Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

så har jag också uppfattat det.


enda anledningen till att hon bad om resterande pengar var ju att hon då skulle lämna hästen till dem och fullfölja affären MEN att hon endast gjorde detta eftersom hon enligt lag var tvungen till det.

Exakt!:grin:
Jag förväntar mig inte att behålla hela summan av 20.000kr men det skall givetvis göras avdrag på dessa genom värdeminskning samt hämtning/vet bes!
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Har det hänt något nytt än? Jag är ju nyfiken!
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Det finns ingen vinnare i felaktiga hästaffärer.
Jag letade länge efter en komma-igång-häst efter en olycka. Hittade vad jag tyckte var en bra häst. Har en häst som är utlånad till en young rider eftersom jag har lite men efter en olycka. En supersnäll men väldigt känslig häst som inte passar mig pga av min obalans. Men hos sin fodervärd så funkar det kanon.

Kom i kontakt med en säljare som tyckte att hennes häst var perfekt och det var ingen hemlighet vad jag var ute efter eftersom jag upplyste henne om min oblans och att jag måste ha en superstadig häst i det här skedet.
Säljaren tyckte att hennes häst skulle vara perfekt för mig för den kan alla rida både nybörjare och tävlingsryttare. Hon är mycket miljötränad och super enkel i all hantering. Lätt att åka iväg med för hon är så lugn och inget stressar upp den här hästen.

Var ner och tittade på och provred denna super lugna häst som enligt säljaren var lika lugn på tävlings, träningaplatser mm mm. Min hästägande vännina som var med pratade mycket med ägaren/säljaren. Hon fick hela tiden höra om hur säker och lugn hästen var. Hästen i fråga reagerade inte på något som hände runt om när jag red.
Det hände en hel del kan jag lova men hästen var visade inte en kroppslig reaktion på något. Enligt min väninna så var den så tråkig och för lugn men den var perfekt för mig i det här skedet.
Hon ska enligt utsago vara tävlad upp till 130 och hon ska ha startad lätt fälttävlan och L klasser i dressyr.
När hästen efter ca en vecka kom med lastbil så var hon tok stressad och supernervös och det är hon fortfarande. Hon har tokskenat och det går inte att sitta upp om ingen håller i.

I ridhuset lugnar hon ner sig hyfsat fort men man kan inte sitta upp om ingen håller i. Men kommer någon in med något i famnen så backar hon nästan ur kroppen på sig själv.

Kontaktade säljaren redan efter ett par dagar och informerade om allt. Tänkte att jag väntar ut och tillbringade / tillbringar många timmar med att försöka lugna ner med rykt mm. Men inget hjälper.

I min värld så var hästen pleggad/ tokriden på morgonen el dyl.

Har svårt att tänka mig att hästen skulle ha bytt personlighet i lastbilen upp.

Jag vill häva köpet eftersom säljaren uppenbarligen ljugit om hästens mentala stabilitet. Hon visste för vilket ändamål jag skulle ha hästen.
Det går inte och jag kan inte rida hästen.

Jag är en van häst människa som tyvärr har en kropp som inte riktigt funkar idag. Kan väl tillägga att ingen annan vill rida hästen heller på den hästgård där jag har stallplats.

Allt är överlämnat till en advokat och jag skulle tappa förtroendet för rättsväsendet om man kan ljuga hur mycket som helst om en häst för att sedan gå fri från ansvar.

Detta är en jättejobbig situation eftesom varken jag eller häst mår bra av det här.

Så för er som ska köpa häst. Lycka till och jag hoppas att ni slipper vara med om samma sak som mig.
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Det skulle förvåna mig om du vinner det där i rätten och personligen skulle jag aldrig våga dra det så långt.

Jag har en god vän där det finns röntgenplåtar på att hästen hon köpte hade hovbroskförbening, alltså plåtar tagna av säljaren innan hästen såldes. Säljaren höll tyst om det vid försäljningen och min vän förlorar ändå två gånger i rätten och fick betala sjukt mycket i rättegångskostnader (hemförsäkringen täcker inte mycket), vi snackar sexsiffriga belopp. Både jag och hon tappade förtroendet för rättsväsendet efter det.
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Riktigt tråkigt om det är så som du säger att hästen var pleggad eller på annat sätt påverkad när du var där och provred. Dock är jag också skeptisk till om du vinner detta om du går vidare. Hästar är ju dock levande djur och även om det kan verka mycket märkligt att hästen har förändras så mycket på ett miljöombyte så står ord mot ord. Ny miljö, ny ryttare, ny hantering, ny utrustning osv..KAN ha stor betydelse och påverka även den lugnaste häst. Även jag skulle nog börjat fundera på hur sanningsenlig säljaren är men tyvärr tror jag att du ligger i underläge då du inte har något konkret bevis som blodprov som påvisar att hästen faktiskt var påverkad vid din provridning. I ditt fall då du verkligen behöver en trygg häst så skulle jag försöka provrida hästen flera gånger hos säljaren och även kanske provat den i en helt ny miljö innan jag hade slagit till. Kanske även försökt att förhandla någon slags prövotid? Jag vet att det ofta är krångligt med flera provridningar och att man lätt blir förtjust direkt och fattar ett för snabbt beslut. Men nästa gång så skulle jag vara överdrivet noggrann, men det kommer du nog vara nu när du har med dig det här tråkiga i bagaget.

Jag hoppas att du hittar en häst som passar dig och att denna häst kommer i rätt händer. Då du var så snabb med att höra av dig till förra ägaren så är det ju väldigt tråkigt att hon inte var tillräckligt noga med vart hästen hamnade och erbjöd sig att ta tillbaka den. Om hästen var så trygg som hon påstod så borde det ju inte vara så svårt att hitta ett lämpligt hem kan man ju tycka.

Det är snårigt att både köpa och sälja häst. Jag har tidigare i den här tråden nämnt min tråkiga erfarenhet av en köpare så det kan även slå kraftigt åt andra hållet med oseriösa köpare. I mitt fall så hörde sig köparen av sig efter flera månader och hade tidigare gett rapporter om att hästen skötte sig exemplariskt. De hade inget konkret att komma med då hästen var röntgad och klinikbesiktiad utan anmärkning vid försäljning utan det de påstod var att hästen hade lynnesfel. Jag hade då hunnit få stallet fullt och kunde tyvärr inte ta tillbaka hästen även om hjärtat verkligen ville. Hästen bor nu hos en 15-årig tjej som också köpte sin första häst. Där mår han toppen och jag får regelbundna rapporter. Tyvärr hade han blivit illa behandlad hos den person jag sålde honom till och det tog en stund innan han fick förtroende för tjejen som har honom nu. Min historia slutar gott men det var otroligt påfrestande känslomässigt då jag hade ägt denna häst i nästan fyra år.
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Jag stämmer tyvärr in hos de andra två.
Jag säger verkligen inte att hästen inte var plegad MEN som jag uppfattar det så har du som privatperson köpt hästen av en privatperson.
Det innebär att DU som köpare har ansvaret att bevisa att säljaren ljugit.
Tyvärr har du ingen som helst möjlighet att bevisa det.. möjligen om du åker ner och intervjuar massa folk som haft med hästen och göra och får dem att vittna.. men annars kan du aldrig bevisa att hästen var plegad.
Dessutom, även om det låter otroligt, KAN en häst reagera så här på en flytt och därför tror jag ännu mindre att du kommer lyckas vinna det här tyvärr.

Har du fått någon respons av säljaren? Vad säger h*n?
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Det är verkligen jättetrist att hästen helt ändrat beteende. Jag förstår att dett skapar enorma problem för dig.

Vill bara påpeka att det inte behöver betyda att hästen var drogad. När jag köpte mitt första sto (som jag hade hyrt på plats hos uppfödaren en längre tid och därmed visste hur hon betedde sig normalt) ändrade hon sig helt otroligt när jag flyttat henne till grannens stall. Hon var så enormt stressad att jag trodde att jag begått mitt största misstag någonsin. Det tog flera veckor innan hon slutade springa i hagen och vandra runt i boxen och ännu längre tid innan hon blev sitt gamla vanliga trevliga jag.

Nu vet jag inte hur lång tid det gått i ditt fall men som sagt, det kan ta tid.

;) Krocket
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Och varför förlorade din vän både i tings och hovrätt? Var det för att hästen inte röntgades vid köpet eller att hästen ansågs fungera ypperligt trots hovbroskföbeningen?
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Många köpare har ju börjat att ta blodprov vid besiktning just för att se om hästen ifråga är påverkad av något.

Men vi har också haft hästar som tagit tid på sig när det gäller att acklimatisera sig. Jag har också varit med om att en häst som hos oss var säkerheten själv, betedde sig helt annorlunda när den såldes. Vad det berodde på har jag ingen aning om, men den hade absolut inga kroppsliga fel iaf.
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Jag undrar också lite, var det bevisat att ägaren kände till plåtarna som var tagna före? Vad stod i kontraktet? Var hästen veterinärbesiktigad utan anmärkning? Vilken prisklass? Och som sakt vad var motiveringen?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 757
Senast: co-SMAD4
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 876
Senast: Valle
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 850
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 233
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp