Säkra, bekväma och snygga stigbyglar?

Problematisk

Trådstartare
Finns det?
Efter att ha fastnat i freejumpsen för tredje gången har jag seriöst börjat överväga att byta ut dem. Men, jag älskar att rida med dem. Finns det några stigbyglar som är lika stabila och sköna att rida med, som är "vinklade" på samma sätt, lite bredare platta osv, MEN som är betydligt säkrare?
Alternativt, finns det något att typ sätta mellan stigläder och stigbygel, som fungerar med freejumps, som gör det säkrare? Så att stigbygeln släpper om man fastnar.

Nu hade jag tur, stiglädret släppte, men jag vågar inte räkna med det som säkerhet :crazy:
 
Swich clips kan du sätta emellan. Rid med spännet där man fäster stiglädret i sadeln öppet :)
Jag har ledade stigbyglar med tåkappa vilket verkar vara säkrast efter en hel del googlande.
 
Swich clips kan du sätta emellan. Rid med spännet där man fäster stiglädret i sadeln öppet :)
Jag har ledade stigbyglar med tåkappa vilket verkar vara säkrast efter en hel del googlande.
Men dom fungerar inte på freejumps, utan måste sitta på stigbyglar med ett smalt fäste till stiglädret. Och jag trodde dom slutade säljas för massor av år sen?
 
Inte samma vinkel men jag har nu acavallo arena, dom är väldigt sköna, lätta och med bra grepp och löser ut. Hade tech innan som jag tyckte var för tunga.
 
Vad har du för storlek på stigbyglarna och skorna? Det är det absolut viktigaste för att inte fastna. Jag har sprenger Bow balance i herrstorlek (13 cm) och har aldrig varit i närheten av att fastna. Men jag har i och för sig freejumps på 12 cm också och har aldrig fastnat.
 
Finns det?
Efter att ha fastnat i freejumpsen för tredje gången har jag seriöst börjat överväga att byta ut dem. Men, jag älskar att rida med dem. Finns det några stigbyglar som är lika stabila och sköna att rida med, som är "vinklade" på samma sätt, lite bredare platta osv, MEN som är betydligt säkrare?
Alternativt, finns det något att typ sätta mellan stigläder och stigbygel, som fungerar med freejumps, som gör det säkrare? Så att stigbygeln släpper om man fastnar.

Nu hade jag tur, stiglädret släppte, men jag vågar inte räkna med det som säkerhet :crazy:
Gud så otäckt, hade aldrig vågat rida med dem igen! Kanske Acavallo Arena kan passa? Har bara provat markarbeta med dem och de kändes väldigt stabila ( ena bygeln löser ut vid avfallning). Till dressyrsadeln har jag ett par nya säkerhetsstigbyglar som bara har utsidans bygel i stål, inre bygeln är en liten gummimojäng som även går att helt ta bort. Safestyle heter dem. Mycket trevliga att rida dressyr med men vet ej om det fungerar för hoppning.
 
Inte samma vinkel men jag har nu acavallo arena, dom är väldigt sköna, lätta och med bra grepp och löser ut. Hade tech innan som jag tyckte var för tunga.
Gud så otäckt, hade aldrig vågat rida med dem igen! Kanske Acavallo Arena kan passa? Har bara provat markarbeta med dem och de kändes väldigt stabila ( ena bygeln löser ut vid avfallning). Till dressyrsadeln har jag ett par nya säkerhetsstigbyglar som bara har utsidans bygel i stål, inre bygeln är en liten gummimojäng som även går att helt ta bort. Safestyle heter dem. Mycket trevliga att rida dressyr med men vet ej om det fungerar för hoppning.

Acavallo Arena är de som ser mest intressanta ut av alla jag kollat på hittills! De var ju inte så farligt snordyra heller :up:
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Säkerhetsmässigt är de jättebra, jag har ramlat av oräkneliga gånger och de har löst ur perfekt!

Det låter bra! Får nog bli ett par såna.
Tänkte inte på det när jag kollade på ett par, men finns det någon risk att delen som löser ut "fastnar" i öppet läge eller viker den tillbaka utan problem?
 
Equilines kanske? Har inte provat dom själv och prislappen är ganska saftig men påminner ju ganska mycket om freejumpsen fast löser ut på annat vis.
 
Acavallo Arena är de som ser mest intressanta ut av alla jag kollat på hittills! De var ju inte så farligt snordyra heller :up:
Jag har Arena på ena sadeln och MH på andra sadeln (gummiplupp som löser ut helt på sidan)
Arena är bra om man vill ha den breda greppiga plattan, MH om man vill ha lite mer svikt.
 
För mig har den vikt tillbaka utan problem. Det enda jag inte gillar är materialet i själva fotplattan, låter man det bli igengeggat kan stigbygeln kännas hal så borsta igenom den någon gång.
Fotplattan är också smalare än Arenan.
 
Equilines kanske? Har inte provat dom själv och prislappen är ganska saftig men påminner ju ganska mycket om freejumpsen fast löser ut på annat vis.
Jag fastnade i ett par "vanliga" plaststigbyglar och skadade mig i ryggen så jag behövde opereras. När jag började rida igen så köpte jag de där och hittills så älskar jag dem! Riktigt bra grepp och känns betydligt säkrare än t ex freejumps eftersom de löser ut åt flera håll
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
11 985
Senast: Badger
·
Utrustning Hallå! Efter att ha sett en tjej fastna i en vanlig stigbygel och blivit släpad efter sin häst känns det som om det är dags att kosta...
2
Svar
21
· Visningar
6 850
Senast: Blyger
·
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 465
Senast: videnlis
·
Utrustning Jag har gått och blivit olyckligt kär :love: i ett par stigbyglar i färg, typ röda och blå bland annat. Jag skriver olyckligt eftersom...
2
Svar
24
· Visningar
3 874
Senast: lynxlady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp