Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Kan du inte ta ut en handpenning på 10 % + besiktningen och alla transportkostnader när du hämtade hästen, är inte det rimligt?, Då är det ju 10% av hela köpesumman, alltså 4000:- + vet 1500:-?? Transport 2000:-??, då har du ju fått ersättning för lite iaf.

Nu vet inte jag om man kan göra så, eftersom jag aldrig gjort det själv.

Jag har oxå funderat på handpenning men någon sådan finns det inte avtalat om så jag vet inte om jag kan åberopa detta.
Däremot tycker jag det är helt ok att köparna får stå för värdeminskningen samt dem faktiska kostnaderna så som vet.bes(har dem sagt att dem skall stå för), den extra hovvården då hästen hade blödningar i hovarna efter felskoning hos köparna alt överbelastning, när den kom hem samt även kostnaden för hämtningen av hästen.

Är jag helt ute och cyklar el?
Tänkte jag skulle höra av mig snart till dem så goda råd tas tacksamt emot!:crazy:
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

TS, vad händer om du böjer halsen åt sidan när hon stannar?
Om du tar bort kraften i att sticka och stegra genom att böja halsen kan stoet då skaffa sig en ny vana?

Träna in att göra halt och att hon ska ge eftergift när du böjer halsen åt sidan. Böj inte med våld utan ta små steg i taget, börja med en liten böjning som hon kan finna avslappningen i, sen ökar du böjningen.
Målet är nosen mot din sko. Ta den tid det tar, var noga med att inte rusa fram (men jag upplever dig inte som en sådan person).


När hon kan böja sig avslappnad och kan stå så några sekunder/en minut, börja böj henne när hon stannar (för att sedan sticka/stegra).

Vänta med att införa böjningen om hon stannar själv, tills dess att hon kan stå avslappnad med böjning och det är du som stannat henne. (hoppas du förstår vad jag menar där...:) )

Min egen erfarenhet av hästar som stegrar är att de ogärna gör det med böjd hals. Och sticka med böjd hals är väldigt svårt för en häst.

Kan detta vara ett sätt att arbeta bort de olater hon skaffat sig?

Se till att hon inte känner sig fångad, då finns risken att hon lägger sig ner. Känner hon sig fångad har du gått för fort fram.


Jag bifogade ett medelande av en annan här överst
bara för att säga att

Detta är ett bra tips:) nu kanske du redan har läst det redan, har ju kommit rätt mycket svar sedan dess;)
Min unghäst var otroligt jobbig för någon månad sen, så jobbig att jag nästan blev rädd och sista gången hon stegrade blev jag riktigt rädd!
Hon bråkade väldigt mycket, och stegrade så fort man sa till henne, eller så sparkade hon bakut eller stack.
Jag tycker inte direkt när hon sparkade bakut osv var så himla farligt, det var en sån liten grejj så man knappt kände av det. Hon stack - men var väldigt lätt stoppad. tack och lov! :) drog några steg i galopp och sen stannade hon.

Men när dom stegrar sig( precis som du sa) är det väldigt farligt!
dessutom håller jag också med dig i det du skriver och håller dig om ryggen i det du går igenom och gör rätt i allt du gör.
Hon var ovillig att gå fram och bad man henne snällt så ställde hon sig. hela tiden, det gick inte att rida.

det värsta med att hon stegrade, var inte direkt att jag blev rädd för att hon gjorde det( eftersom hon gjort det bara litet innan) men att hon ställde sig rakt upp, försökte jag driva henne frammåt och lätta i handen för att hon skulle gå ner så ställde hon sig ännu högre.
Hon höll själv på att ramla baklänges när hon ställde sig såhär: l och vinglade på bakbenen och kände att om hon inte går ner snart så faller hon baklänges, jag skadas och hon skadas.
Som tur är gick hon ner och jag tvingade mig själv att inte ge upp. jag red typ ett volt varv efter och grät. har aldrig varit så jävla rädd som då, konstigt nog när man hållt på med hästar och ridit i 14 år =/

Men när jag sedan fick hjälp av en tjejj i stallet som har haft häst i hela sitt liv och fött upp egna o haft eget stall så gav hon mig det tipset.
Den första månaden( nu är vi inne på 2dra) jag red för henne red jag endast henne på volt, alltid ställd. så hon inte kan eller orka ställa sig. Det förhindrade också att hon stack med mig.
Det har verkligen hjälp mig med utbildningen av henne, nu när jag ridit i 2 månader för henne och nu kan jag rida henne rakställd och böjd. det är helt otroligt.

Nu är hon dock inne i en liten trotts period som hon inte riktigt vill gå fram och stannar och flänger upp huvudet.
Då ställer jag henne innåt och driver på med innerskänkeln och hon går fram:o
Vi har tom. börjat med galoppen på henne nu, utan några problem alls.

Hoppas detta hjälper dig något om du inte redan provat det på henne än..
men följer din tråd,
och hoppas att allt löser sig snart med allting!
Håller med dig i allt du skriver!

Många Kramar:heart
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Föresten.. :o det tog ca 3månader innan jag fick min unghäst att sluta stegra, nu som sagt stegrar hon inte alls. försöker inte ens. kram:)
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Jag blir så förbannad och ledsen!

Ja, jag skriver kanske mkt med utrops tecken, ja, jag kanske skriver dem istället för de.
Detta är väl inte en svenska lektion el?

Blir jätteledsen iaf!

Detta är mitt sätt att skriva och gör så kanske enligt fel svenska, jag började faktiskt tänka på det efter den första kommentaren ang detta jag fick av nån här och försökte verkligen tänka på det.

Går utav bara en vana och jag menar inte att jag sitter här as förbannad och skriker ut meningarna och sätter utrops tecken för att alla ska veta att jag gör det.:(
Det är helt enkelt nåt jag tydligen lagt mig till och en ovana som jag måste ta bort när jag skriver i övrigt på internet, vare sig det handlar om hästar, djur, hem, relationer osv!

Att någon sen påpekar att detta överförs på hästen?
Hm, ja hästar är mkt intelligenta djur som känner av sinnes stämning direkt.

Hon kanske absolut känner av min sinnes stämning, likaväl som när man bråkat med sambon, haft en dålig dag på jobbet osv.
Detta gäller väl för alla?

Det som däremot gör mig glad och släpper alla bekymmer är just när jag kommer till stallet och får pyssla med mina hästar.:crazy:

Här får jag oxå lägga in, ursäkta mig, men jag har ridit otroligt många hästar, tävlat på hög nivå med ibland hästar som jag enbart suttit på ett fåtal ggr, arbetat som beridare, ridit hingstar, ridit in och utbildat unghästar osv.

Jag är ingen vanlig liten hobbyryttare som blir rädd så fort hästen reser sig el sitter med hemska tankar och spänningar i kroppen för att jag känner att hästen är spänd och kan "flyga i luften"!
Jag KANrida och denna situation med min häst och köparna påverkar inte alls mitt sätt att rida.
El jo, förresten, jag är mer förstående mot hennes beteende och uppförande.
Jag agerar utifrån hennes bakgrund hon nu haft hos köparna.
Under några år nu har jag dock enbart ridit på hobbynivå och myst med mina hästar i skog och tävlat och tränat på låg nivå!

Nu får jag väl fler dumma kommentarer att är jag så duktig så borde jag få ur problemet ur hästen snabbt.
NEJ!
Jag har iaf inte fått det på 1.5månad, det går framåt men jag har varken ekonomi el tid, därför försäljningen.
Jag tar det mkt lugnt med henne och hennes istadighet försvinner mer och mer.
MEN det kanske aldrig försvinner?

Mitt problem är just vad jag kan göra åt köparna?
Dem anser juh att de ska ha tillbaka alla pengar på 20.000kr för de har inte gjort nåt fel.

Jag anser att de direkt är orsaken till hennes beteende.

En av mina advokater jag rådfråga sa till mig att hämta hem hästen plus att alla kostnader jag haft i samband med detta skall jag dra av på summan de betalat inkl ev värdeförminskning, exakt så går mina tankar oxå.

Här på buke vill jag dock bolla lite med olika lösningar, höra vad andra tycker, andra kanske har varit i min situation el köparnas situation?
Andra kanske har gått till rättegång i liknande ärende, hur gick det då?

Har nu verkligen försökt tänka på min text skrivning:idea:


Jag köper det du säger här och jag har ställt kritiska frågor (inte ang. din stavning dock det tycker jag är högst orelevant :crazy:). anledningen att jag skrivit kritiska frågor är att det finns så oerhört många trådar här med bara en sida av versionen, så det finns många anledningar att vara kritisk och inte bara köpa allt rakt av, och det vidhåller jag. Jag är även säker att köparna skulle måla upp en helt annan (kanske också väldigt trovärdig bild, från deras perspektiv) bild, om det var de som skrev den här tråden fast i omvänt syfte s.a.s.

detta åsido: min poäng är att jag vill säga att jag ställt kritiska frågor, upplever att jag fått bra svar, och jag ser även med svaret och motiveringarna ovan att du helt klart är ledsen och dessutom har koll på situationer och som du säger, ridning, hantering osv.

Jag kan tycka att sex månader är väldigt lite för att verkligen känna en häst. Men helt klart har hästen varit klockren hos dig, och därav kan du inte belastas för det beteende den uppvisat hos köparna.

jag skriver detta för att nyansera mig, och förhoppningsvis få dig att känna dig lite bättre bemött :)

nu till slutpunkten: jag har varit inne på den tidigare.
För mig, (och jag är inte rik), så är det väldigt förödande med energi, tid, och kraft som ska gå åt till negativa saker, att vara osams med ngn, processa saker, och allmänt vara upprörd och förbannad över ngt som hänt, som gått snett, som nu de facto är ett problem. Jag skulle i ditt läge, med tanke på att 20 papp, även för en icke-rik människa, trots allt är en droppe i havet jmf med rättskostnader, och som sagt ENERGIN som sugs ur en att hålla på och processa med ngn - svälja den förlust jag gjort, och endera rida till hästen efter bästa förmåga, eller lämna bort den till ngn som kan göra detta.

för mig är energin som går åt och de potentiella pengar som finns att förlora i en rättstvist, värre än att bara ta tillbaks hästen och acceptera att den bara blev hälften betald, och att jag måste rida till den. Jag säger INTE detta lättvindigt - jag förstår att det är fruktansvärt för dig och dessutom en pengaförlust. Men för MIG skulle kostnaden för energi att vara arg och ligga i tvist med ngn rättsligt, samt de ev. rättskostnader som kan uppstå, vara värre.

summa summarum återigen: är ledsen för din och hästens skull att det blivit som det blivit! :(
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Spånar vidare på mackans inlägg ang kostnader.

Det kommer förmodligen att ta x-antal månader innan det går till rättegång. Innan ni har kommit så långt, är det kostnader för uppstallning mm. Advokaterna skall ha betalt för att titta på fallet. Dessutom tillkommer till advokaternas arvoden under processen.

Sedan vet jag inte riktigt hur bevisbördan skall styrkas (före köp, tiden hästen stod hos de nya ägarna och efter återtag). Vems är felet? När uppstod det? Vem skall bedöma hur allvarligt "lynnesfel" hästen har/hade? Om man skickar hästen på tillridning så kostar det x-antal tusenlappar. Vem skall bedöma när hästen är "färdigtillriden"? Vem skall bedöma när hästen går att sälja igen?
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Jag håller med dig i det du skriver om rättegångs och advokatskostnader, mackan.

Det är otroligt kostsamt om TS skulle bli tvungen att gå upp i rätten.

Jag tror att TS hoppas slippa rätten och att hon, om hon har nog med fakta, kan få behålla viss del av de 20.000:- som redan är betalda.
Att hon kan lägga fram bevis för köparna och förklara, det här är vad som gäller enligt lagen.

Jag har inte uppfattat det som om hon vill ha de ytterligare 20.000:- som köparna fortfarande inte betalat.
fast jag kan ha missuppfattat det.


Vad tycker du TS ska trycka på för att få behålla vissa delar av pengarna? (dvs viss del av de 20.000:- hon redan fått).
Eller är det större chans om TS säger åt köparna att hon inte accepterar att låta köpet gå tillbaka? TS har dokumenterat på att köpet inte är hävt utan att hästen är tillbaka hos henne på prov.
Hur stor är chansen att få köparna att gå med på att betala värdeminskning om TS säger att hon inte accepterar hävning av köpet pga att hästen är förstörd? Och Går det övht nu när TS tagit hem hästen, som sagt doukent finns på att köpet ej är hövt ännu.
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Om jag va dig skulle jag enbart ta det genom advokat eller personligt,
ej sitta på buke.
Tänk att det finns stor risk att även köparen läser här
du har ju tom länkat köparens tråd.
Jag personligen skulle tycka det va onödigt att köparen får
vetskap här iförväg hur du tänkt lägga fram det till dom.
Bättre att kontakta advokat och få svart på vitt vad som gäller.
Sen tror jag att som någon annan skrev ovan,
att skulle vi även höra köparen så skulle vi få en helt annan bild.
Därför tycker inte jag det är rätt att som många gör att skriva elaka inlägg om köparen den blir ju givetvis lika ledsen för elaka kommentarer som ts.
Lycka till alla inblandade inte minst hästen.
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

TS, tänk gärna på häststackarn du planerade att tjäna några kronor på, uppenbarligen utan att ha resurser och kompetens att ta ansvar för den ifall det inte skulle bli en räkmackeaffär. Det blir nämligen inte alltid räkmackeaffärer med levande varelser.

En "elitryttare" borde väl rimligtvis veta hur man hanterar stegringsbenägenhet?

Och att påstå att en enligt egen utsago så enormt stabil häst skulle kunna bli så förstörd på denna korta tid - då den dessutom gått allt bättre för de nya köparna - det är bara patetiskt.

Det här handlar om pengar, pengar och åter pengar. Inget annat.
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Det är så bra med folk som vet exakt hur andra människor tycker och är efter några inlägg på internet ... trots att de man skriver om svarar att det inte är så det ligger till.
Är du en otroligt bra människokännare och TS bara har lurat sig själv eller är du helt nyansbefriad i dina förutfattade bedömningar?
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Det är så bra med folk som vet exakt hur andra människor tycker och är efter några inlägg på internet ... trots att de man skriver om svarar att det inte är så det ligger till.
Är du en otroligt bra människokännare eller helt nyansbefriad i dina förutfattade bedömningar?

Nej. Men jag känner igen den tråkiga historiebeskrivningen bara alltför väl.
Och jag tycker om både människor och hästar (särskilt fullblod, som det ju handlar om i detta fall). Just därför skulle jag inte pådyvla en ovillig köpare en häst som de inte klarar av eller vill ha. Varken för deras eller för hästens eller för min egen skull.
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Nej. Men jag känner igen den tråkiga historiebeskrivningen bara alltför väl.
Och jag tycker om både människor och hästar (särskilt fullblod, som det ju handlar om i detta fall). Just därför skulle jag inte pådyvla en ovillig köpare en häst som de inte klarar av eller vill ha. Varken för deras eller för hästens eller för min egen skull.
Fast påtvinga köparen hästen igen vill väl inte TS? Det är ju därför som hästen hämtats hem? För att köparna inte vill ha den och TS vill "rehabilitera" hästen för att kunna sälja den igen till personer som passar bättre med den?

Så har i alla fall jag förstått det.

Sedan, huruvida den ekonomiska biten skall lösas, låter jag vara helt osagt.

/Luden - som följt tråden i tysthet fram till nu.
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Fast påtvinga köparen hästen igen vill väl inte TS? Det är ju därför som hästen hämtats hem? För att köparna inte vill ha den och TS vill "rehabilitera" hästen för att kunna sälja den igen till personer som passar bättre med den?

Så har i alla fall jag förstått det.

Sedan, huruvida den ekonomiska biten skall lösas, låter jag vara helt osagt.

/Luden - som följt tråden i tysthet fram till nu.

Vi har väl lite av den röda tråden i TS eget uttalande:

"Jag tänker ju mkt på hästen men jag har erbjudit att dem givetvis får komma och hämta hästen vid full betalning till mig!"
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

En mycket tråkig sits du har hamnat i.

Jag hade gjort följande:
Räkna ut vad hästen kostar dej i foder och strö, slitage av hagar och stall och hyra av box varje dag, har du eget stall räknar du enklast ut hyran genom att ta stallets värde gånger normal låneränta delat på antalet boxar delat på 12, gör samma sak på hagar, lägg till de antal stolpar och tråd du brukar behöva byta varje år och dela på antalet hästar. Stallets värde ska finnas på er senaste värdering av er fastighet. Annars ringer du din bank som bör kunna hjälpa dej.
Hur mycket tid du lägger på den varje dag.
Kolla upp vad en tillridare tar, är du jämförbart duktig med en tillridare tar du ut liknande summa som de tar annars räknar du med en normal hästskötares lön, finns att få tag på hos fackförbundet komunal.
Utrustning, hovvård, veterinär, transporter osv. dvs allt som hästen kostar.

Räkna ihop allt och redovisa i punktform för ägaren vad det kostar dem att ha hästen hos dej.
Jag tycker att det är viktigt att du kan redovisa hur du har räknat fram dina kostnader som i mitt exempel med boxhyran för att de ska se att du inte tar ut orimliga kostnader.
Du räknar ut vad varenda kg hö kostar, varenda mineral, ja verkligen allt, glöm inte ev. transportkostnad för att få foder och strö till stallet och avskrivning på redskap och övrigt underhåll.

Man blir förvånad själv vilken hög summa man faktiskt kommer upp i (jag ägnade mej åt det när jag inte hade något att göra en dag:angel:)

Eftersom du har allt dokumenterat, särskilt det att du tar tillbaka hästen i samma skick gör att du kan gå på dem hårdare, de vet ju att hästen inte är i samma skick nu som då de köpte oavsett vad de säger.

Du skriver att du drar av summan för varje dag hon står hos dej på de 20000 kr de har betalat och att när de pengarna är slut så skickas faktura.

Sedan erbjuder du dem att de också kan välja att du använder de 20000 kronorna till att få ordning på hästen och sälja den vidare och att era affärer därmed är avslutade genast.
Du förlorar som jag ser det på det senare alternativet men chansen är stor att de också inser det och du kan avsluta kontakten med dem, använda pengarna till hästens väl och ve och låta henne bara gå och dra i hagen tills hon känns redo att sättas igång och säljas.

Jag tror inte att det är någon ide att dra upp att hon numera är mindre värd utan det är bättre att du ger dem de två alternativen.
För oavsett vilket de väljer så får du ju kompensation för hästens värdeminskning.

Jag vill förtydliga att jag inte är juridiskt kunnig på något vis och att mina råd inte ska ses som juridiska heller utan enbart ett förslag från en privatperson på hur jag hade gjort för att försöka få ett slut på den här tråkiga affären.
 
Senast ändrad:
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Fast det har vi redan skrivit om. Att TS erbjöd köparna att få tillbaka hästen om de betalade de kvarvarande 20.000:- men... det var för att TS enligt Lagen måste dte.

Sen har jag totalt missat, vart står dte att det är ett FBL???
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Tänk att det finns stor risk att även köparen läser här
du har ju tom länkat köparens tråd.

Jag har läst igenom hela denna tråd från början.
Kan inte hitta någon länk till en annan tråd som TS köpare skulle gjort? Vart finns denna länk?
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

*kl mig själv*

Vart tog inläggen med både länk till och citat från Deckermans sida vägen???
Jag har helt för mig att det fanns ett av vardera tidigare!?
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

gissar att moderator tagit bort dem så de kanske ses som reklam.

kl

Ts:
Jag sålde min häst, som hos nya ägarna började väva, hon var 13 år och hade aldrig vävt tidigare. Köparna blev hysteriska och hävdade att jag ljugit och krävde att få lämna tillbaka henne.
Jag läste på och pratade med en rekomenderad advokat som menade att köparen var tvungen att bevisa att hästen vävt hos mig (vilket hon omöjligt kunnat göra eftersom hästen inte gjort det, vilket även tidigare ägare kunde intyga som haft hästen sedan hon va 5år) Jag hade dessutom andra som kommit i kontakt med hästen hos mig som kunde intyga att hon inte vävt hos mig. Alltså var det ett solklart fall för mig och jag hade lätt vunnit.
MEN, jag vill inte att hästen skulle stå kvar hos någon som så tydligt sket fullständigt i hästens bästa då dom inte ens försökte underlätta för hästen. Jag resonerade som så att jag inte kunde låta hästen stå kvar där med gott samvete och även om dom sålt hästen efter ett prosessande så hade det tagit månader och jag var inte villig att låta hästen stå där så länge. Därför tog jag hem henne igen.

Hästen vävde aldrig när hon kom hem till mig igen, men visst fick jag problem med att sälja henne och det var väldigt påfrestande! Hos fodervärden vävde hon aldrig, visade bara vävtendenser, men sedan när hon såldes igen så började hon väva, däremot så böt de box mot en närmare utgången och då slutade hon. Nya ägaren och hästen älskar varandra otroligt mycket och jag är i slutändan nöjd med att jag tog hem henne igen och nu har hon hamnat hos RÄTT person.
Jag är också väldigt tacksam att jag valde att inte prosessa, för min och för hästens skull. Att prosessa hade vart betydligt jobbigare än att sälja på nytt, trotts att jag lämnade ut henne på foder ett tag och fodervärden sålde henne åt mig.
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=998169

Köparen startade en egen tråd om denna häst, där står det att det är ett fullblod,
följer tråden i tysthet och förundras över alla som prompt ska kommentera när de uppenbarligen inte ens läst hela tråden:crazy:

majeld
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

TS, tänk gärna på häststackarn du planerade att tjäna några kronor på, uppenbarligen utan att ha resurser och kompetens att ta ansvar för den ifall det inte skulle bli en räkmackeaffär. Det blir nämligen inte alltid räkmackeaffärer med levande varelser.

En "elitryttare" borde väl rimligtvis veta hur man hanterar stegringsbenägenhet?

Och att påstå att en enligt egen utsago så enormt stabil häst skulle kunna bli så förstörd på denna korta tid - då den dessutom gått allt bättre för de nya köparna - det är bara patetiskt.

Det här handlar om pengar, pengar och åter pengar. Inget annat.

Har du ens läst alla mina inlägg i denna tråden?
Antagligen INTE!
Blir riktigt arg på dig....
Förresten, jag vill bolla lite ideéer vad jag ska göra i mitt fall, inte höra att min situation är patetisk, då behöver du inte skriva i mitt inlägg!

Jag försöker ge en så rättvis bild som möjligt från min situation, skulle jag sitta och ljuga hjälper det knappast mig och era råd ni vinner ingen kraft!
Detta är en ärlig berättelse från mig som handlar om mitt ärende och jag har full dokumentation på det jag skriver att köparna yttrat sig och sagt till mig!

Jag kommer nedan att förklara alla dina meningar!:grin:
1)TS, tänk gärna på häststackarn du planerade att tjäna några kronor på-
SVAR= Självklart gör jag det!
DÄRFÖR hämtade jag oxå hem hästen då jag fick via mail att jag var tvungen att hämta hem hästen inom 2 veckor då annars häst kraken skulle få forts gå på sommarbete även nu när hösten kom och vintern. PANIK!
Jag försökte medla fram att dem skulle ge hästen lite mer tid för att acklimatisera sig! (tydligen gick det bättre och bättre hos köparna ju mer tiden gick-vilket kan kännetecknas som att hästen lärde känna sin nya omgivning och ryttare och kom bättre och bättre överrens!
Tjäna pengar på? Efter hennes utb nivå samt kap så tycker jag snarare att jag var snäll som sålde henne så billigt som 40.000kr, lät köparna pruta samt få full utrustning med, så tjäna pengar? Nej då hade jag tagit en annan spekulant!!!!!!!

2)Uppenbarligen utan att ha resurser och kompetens att ta ansvar för den ifall det inte skulle bli en räkmackeaffär. Det blir nämligen inte alltid räkmackeaffärer med levande varelser.

SVAR=
Stämmer! Jag har inga resurser för att ha 2 st hästar varför jag även sålde hästen så det stämmer helt det du säger!
Kompetens? Har du ens läst mina inlägg där jag försökt få fram min bakgrund och just min kompetens?
Att det inte alltid blir räckmacke affärer e självklart, jag köper och säljer inte hästar vanligtvis så jag har aldrig varit med om en sådan här affär och hade väl aldrig kunnat tro att det skulle hända mig!

3)En "elitryttare" borde väl rimligtvis veta hur man hanterar stegringsbenägenhet?
SVAR= Jasså, ok! Ja, jag vet hur man hanterar stegringsbenägenhet, därtill är det dock väldigt farligt att varenda gång hästen reser sig så kan hon krossa hela mig under sig samt även skada sig själv väldigt illa!

4)Och att påstå att en enligt egen utsago så enormt stabil häst skulle kunna bli så förstörd på denna korta tid - då den dessutom gått allt bättre för de nya köparna - det är bara patetiskt.
SVAR= Enligt egen utsago? nej där har du fel!
Jag har vittnen som tidigare ägare samt ryttare som kan vittna om hur hästen har betett sig tidigare i livet, ända ner till 3 år.
Jag har vittnen som kan berätta hur den varit under min ägo.
Att en häst kan bli så förstörd på kort tid?
Absolut, det kan ta bara ett ridpass.
Ja, den har gått bättre och bättre hos köparna, från det att dem ville lämna tillbaka henne pga lynnesfel den första veckan till att vi bråkat under 2 månaders tid så ändrades köparnas version till att hästen var underbar men den passade bara inte deras dotter.
Dem hade efter dessa incidenter både börjat hoppa samt ridit ut!
Ibland med problem, ibland utan.
Jag har då tolkat deras berättelse som att hon gått bättre och bättre, givetvis eftersom hon acklimatiserat sig mer och mer.

5)Det här handlar om pengar, pengar och åter pengar. Inget annat.
SVAR= Ja, till viss del! Återigen har du inte läst mina inlägg?
Jag har inte massa pengar på banken!
Jag sålde hästen av en anledning och varje dag som jag har hästen kostar hon!
Ska jag då ta lättvindigt på detta och ta tillbaka en häst som har sjunkit så drastiskt i värde och bara lämna tillbaka halva köpesumman på 20.000kr till köparna och stå här med en häst som antingen jag behöver lägga flera månader till på ridmässigt el bara sälja henne med en förlust på kanske 20.000kr? Hennes värde har sjunkit under det jag själv köpte henne för sjutton!:cry:
Så att det även handlar om pengar, ABSOLUT! Tyvärr!
Men jag tycker om henne otroligt mkt och har i dagsläget gjort det enda bästa för henne, jag har tagit hem henne och lägger massvis med tid på att få upp hennes förtroende igen!
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Vi har väl lite av den röda tråden i TS eget uttalande:

"Jag tänker ju mkt på hästen men jag har erbjudit att dem givetvis får komma och hämta hästen vid full betalning till mig!"

För att enligt lag är jag skyldig till detta!!!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 755
Senast: co-SMAD4
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 859
Senast: Valle
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 849
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 223
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp