Säkerhetsväst?

kvandi

Trådstartare
Nu skulle ni se mig, sitter framför datorn i en ljusblå säkerhetsväst :D

För att förklara mig lite så försöker jag vänja mig vid tanken på att rida med säkerhetsväst, har nämnligen investerat i en sådan idag.

Jag kan inget om säkerhetsvästar så jag tänkte fråga er om jag gjort ett bra val, det blev en BETA 2000, klass 3. Märket kan jag inte utläsa, men "Double Horse Jumper" står det iaf inne i västen. Om jag inte är helt Lost så tror jag granngården har ett finger med i produktionen för det står med på den fastsydda lappen.

Den känns väldigt mjuk, jag vill minnas att de var väldigt hårda när jag använde väst senast (för 10 år sedan...). Funkar de verkligen trots att de är så mjuka?

Sv: Säkerhetsväst?

Om den är CE-märkt så är den ju iallafall godkänd:smirk:

Jag tror jag vet vilken väst du har, men har lite svårt att placera den utan bild. Iallafall så är jag ganska säker på att det är en sån jag har hänger i stallet. Fast jag använder den inte längre eftersom det var några år sedan jag köpte den:p

Vad jag kan komma ihåg så kommer jag inte ihåg att jag använde den, så den kan inte ha varit i vägen vid ridningen iallafall;)

Även fast västen är relativt mjuk så ska den skydda lika bra iallafall. Med min nuvarande väst, som är väldigt mjuk och flexibel, har jag ramlat av flera gånger i konstiga vinklar och den har skyddat väldigt bra. Den är som en beta 2000 fast med dragkejda istället.

Tror de flesta som köper väst köper en av din modell och jag har inte hört att någon klagat om den, så du har nog gjort ett bra val:)

Lycka till med invänjningen;)

Du skrev att du har en väst med dragkedja, är det en GLUBUS?? Jag har köpt en Globus 2000 beta 3 med dragkedja fram och kardborre i sidor och axlar. Jag har kort överkropp och har problem med att västen slår i bakvalvet på sadeln.. Vet du om man kan skära av lite av växen innanför tyget??

Ska jag vara ärlig så vet jag faktiskt inte:o Men det kanske det är.

Om du kan ta av tyget så gör det och titta på hur materialet är utformat. Ser det ut som att man kan klippa av en bit så kan du ju göra det, men se ändå till att svanskotan är skyddad när du står upp.

Min händer det att bakkanten slår i bakvalvet också men då är det jag som gör någonting med sitsen. Sen när jag rätar upp mig eller så så är den inte ivägen längre.
Du kan ju testa att kolla det först innan du klipper:smirk:
Annars, i värsta fall, så har du köpt en för stor väst:o

Hoppas det fixar sig!

Jag kan tyvärr inte ha en mindre väst "på bredden", är ca stl 40.. Jag tror inte att jag sitter fel, åtminstone har jag rätt sits utan västen:) Det är främst när jag ska tölta och trava som jag märker att den slår i. Det ser ut på materialet som man kan skära av en bit (ser ut som liggunderlag ungefär).

jag har skurit av min en bit nertill, slog åxå i bakvalvet (fick västen alldeles gratis :D). var jätteenkelt.

Nej, klart det inte alltid är sitsen:)

Men prova att klippa av en mindre bit än du tänkt dig från början, och klipp sedan mer om det inte räcker. Bättre än att klippa en stor bit direkt om det sen blir fel, går ju inte att korrigera:smirk:

Hoppas det blir bra:D

Men som jag skrev i den andra väst-tråden. Den får inte bli för kort! Jag har problemet att västen "hänger upp" sej på höfterna och blir för kort baktill. Vilket resulterat i att när jag trillat av har västen slått in mellan kotorna= spricka:eek:

Jag har nu klippt av ca 1 cm. Ska rida imorgon så då får jag se om det räcker... Annars får jag väl karva lite till....

Liknande trådar

Utrustning Står i valet och kvalet att investera i en säkerhetsväst. Köpte en för en herrans massa år sedan. Tyvär vart den rejält klumpig så bytte...
Svar
6
· Visningar
1 256
Senast: Raderad medlem 142449
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka