst så hamnade skyddsvästen på vinden och där ligger den fortfarande....

Under den perioden jag hade väst på c ponny så var jag med om en ridolycka som slutade med att jag låg med kraftig hjärnskakning, men hade jag inte haft västen så hade jag brutit några revben med sa doktorn.

Jag har den alltid på när jag rider in unghästarna.

Fast nu på hösten när dom är ridna i våras och haft sommarlov och är ridna några veckor och allt känns lungt börjar det slarvas vid ridning hemma i paddocken... Den är fortfarande alltid på vid uteritter.

På äldre hästar jag känner har jag inte väst på mig.
På hästar jag vet kan fara runt och bocka har jag väst på mig.

Angående säkerhetsvästar (trådkap) Finns det något bäst före datum på dem?

Jimma: det är absolut värt att ha en skön väst, det finns numera även om dom fortfarande är väldigt varma. Det blir mycket lättare att sätta på sig den av vana. Och man hindras inte så mycket i ridningen. :)

Jag sålde min säkerhetsväst för fyra år sedan. Har haft diverse olika modeller och Zippas är den enda jag hittills tolererat.
Med andra ord rider jag inte med väst alls, och anledningen är att jag helt enkelt tycker att den stör något otroligt.
Nu är följande inget argument mot väst på något vis utan ett rent konstaterande; jag har aldrig slagit mig så mycket som när jag fallit av/blivit avkastad med väst. Om det beror på orörligheten i västen eller ren otur kan jag inte svara på.

Däremot går jag i väst-köpartankar nu eftersom jag planerar mycket längre ridturer ensam och har ju egentligen inpräntat sedan barnsben att finns det skydd så ska de användas. :p

(I övrigt cyklar jag utan hjälm, offroad utan övriga skydd, och åker utförs utan skidhjälm eller ryggplatta. Vilket inte är smart och jag känner mig tryggare på hästryggen än cykeln, men det är dumma gamla vanor. Däremot vill jag förändra de också, så fort ekonomin finns.)

Du är faktiskt lite tramsig och lite dum nu! bara så du vet..

Det finns sköna säkerhetsvästar men de brukar kosta lite mer.

Sen ÄR det en VANESAK att använda säkerhetsvästen, ibörjan är det otympligt och obekvämt. Man måste helt enkelt lära kroppen att ha den på sig och det kan man inte om man använder den en gång varannan vecka...
Det krävs typ varje dag i 3 månader under ALLA ridturer för att kroppen ska vänja sig och ju längre man ridit utan väst ja destå drygare är det att lära sig använda den.

Jag personligen märker inte ens min väst längre, den stör ungefär lika mkt som hjälmen på huvudet eller mina skor på fötterna.
Men jag har också satsat på en väst av bra kvalitet, den har rätt passform överallt osv som gör att det blir bra.

En väst i fel storlek är aldrig bekväm.

:confused: Jag skrev väl inte någonstans att det var bra att rida utan väst?

Jag är uppvuxen med säkerhetsvästar. Fram till min 18-årsdag var det krav från föräldrarna och av 365 dagar varje år så har jag ridit ca 300. Jag vande mig aldrig. Dyra västar (1800-2700?) är det enda jag använt, när jag var mindre kostade dessutom västarna nästintill det 3-dubbla mot idag. Har bytt väst i takt med att jag vuxit och det har inte känts bättre.
Som sagt, jag vet att man "borde" ha väst när det finns att tillgå, och jag tänker försöka hitta en som jag kan trivas i. Men helt ärligt tycker jag att hjälm är oerhört obekvämt också, och hade gärna låtit den ligga på hyllan med. Även där har jag testat en uppsjö modeller.

Vanesak? Njae, inte för min del, men jag tänker försöka tolerera både hjälm och väst ändå.

Jag har en Racesafe som jag är otroligt nöjd med. Även om jag hade väldigt svårt att vänja mig vid västen så upplever jag den nu som rörlig nog att inte störa. Jag använder den dock bara vid hoppträning och terrränghoppning. Skulle jag rida unghästar skulle den förmodligen åkt på då också.

jag har alltid väst vid hoppning o uteritter. I dressyr använder jag det inte.
Om jag inte hade haft en väst den gången jag ramlade av i våras så hade jag nog haft ett krossat revben + krossad svanskota...

Liknande trådar

Utrustning Någon som har en bra säkerhetsväst till rimligt pris att rekommendera? Gärna runt 1500:- ☺️ Har inte så mkt erfarenhet av västar men...
Svar
1
· Visningar
271
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag behöver tips på bra säkerhetsvästar, vill gärna ha en bekväm väst men jag vet inte riktigt vilka västar som ändå är någorlunda...
Svar
7
· Visningar
912
Senast: __sofia__
·
Utrustning Jag köpte för dryg månad sedan en Lister Eclipse och använde den för första gången idag, ville ha en riktigt bra maskin efter att i alla... 2 3
Svar
44
· Visningar
1 306
Utrustning Jag gillar montagehandskar men har aldrig riktigt hittat några favoriter. Jag gillar att ha ett ställe att köpa samma modell på hela...
Svar
13
· Visningar
770
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V