Säkerhetsväst

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Linda Lundquist
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 197
L

Linda Lundquist

Hej!

Jag har en CRW beta klass 3 väst som jag vill byta ut för att jag tycker den är väldigt klumpig, obehaglig mm. Men pappa säger att västar inte är sköna och att om dom följer kroppen så är dom inte lika säkra.
Vill gärna höra era synpunkter om detta med säkerheten och tips på bekväma följsamma fästar (helst dragkedja)

Mvh Linda

Sv: Säkerhetsväst

Tycker att du ska prova att kolla bland alla redan existerande trådar här på forumet, sökte på "Säkerhetsväst" vilket gav totalt 300 tråd träffar.. där borde du hitta svar på alla dina frågor ;)

mvh
/Christian

Jo det har jag gjort men det är ju inte riktigt svar på min fråga. Jag frågade ju om en väst kan vara bekväm och ändå säker. Om du läste ordentligt ;) :banana:

Jag har lärt mig tvärtom, västen SKA följa kroppen, och vara bekväm för att skydda ordentligt.
Kan varmt rekommendera Zippa-västen från Kefly. Helt underbar, den är mjuk, bekväm, ställbar åt alla håll och kanter och den skyddar bra. Det är dragkedja också. Kolla kefly.com för bilder och så. Den är lite dyr men helt klart värt det. Jag är så van vid att rida med min Zippa så jag vill aldrig rida utan.

En sånhär vill jag ha :) verkar jättebekväm! För meningen är ju att ett västa ska sitta bekvämt.

Bild-14.jpg

*knapplån*

1) Läste ordentligt :p
2) I ännu en Säkerhetsbästs tråd håller jag med _Runaway_ om Zippa västen på varje punkt ;)

Linda Lundquist skrev:
Men pappa säger att västar inte är sköna och att om dom följer kroppen så är dom inte lika säkra.

"...min pappa har sagt..."

det där är bullshit. Om inte västen följer utmed kroppen är den fel tillpassad. Om det är glipor mellan dig och västen är den för stor, den ska sitta tajt, men ändå skönt, annars är den ju bara i vägen, och då ökas risken för att du ramlar av.

Helt klart ska västen vara bekväm.

Jag har en fejkad ny säkerhestväst som precis kommit till sverige för något år sedan :angel:

Nja min är inte fejkad råkar bara vara meningen att använda för cross åkning egentligen. Följer ryggen kannonfint. Specielt när man flygger av å rundar ryggen. Det gjorde jag på en hopplektion å västen funkade perfekt. Landade längst med hela ryggen å rulade på ryggen om du förstår vad jag menar. Det som gjorde mest ont var skrubbsåret jag fick på armbågen :)

Ek3n skrev:
En sånhär vill jag ha :) verkar jättebekväm! För meningen är ju att ett västa ska sitta bekvämt.

Bild-14.jpg

Denna rekomenderar jag oxå. den ska jag köpa när det blir dax för en ny säkerhetsväst för mig.

moonlightgarden skrev:
Nja min är inte fejkad råkar bara vara meningen att använda för cross åkning egentligen.

Wtf, bara den sitter bra och skyddar är det ju luungt:cool: Jag red med mitt skidryggskydd ett par gånger i vintras, jätteskönt, och eftersom jag inte hade min skyddsväst hemma för tillfället var det ju iaf bättre att skydda något än inget alls..:p

Med fejkad så menade jag bara att den inte är mening för ridning egentligen :devil:

Den skyddar ju desväre inte fram på utan bara ryggen. Därför blir det en ny snart för mig, om ett par år eller så :angel:

Ek3n skrev:

Bild-14.jpg
Någon som vet vad det är för klass på denna? Är det klass 3? Och det var någon som köpt en sån för 1700 från usa. Vet någon vem h*n är?

Liknande trådar

Samhälle Jag och min bästa vän var ut till en uteservering i går, vi satt och pratade och drack någon cider och hade det bra. Fram emot... 7 8 9
Svar
164
· Visningar
21 249
Senast: Fibusen
·
Utrustning Hej var och provade säkerhetsvästar med 6-åringen ikväll och vi hittade ingen som passade riktigt bra. Har tidigare haft Aerowear Reiver...
Svar
2
· Visningar
1 014
Senast: Maartinaaw
·
Hästmänniskan Är väldigt nyfiken på hur andra gör när ni hanterar hästen ur en säkerhets synpunkt. Jag har sett en del olika nivåer av säkerhetstänk... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 401
Senast: Yrja
·
Utrustning Hej, jag har en säkerhetsväst som ser så himla klumpig ut på mig. Den är super tjock och har inga lufthål alls så man svettas som en...
Svar
2
· Visningar
945
Senast: Horzey
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad vill han ?
  • Eurovision 2025
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur