Säkerhetsväst?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare vill veta mer
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 2 533
Sv: Säkerhetsväst?

Jag har alltid säkerhetsväst, även fast jag tycker det är obekvämt vilken väst jag än har. Hur trygg jag än känner mig på hästen, har jag hela tiden i bakhvudet att han är en häst. Tycker det är onödigt att riskera hela min framtid för att göra något lite bekvämare.

kl

rider i princip alltid med väst förutom på tävling, men annars är den alltid på, helt otroligt dumt egentligen att inte rida på tävling men nja de blir helt enkelt inte så...

har aldrig råkat ut för någn olycka men när en bekant åkte av förra året o blev förlamad köpte min mamma en racesafe till mig eftersom ja vägrade rida med min gamla ful o obekväm...

men racesafen är underbar:D

kl

Nej jag rider inte i säkerhetsväst, även om jag på sistone börjat fundera på att börja igen. Hade det under ridskoletiden men slutade när jag fick egen häst (jag red knappt i början då hon var för ung). Ramlat av har gjort, och skadat mig, men ingen skada som har/kunde ha räddats av västen.

Någon riktigt allvarlig olycka har jag inte varit med om *ta-i-trä*, men det finns studer då jag varit riktigt tacksam över min väst :) Som när jag ramlade av en shettis i en neförsbacke (barbacka) och hästen började stampa på min rygg, eller den gången då jag ramlade av på en hög bommar ;)

Jag har använt säkerhetsväst ( helatiden) fram tills nu. Ska jag vara ärlig kände jag mig som en bättre ryttare då jag och systern skaffat häst och jag ridit den stollen lite ;) Och nu använder jag knappt aldrig väst i "vanlig ridning" eller vad man ska säga. Jag tar till den om hästen har stått några dagar eller om jag ska hoppa.

Men bärandet av väst kommer antagligen bli bättre när jag får en ny eftersom min nuvarande är stel och jobbig :laugh:

faaast annars använder jag nästan aldrig väst :angel:

Jag använder väst vid uteritt på min åttaåring, och för det mesta på min femåring. Undantaget när det är väldigt varmt och jag håller till på ridbanan.
En av mina bästa vänner har precis fått en fraktur på andra ländkotan efter att ha fallit av en turridningshäst. Min vän har ridit mycket och hästen beskrevs som "snäll". Hon har aldrig använt väst. Med på turen var flera nybörjare och det får väll betraktas som tur i oturen att det inte var någon av dom som föll av.
Kompisen har nu en stålställning dygnet runt i åtta veckor samt kassvis med morfin och kommunen har varit hemma hos henne med diverse hjälpmedel så hon ska kunna gå på toa och duscha etc. Om hon haft väst hade hon förmodligen klarat sig med blåmärken. Jag köpte en rejäl säkerhetsväst till henne i födelsedagspresent.
Turfirman hade ingen försäkring vilket även gör detta till en dyr historia:(

Känns som att det är väldigt få som använder väst. Jag är iaf. duktig på att ha hjälmen på mig, vilket många slarvar med, el. tycker att den är onödig. Rider dock aldrig med säkerhetsväst, känns lite väl mycket. Däremot har jag ibland lite olika ridvästar på mig :).

Liknande trådar

Utrustning Någon som har en bra säkerhetsväst till rimligt pris att rekommendera? Gärna runt 1500:- ☺️ Har inte så mkt erfarenhet av västar men...
Svar
1
· Visningar
271
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag behöver tips på bra säkerhetsvästar, vill gärna ha en bekväm väst men jag vet inte riktigt vilka västar som ändå är någorlunda...
Svar
7
· Visningar
912
Senast: __sofia__
·
Utrustning Jag köpte för dryg månad sedan en Lister Eclipse och använde den för första gången idag, ville ha en riktigt bra maskin efter att i alla... 2 3
Svar
44
· Visningar
1 306
Utrustning Jag gillar montagehandskar men har aldrig riktigt hittat några favoriter. Jag gillar att ha ett ställe att köpa samma modell på hela...
Svar
13
· Visningar
770
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V