Saknar du något inom ridskolan?

E

EleonoreJ

Jag är nyfiken på att få svar från dig som har erfarenhet av ridskolor på något sätt. Frågan är: Finns det något du saknar inom den klassiska ridskolans verksamhet?

Sv: Saknar du något inom ridskolan?

Bra hästhållning och lärdom inom hästens natur. Vi utgår aldeles för mycket från tradition och "hur det alltid varit". Både när det gäller ridning och hantering/hästhållning.

Jag saknar nog ingenting där jag rider. Instruktörerna lyssnar på elevernas önskemål och planerar lektioner och teori mycket utifrån det. Det är en intressant tråd så hoppas att det blir mycket svar.

Jag tyckte att det var brist på intresse utöver ridningen. Skötseln på den ridskolan jag red på, var det knappt tal om. Tråkigt, men sant.

Senast ändrad av en moderator:

Intressant! Jag har liknande erfarenhet. Hur kommer det sig egentligen att ridskolan inte behöver förändras? Ridskolans utbildning bygger fortfarande på militärisk grund med stänk av pedagogiskt nytänkande. Kanske går vi hästmänniskor miste om ett smörgåsbord av kunskap och olika sätt att lära oss om ridning och hästar på grund av att den klassiska ridningen är så starkt rotad.

En följdfråga:
Det heter ju ridskola. Finns det i o m det några ambitioner annat än att lära ut ridning?
Kan man ställa andra krav på en ridskola?

Det borde kanske hellre finnas "hästskolor" för folk?

LIA

En hästskola vore nog ett ypperligt koncept!

Ridskolan ska enligt Svenska ridsportsförbundet erbjuda en grundläggande hästkunskap. Enligt informationsmaterial från Svenska ridsportsförbundet så är det lika viktigt att förstå hur hästen fungerar och reagerar i olika situationer som att sitta rätt i sadeln.

Jag saknar hästhantering, och förklaringar till VARFÖR man rider som man gör. Varför sitter du på det ena sittbenet, varför göra olika dressyrövningar osv. Lite lärdom om hur man lär hästar saker skulle inte heller vara fel, t.ex. vad man gör om hästen inte kommer i hagen, om hästen går över en, osv.

Jag har inte ridit på ridskola men jag blir ständigt förvånad över att träffa folk som ridit på ridskola i X antal år och har aldrig, aldrig, aldrig ridit ut och som är rätt skraj för att göra det. Det tycker jag är konstigt.

Är det verkligen så generellt, att man inte rider ut? Eller varierar det mycket från skola till skola?

Jag tror att det kan vara svårt att få med alla dessa delar inom ramen för en ridskola. Det är ju så olika VARFÖR man rider på ridskola. Visst, alla vill ha ridningen, men därutöver skiljer det mycket!

Jag rider själv på ridskola och har gjort så i många år. Någon dag hoppas jag på att kunna/våga skaffa mig en egen häst, så då behöver jag ha mycket, mycket mer kunskap än ridskolan kan ge!

Andra i min ridgrupp rider för att de gillar djur och det är en rolig motionsform och de har inga planer på egen häst. De vill inte betala (dyrt) för att lära sig om foderstater och olika hovbeslag t ex, vilket jag har full förståelse för! (Jag behöver inte och vill inte ha all teknisk information om bilen om jag kör go-cart t ex. Det viktiga är att jag kan hantera bilen på rätt sätt under tiden jag kör.)

Däremot tycker jag givetvis att man måste få veta VARFÖR man gör olika övningar inom ridningen. Det tycker jag är ovärderlig information för att kunna utföra övningen på rätt sätt och använda den i rätt syfte! Får du inte den informationen av din ridlärare så tycker jag att du ska fråga.

För övrigt måste man nog själv söka den kunskap man behöver. Jag har t ex varit medryttare på olika hästar och hjälpt kompisar med diverse "hästjobb" (allt från att ta in hö och stängsla hagar till att vara hästskötare på tävling) för att ta in så mycket omkringliggande kunskaper som möjligt.
Jag passar också ofta på att fråga min ridlärare (som också driver hästverksamhet på egen gård) om olika saker före och efter lektionen.

Det sorgliga är att det finns människor som inte förstår att man behöver kunna mycket mer än att rida runt i ett ridhus för att ta ansvar för en häst! :eek: Det finns faktiskt många sätt att lära sig om man bara vill! :)

/Sork

Jag är nyfiken på att få svar från dig som har erfarenhet av ridskolor på något sätt. Frågan är: Finns det något du saknar inom den klassiska ridskolans verksamhet?

Nu går ju varken jag eller barnen på ridskola. Men mera teori skulle absolut inte vara fel. Mera om foder och allmän hästhållning.

Jag saknar individtänkandet, att hästarna faktiskt är arbetskamrater & olika personligheter med speciella behov & inte bara maskiner.

Vi rider ut någon gång per termin (slutet av våren och början av hösten). Men det är inte mycket och alltid i grupp förstås, vilket ju skiljer sig mycket från att rida ut själv!

Det är dock svårt att hitta fler tillfällen för uteridning under lektionstid. Vi rider mellan 20:30 och 21:30 och då är det oftast mörkt under den tid av året som ridskolan är igång.

Dessutom är det ju svårt att hålla lektioner på stigarna i skogen, så då blir det mest en mysig turridningsrunda. För egen del så känner jag att jag mest uppskattar det för hästarnas skull. Även om det är en skön känsla att rida ut, så ger det inte mig som ryttare så mycket i utbildningsväg. Det blir lite som att som privatryttare betala en instruktör för att komma och rida ut med hela stallet om ni förstår hur jag menar...

/Sork

ja tycker att rida ut är absolut jätteviktigt del när man går på ridskola,då får man verkligen se hur hästen reagerar i en annan miljö o hur dom funkar på "riktigt".visst kanske man lär sej mycke inne i en manege men ute i d fria då lär man sej ju verkligen hur hästen reagerar i olika situationer o hur den "igentligen" är...:angel:...

Det är roligt att många efterfrågar mer teori och utbildning utöver ridningen. Min erfarenhet är att MÅNGA (inte alla dock!) av eleverna struntar i att komma de gånger det är teori... Och även de gånger det är uteritter..

*kl*

Jag kan uppleva teorin som tråkig på de skolor jag haft kontakt med. Missuppfatta mig rätt nu. Jag vill uppleva aha-känslor, det ger mig något. Jag vill förstå detta med hästeri _mer_ o den erfarenhet jag har av teroi på skolor...är inte alls så.

Sedan kan jag sakna att man måste vänta in hästen. Det är alltid så stressat...på med ditten o datten o vips så börjer hästen på nacken.

ja tycker att rida ut är absolut jätteviktigt del när man går på ridskola,då får man verkligen se hur hästen reagerar i en annan miljö o hur dom funkar på "riktigt".visst kanske man lär sej mycke inne i en manege men ute i d fria då lär man sej ju verkligen hur hästen reagerar i olika situationer o hur den "igentligen" är...:angel:...

Tanken är ju jättebra, men det är STOR skillnad på hur en häst reagerar i sin invanda grupp och hur den reagerar när man rider ut själv. Så tyvärr tycker jag inte att du får så mycket hjälp av uteritterna på ridskolan inför att rida ut på egen hand.

/Sork

*kl*

Jag kan uppleva teorin som tråkig på de skolor jag haft kontakt med. Missuppfatta mig rätt nu. Jag vill uppleva aha-känslor, det ger mig något. Jag vill förstå detta med hästeri _mer_ o den erfarenhet jag har av teroi på skolor...är inte alls så.

Sedan kan jag sakna att man måste vänta in hästen. Det är alltid så stressat...på med ditten o datten o vips så börjer hästen på nacken.

En idé vore kanske att ha teorilektioner med diskussion kring ämnet och låta elever reflektera och komma fram till egna slutsatser. Det finns ju sällan en person som sitter på den enda sanningen när det gäller våra levande varelser hästarna. Allas kunskaper räknas och är värdefulla för att utvecklas till bra hästmänniskor. Sedan är det alltid roligt att diskutera och föra fram sina åsikter, och sist men inte minst är det nyttigt att lyssna på andras erfarenheter oavsett kunskapsnivå. Detta är ett inlärnigssätt som ofta ger aha-upplevelser, åtminstone har det gett mig det!

Senast ändrad av en moderator:

En idé vore kanske att ha teorilektioner med diskussion kring ämnet och låta elever reflektera och komma fram till egna slutsatser. Det finns ju sällan en person som sitter på den enda sanningen när det gäller våra levande varelser hästarna. Allas kunskaper räknas och är värdefulla för att utvecklas till bra hästmänniskor. Sedan är det alltid roligt att diskutera och föra fram sina åsikter, och sist men inte minst är det nyttigt att lyssna på andras erfarenheter oavsett kunskapsnivå.

Det vore kanon. Tyvärr har de teorilektioner jag varit inte varit så.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik En ridskola tänker börja använda en triangelmärkt häst i verksamheten. Detta mot att hästägaren får gratis uppställning. Vad jag vet är... 2 3 4
Svar
77
· Visningar
7 220
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
945
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 959
Senast: lilsan
·
  • Låst
Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 19 20 21
Svar
409
· Visningar
22 802
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna