Saknar kunskaper utanför ridningen

Loviisa

Trådstartare
Jag är väl inte direkt någon nybörjare, har ridit på ridskola i 8 år totalt, varav 3 st på islandshäst, och jag älskar varenda sekund. Även om mitt häst-självförtroende är ganska skört så går det bra. Mitt problem är snarare att jag inte kan speciellt mycket om hästskötsel. Visst, jag kan borsta, kratsa hovar, sadla och tränsa, mocka, fodra, etc. Men saker som att upptäcka hältor, lägga upp träningsplanering, beräkna foderstat, sköta hagar, och allt annat utöver ridningen är jag väldigt grön på. Jag är helt enkelt en typisk ridskoleryttare.

Tyvärr har jag ingen möjlighet att skaffa medryttarhäst då jag är 15 år gammal och beroende av kollektivtrafik, dessutom är det inte speciellt många i trakten med islandshäst och bra busskommunikationer.

Jag har planer på att söka till dille eller wången i vår, men vill ju helst lära mig mer liksom nu. Det enda jag egentligen har gjort utanför ridningen var att praktisera på min ridskola förra hösten, vilket iofs var lärorikt, men egentligen inte jättemycket mer än mockning, in och utsläpp, etc.

Jag har lite tankar om att försöka skaffa egen häst eller ta någon på foder efter några månader på dille eller wången, och vill ju liksom inte hoppa in i hästägande utan att kunna ett dugg. Visst, jag kommer ju vara omgiven av kunnigt hästfolk, men ändå.

Har ni några tips? Jag vill verkligen lära mig mer, men ser just nu inga möjligheter. Sen är jag ju lite rädd för att fråga generellt, men håller iallafall på att bygga upp mod att fråga efter sommarjobb på ridskolan nästa år, men det är ju ett tag dit det också.
 
Finns det något stall i närheten som du kan fråga om du får hjälpa till i? Mocka, sköta osv. Och följa med när dom ska träna/tävla? Man kan lära sig extremt mycket som skötare!
 
På sajten http://hastsverige.se/ finns det massor att läsa om en hel del av det du undrar. När du har läst där så kan du läsa vidare på andra ställen men var källkritisk och svälj inte saker från osäkra källor med hull och hår utan kolla upp informationen på andra ställen. Har man en grund, vilken du kan få på den sajten så är det lättare att leta efter kunskap och att ställa frågor till de som kan och du kan då också avgöra om de du tror kan faktiskt kan eller om de bara tycker en massa saker som inte har någon sanning i sig.

Våga fråga! Bättre att känna sig dum en liten stund än att faktiskt förbli okunnig. Ingen vettig människa tycker att någon är dum som frågar och vill veta utan ser det som just det, du är intresserad och vill lära vilket är jättepositivt!

Det är verkligen jättebra att du vill lära dig. Att ha människor omkring sig att fråga är bra men för att kunna värdera om det som sägs verkligen är fakta eller någons tyckande (som kan vara helt åt skogen fel) så behöver man grundkunskap.

Vad gäller att upptäcka hältor är det träning och åter träning som gäller. Titta på youtubevideor (eller här på buke) där hästen enligt informationen den som lagt upp videon ger ska ha en viss hälta och se om du ser den. Titta på olika hästars rörelsemönster så att du får en känsla av vad som är normalt och vad som inte är normalt rörelsemönster. Fastna inte på just benen utan titta många gånger och se på olika delar av hästen och se på hela hästen.

Träningsplaner kan du starta en tråd här på buke om :) Fråga vad olika ryttare har för upplägg och vilka tankar, planer och mål de har med sitt upplägg.

Överhuvudtaget kan du lära dig massor här på buke. Var selektiv såklart och kolla upp det du läser med säkra källor men det finns många duktiga användare här och du lär dig snart att sålla.

Lycka till!
 
@Loviisa det bästa du kan göra är att hänga i stallet på din ridskola så ofta du kan utöver att du rider, fråga om du får bli skötare på någon häst och var där så mycket som möjligt på kvällar och helger och erbjuda dig att hjälpa till med saker. Även om skötarrollen inte är så mycket mer utöver det du kan så kan du genom att vara där mycket visa att du är intresserad av andra saker, flika in frågor då och då till kunniga hästmänniskor och lära dig mer.

Du kan t.ex. intressera dig för din sköthästs foderstat och säga att du vill lära dig mer, fråga hur det går till att stängsla staket och be att få hänga med ut på inspektion av hagarna nån gång. Du kan fråga om hur småsår behandlas, fråga hur du ska visitera sköthästen och kolla efter eventuella skador eller annat som tyder på att hästen inte mår bra och fråga hur många dagar i veckan hästarna går på ridskola och hur de tänker kring detta utifrån hästars ork och kondition.

Även om din ridskola inte skulle ha traditionella hästskötare så finns det nog ingen ridskola som skulle tacka nej till en väldigt intresserad 15-åring som vill lära sig mer och är beredd att avlasta med en del sysslor. I utbyte mot att du hjälper till (inom rimliga gränser såklart du ska ju inte bli utnyttjad som gratis stallpersonal) så kan du få kunskap. Ingen fråga är för dum eller för liten, alla har varit nybörjare nån gång även de som idag kan mycket om det mesta. Jag tror också om du är mer i stallet så lär du känna personerna och då blir det lättare för dig att våga fråga.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 679
Senast: Solstig
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 840
Senast: valy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 270
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
12 817
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp