säkerhetsväst

nightcrawler

Trådstartare
vill ha en ny säkerhetsväst då min passar dåligt och är mycket obekväm. är ute efter en ganska tunn väst som inte kostar skjortan då min ekonomi inte är den bästa. vill kunna ha den på tävling under kavajen utan att se ut som quasimodo :D

Sv: säkerhetsväst

Behöver också en ny säkerhetsväst, gillar inte den känslan av att man sitter i en flytthålda. Gillar dom små formliga västarna som man ofta ser i galoppstall.:bow: Vet dock inte vart man kan köpa dom.

Pappa försöker tvinga på mig väst, och jag har hittat och provat en jockeyväst för typ 5-6 000. Så, när den tiden kommer, när han köper den, först börjar jag använda väst :D Hatar det förövrigt, det finns inget obehagligare. Men nu när jag debuterar i fältävlan så är jag ju så illa tvungen...

Men den ända västen jag kan komma på som inte är jätteobehaglig e väl jockeyvästen... Men då är jag väldigt kräsen. Travshoppen på jägerso har en för typ 3000. Men det finns väl billigare.
Lycka till i säkerhetsvästvärlden....

Svarar alla: Tänk på att jockeyvästen är en klass 1 väst! Den är alltså inte godkänd för t.ex. fälttävlan om jag inte är helt ute och cyklar! Men det finns klass tre västar som är uppbyggda precis som jockeyvästarna fast tjockare. Har själv en sådan som jag trivs jättebra i! Märket är racesafe och den heter RS2000. Jag beställde min från denna sidan www.treehouseonline.co.uk men vet som sagt den finns inne på jägersro också och även www.feednrace.se säljer den..

Schh, det vet inte pappa :angel: Väst som väst, tänker han. Jag har för mig att man bara för tävla med klass 3-västar i fälttävlan. Vet inte om det ska vara något speciellt utförande, som t.ex armskydd eller något, eller om det bara är klass 3 som är kravet, jag vet att jag är insatt :D Men jag vill prova först, vill inte betsälla. Och eftersom pappa ändpå betalar så får det lov att va dyrare än 2000 kr :devil:. Du vet inget exklusivt märke på säkerhetsvästar? :angel:

haha ok, men nej tyvärr! Men även om din pappa inte vet så vet kanske tävlingsarrangören.. Därför kanske bättre att ta klass 3 menade jag.. Finns föresten måttabell påden eng sidan ifall du inte hittar nån att prova :p

enligt TR ska säkerhetsvästen i fälttävlans terrängprov vara av lägst standard "Beta blå". (som är en gammal benämning)
klass 1, 2 och 3 uppfyller alla detta krav, det är alltså helt ok att tävla ft med en klass 1,2 eller 3 -väst

Okej då hade jag fel! Hade bara för mig det, tror det står så på jeckeyvästarna.. Men min gamla väst var beta blå tror jag och det var en klass två, min nya är nog typ beta orange? och det är tre.. Haha strunt samma har ingen aning egentligen.. :angel: :p

klass 1 - grön
klass 2 - orange
klass 3 - lila

de gamla betckningarna Beta blå och Beta röd används inte längre, men beta blå var som klass 0 då ungefär

Vet du vad Beta röd motsvarar för nuvarande gradering?

Men då kan man ju tävla med vilken säkerhetsväst som helst nästan då ju? Den jockeyvästen jag har tittat på vet jag bara e klass 1, men då måste ju den va godkänd? :bump:

Varför så negativ till en klass 3 väst? Borde inte säkerheten gå före? Den gör :devil: ont att trilla in i stockarna på en terrängbana (ja, jag har testat;) ).

Eller om din pappa nu har så mycket pengar kan du ju köpa både och. Använda den "säkrare" västen i terrängen och den andra vid vanlig ridning.:idea:

Jag hade väst när jag var yngre, då en gång så satt den så hårt runt bröstet och midjan så när jag ramlade av så fick jag andnöd och svimmade, vaknade upp på sjukhuset. hade jag inte haft den eller hade spännt den lösare så hade jag förmodligen fått tillbaka andan innan jag svimmade, har astma på köpet. Visst det var väl mitt eget fel men sen dess har jag haft ett horn i sidan till säkerhetsvästar. Sen tycker jag att det e så himla obehagligt...

Har aldrig testat en klass-3 väst som har samma utförande, är lika smidig och lätt som en jockeyväst klass-1. Det finns säkert, har inte letat. Men hittar jag en som sitter och känns likadant som den jockeyvästen klass-1 som jag nämnde innan så väljer jag ju den som e klass-3.
Pengar?! Hm. Inte så man kan torka sig i röven med dem precis :crazy:. Men är det något man måste trivas med så är det utrustningen man har när man rider, tycker det e jätteviktigt. Och det e ju ändå han som betalar.

Har faktiskt också testat :D Fast jag hängde på sidan på min häst som sprang förbi ett träd så snävt så jag dundrade in med huvet rakt in i trädet (utan hjälm :smirk: ) Och sen ner i backen med korsryggen i en sten. :angel: Mitt eget fel det också antar jag...

Senast ändrad:

Tror det är en vanesak. Har man en väst som man trivs med och som sitter bra så är den inte obehaglig.

Vi har fri vilja i Sverige så gör det du tycker verka bäst. ;)

Min säkerhetsväst vet jag inte namnet på men den är grå och med dragkedja och MYCKET bekväm:) tyvärr så är den ganska "bylsig" så den syns ganska mycket...
Kul för övrigt att det är många som använder säkerhetsväst jämt:) Jag trodde jag var ensam om det:crazy:

ps, jag tror inte att min väst är en Beta-väst iallafall..

meen var ju det jag försökte förklara för dig ;) min klass tre väst ser exakt likadan ut som en jockeyväst, förutom att den är tjockare och då väger lite mer, men absolut inte så att vikten stör något!!

Prince Fair: aha just det så var det min gamla orange och min nya lila, tänk vad förvirrad man är ibland.. :o :angel:

Jo, jag förstog det. Men jag tror inte på dig förrens jag har testat själv :devil: (krääääsen)

LitenIsa skrev:
Tror det är en vanesak. Har man en väst som man trivs med och som sitter bra så är den inte obehaglig.

hmm.. :smirk: det stämmer nog. Som sagt, hittar jag en så blir det den. Har inte hittat nån hittils. Men jag har ingen brådska...:angel:

PrinceFair skrev:
enligt TR ska säkerhetsvästen i fälttävlans terrängprov vara av lägst standard "Beta blå". (som är en gammal benämning)
klass 1, 2 och 3 uppfyller alla detta krav, det är alltså helt ok att tävla ft med en klass 1,2 eller 3 -väst

hobbe skrev:
i fälttävlan måste du ha en klass 3 väst, klass 1 västen är bara godkänd för galopp. Kolla hos www.feednrace.se

...Nu blir jag förrvirrad här :confused:.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
443
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag behöver tips på säkerhetsvästar som passar till långa smala, men "kurviga" tonårstjejer. Dottern har nu provat i stort sett alla...
Svar
1
· Visningar
629
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna... 2
Svar
31
· Visningar
4 476
Senast: JennyLz
·
Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
354
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka