Säkerhetsväst

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Pooky
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 446
P

Pooky

Hur skall en säkerhetsväst sitta för att vara just säker? Vilken väst tycker ni är bäst resp. sämst *Och varför*? Var kan man få tag i en bra säkerhetsväst och vad kostar den? Vilken säkerhetsväst är bäst för alldagligt arbete som uteridning och markarbete? Och vilken är bäst för fälttävlan? :)

På framsidan ska den väl sitta så att den täcker sista revbenet och på baksidan typ ner till svanskotan.. så sitter min iaf.

Racesafe

Racesafe RS 2000. Denna har jag. Är superbra och säkraste modellen. Den är godkänd för fälttävlan.

Vi ska ta in ett antal sådana genom en ridsportsbutik här i Sverige. Bra priser och rabatter om vi beställer många. PMa om du vill ha.

:bump:

Jag har en race safe och bara älskar den. Jag glömmer nästan bort att jag har den på mig och tycker att den är mycket bekväm.

En väst ska sitta så att den täcker alla revbenen. Den ska sitta tajt mot bröstkorgen men inte så att den "böjjer" sig eller klämmer..
Bak så ska den täcka hela ryggen och svanskotan, men får INTE ta i sadeln då du sitter ner då den kan puttas upp och istället skada dig ifall du skulle trilla av...
Detta kan du testa genom att sätta dig gränsle över en stol när du provar västen i affär.

Det kan vara svårt att hitta en väst som sitter bra fram och bak, ofta behöver man olika storlekar på rygg och fram delen...

Sen så ska västen sitta så nära kroppen som möjligt. Endast en t-shirt under. Tjockare tröjjor och jackor ska bäras utanpå. Annars kan luftfickor bildas som gör att västen inte skyddar maximalt..

Sv: Säkerhetsväst

Efter tre misslyckade försök med otympliga, obekväma västar som mest försvårade ridningen slog jag till och köpte en Tipperary-väst
Phoenix, Canada. Den går inte att jämföra med någon annan väst jag provat. Bekväm, följsam, säker - men dyr. Kostar 3.500 ca. men är värd varenda krona. Köpt på Ingdamms som ligger på vägen mellan Landskrona och Lomma. Har en hemsida där västen visas.

Sv: Säkerhetsväst

Jag har en Shire säkerhetsväst som jag köpte billigt. Jag trivs jättebra med den och den var inte alls dyr (700kr) Dock har jag fått sy tillbaka kardborreknäppningen efter några år användande. Jag har den både när jag rider dressyr och ute och jaghar haft den de gånger jag hoppat också. Jag brukar ta på mig den precis innan jag sadlar för då har den format sig lite efter kroppen när jag ska sitta upp och känns inte alls så stel.

Å andra sidan har jag inte provat så många andra västar så jag har inget att jämnföra med.

Hoppas att du hittar en bra och trevlig väst som du trivs med!

//Lillan

Liknande trådar

Utrustning Någon som har en bra säkerhetsväst till rimligt pris att rekommendera? Gärna runt 1500:- ☺️ Har inte så mkt erfarenhet av västar men...
Svar
1
· Visningar
270
Senast: Fiorano
·
Utrustning Ni som har uppblåsbara säkerhetsvästar (med gaspatroner som fyller västen när man trillar av), hur tycker ni att de fungerar? Skyddar de...
Svar
7
· Visningar
888
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 886
Senast: Murray
·
Övr. Hund Det känns som.om det dags för en ny presentations tråd av våra bukehundar då det känns som om det var ett tag sen sist! Bild... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 661
Senast: Ginne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025