Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=998169

Köparen startade en egen tråd om denna häst, där står det att det är ett fullblod,
följer tråden i tysthet och förundras över alla som prompt ska kommentera när de uppenbarligen inte ens läst hela tråden:crazy:

majeld

Jag hittade oxå denna tråd för några dagar sen!
Köparna hade skrivit den i slutet av aug och tyvärr verkar det som att dem skapat användaren bara för att skriva just det inlägget för sedan har dem inte varit inloggade igen!

LÄS GÄRNA VAD ALLA SKRIVIT SOM SVAR TILL DEM!
Exakt det som varit min mening oxå.
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Jag håller med dig i det du skriver om rättegångs och advokatskostnader, mackan.

Det är otroligt kostsamt om TS skulle bli tvungen att gå upp i rätten.

Jag tror att TS hoppas slippa rätten och att hon, om hon har nog med fakta, kan få behålla viss del av de 20.000:- som redan är betalda.
Att hon kan lägga fram bevis för köparna och förklara, det här är vad som gäller enligt lagen.

Jag har inte uppfattat det som om hon vill ha de ytterligare 20.000:- som köparna fortfarande inte betalat.
fast jag kan ha missuppfattat det.


Vad tycker du TS ska trycka på för att få behålla vissa delar av pengarna? (dvs viss del av de 20.000:- hon redan fått).
Eller är det större chans om TS säger åt köparna att hon inte accepterar att låta köpet gå tillbaka? TS har dokumenterat på att köpet inte är hävt utan att hästen är tillbaka hos henne på prov.
Hur stor är chansen att få köparna att gå med på att betala värdeminskning om TS säger att hon inte accepterar hävning av köpet pga att hästen är förstörd? Och Går det övht nu när TS tagit hem hästen, som sagt doukent finns på att köpet ej är hövt ännu.

Exakt Sammet! :laugh:
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Jag köper det du säger här och jag har ställt kritiska frågor (inte ang. din stavning dock det tycker jag är högst orelevant :crazy:). anledningen att jag skrivit kritiska frågor är att det finns så oerhört många trådar här med bara en sida av versionen, så det finns många anledningar att vara kritisk och inte bara köpa allt rakt av, och det vidhåller jag. Jag är även säker att köparna skulle måla upp en helt annan (kanske också väldigt trovärdig bild, från deras perspektiv) bild, om det var de som skrev den här tråden fast i omvänt syfte s.a.s.

detta åsido: min poäng är att jag vill säga att jag ställt kritiska frågor, upplever att jag fått bra svar, och jag ser även med svaret och motiveringarna ovan att du helt klart är ledsen och dessutom har koll på situationer och som du säger, ridning, hantering osv.

Jag kan tycka att sex månader är väldigt lite för att verkligen känna en häst. Men helt klart har hästen varit klockren hos dig, och därav kan du inte belastas för det beteende den uppvisat hos köparna.

jag skriver detta för att nyansera mig, och förhoppningsvis få dig att känna dig lite bättre bemött :)

nu till slutpunkten: jag har varit inne på den tidigare.
För mig, (och jag är inte rik), så är det väldigt förödande med energi, tid, och kraft som ska gå åt till negativa saker, att vara osams med ngn, processa saker, och allmänt vara upprörd och förbannad över ngt som hänt, som gått snett, som nu de facto är ett problem. Jag skulle i ditt läge, med tanke på att 20 papp, även för en icke-rik människa, trots allt är en droppe i havet jmf med rättskostnader, och som sagt ENERGIN som sugs ur en att hålla på och processa med ngn - svälja den förlust jag gjort, och endera rida till hästen efter bästa förmåga, eller lämna bort den till ngn som kan göra detta.

för mig är energin som går åt och de potentiella pengar som finns att förlora i en rättstvist, värre än att bara ta tillbaks hästen och acceptera att den bara blev hälften betald, och att jag måste rida till den. Jag säger INTE detta lättvindigt - jag förstår att det är fruktansvärt för dig och dessutom en pengaförlust. Men för MIG skulle kostnaden för energi att vara arg och ligga i tvist med ngn rättsligt, samt de ev. rättskostnader som kan uppstå, vara värre.

summa summarum återigen: är ledsen för din och hästens skull att det blivit som det blivit! :(
Tack!:crazy:
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Om jag va dig skulle jag enbart ta det genom advokat eller personligt,
ej sitta på buke.
Tänk att det finns stor risk att även köparen läser här
du har ju tom länkat köparens tråd.
Jag personligen skulle tycka det va onödigt att köparen får
vetskap här iförväg hur du tänkt lägga fram det till dom.
Bättre att kontakta advokat och få svart på vitt vad som gäller.
Sen tror jag att som någon annan skrev ovan,
att skulle vi även höra köparen så skulle vi få en helt annan bild.
Därför tycker inte jag det är rätt att som många gör att skriva elaka inlägg om köparen den blir ju givetvis lika ledsen för elaka kommentarer som ts.
Lycka till alla inblandade inte minst hästen.

Du har lite rätt faktiskt! Ska ta bort länken i deras tråd!
Tänkte att folk ville se vad båda skrivit och kunna dra slutsatser efter det, så att folk även får deras synpunkt på det hela, rättvisast tänkte jag, men de e faktiskt sant att det vore bättre att dem inte vet i förväg hur jag ska lägga fram det!:crazy:
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Det är så bra med folk som vet exakt hur andra människor tycker och är efter några inlägg på internet ... trots att de man skriver om svarar att det inte är så det ligger till.
Är du en otroligt bra människokännare och TS bara har lurat sig själv eller är du helt nyansbefriad i dina förutfattade bedömningar?

Bra skrivet!
Jag har lagt upp MITT scenario och mina upplevda känslor i detta fall, givetvis måste man få fram så mkt bakgrund och fakta i målet för att kunna ta del av råden som faktiskt ges här!

Om jag far med osannig hjälper juh det mig föga, el hur?
Men ger jag en rättvis bild hur det ligger till så kan råden hjälpa mig!

Jag har absolut fått fram en del av köparens version här.
Dem fick hem en häst som redan vid första provturen visade sig bete sig med "istadighet".
Och jag har även skrivit att det kan inte vara kul som köpare att få hem en häst som vid provridningarna gått som en klocka för att vid första provturen hemma "testa".

Jag har sedan gett min synbild på situationen.
Att hästen faktiskt åkte 8 tim stillastående i en hästbuss till sitt nya hem med nya människor dagen INNAN hon stack ut och red!
Att dottern redan dagen efter red ut ensam från gården på hästen och hästen visade ovilja att gå från gården, testning el ej, träningsvärk el ej osv!
Men deras fortsatta handhavande med hästen uppvisar tycker jag brist på hästvett och är en direkt reaktion från hästens sida att bete sig som den gör!

Problemet är nu att hästen har lagt till sig istadighets problem som är ridmässiga.
Ska jag stå för hela förlusten i detta?
Jag har gjort det lagligt samt bästa för hästen genom att tagit hem henne redan!
Men vad händer nu?
Ännu en gång, det är det jag vill bolla funderingar och tankar kring!
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=998169

Köparen startade en egen tråd om denna häst, där står det att det är ett fullblod,
följer tråden i tysthet och förundras över alla som prompt ska kommentera när de uppenbarligen inte ens läst hela tråden:crazy:

majeld

:confused:Jag har läst hela denna tråd. Jag har inte hitat tnågonstans att det står att köparen skapat en tråd elelr att TS skrivit i den, föränn nu då.
Har jag helt missat det?
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

:confused:Jag har läst hela denna tråd. Jag har inte hitat tnågonstans att det står att köparen skapat en tråd elelr att TS skrivit i den, föränn nu då.
Har jag helt missat det?

Jag hittade den själv faktiskt bara för några dagar sen!
Där kan man läsa kort hur köparen speglar hela situationen och jag har tycker jag isf även speglat köparens situation även i mina inlägg!

Läsvärt är alla som svarat och vad dem anser i köparens tråd!:bow:
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Tänkte på denna tråd och kom på att jag glömt berätta att när jag köpte min ena häst så stegrade hon sig 16 ggr på vår första ridtur!!!!

Detta är då en häst som är EXTREMT snäll och lugn men första tiden var hon en helt annan häst än den jag provred flera gånger.

Jag hade även en ponny som också var jättesnäll och aldrig hade stegrat med ryttare på ryggen. Men vad hände när en tjej skulle provrida henne? jo hon reser sig rätt upp :eek: Men de ville ha henne trots detta och ponnyn gjorde aldrig mer om det.

Problemet som jag tror händer är om den som sitter på blir rädd och gör en stor affär av det är att detta sätter sig djupt i hästens minnesbild och då har man fått ett stort problem.
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Tänkte på denna tråd och kom på att jag glömt berätta att när jag köpte min ena häst så stegrade hon sig 16 ggr på vår första ridtur!!!!

Detta är då en häst som är EXTREMT snäll och lugn men första tiden var hon en helt annan häst än den jag provred flera gånger.

Jag hade även en ponny som också var jättesnäll och aldrig hade stegrat med ryttare på ryggen. Men vad hände när en tjej skulle provrida henne? jo hon reser sig rätt upp :eek: Men de ville ha henne trots detta och ponnyn gjorde aldrig mer om det.

Problemet som jag tror händer är om den som sitter på blir rädd och gör en stor affär av det är att detta sätter sig djupt i hästens minnesbild och då har man fått ett stort problem.


Har säkert blivit så nu i hästens huvud att det satt sig djupt!
Dem skulle ha tagit ut en annan kunnig ryttare istället för att forts sätta upp deras 16åriga dotter som tydligen blev rädd!

Nu har hästen detta i system att får hon inte som hon vill så reser hon sig el blockerar sig!:(
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Har inte haft tid att läsa hela tråden nu, men om jag fattat det rätt så har du hämtat hem hästen för att försöka få ordning på den.
Den är fortfarande inte till fullo betald, men köpet är heller inte hävt?

Det innebär att hästen är deras, de ska bara betala de ytterligare 20 000.
Du har hästen på "träning" bara.

Kan du inte lägga fram det så för dem?

De slutbetalar hästen som de köpt.
Du hjälper till att få ordning på hästen, för detta tar du x kr betalt per månad (kanske 4-5000 kr? som en tränare skulle ta betalt) och sedan kan du hjälpa till att visa hästen för intresserade köpare åt dem. Du skickar faktura på träningen löpande månadsvis förståss.

Om de vill häva köpet så måste de ju återlämna en häst som är i samma skick som när de fick den. Vilket lär bli svårt.

Har du pratat något mer med köparna? Vad har ni avtalt om nu när du tog hem hästen?
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

En mycket tråkig sits du har hamnat i.

Jag hade gjort följande:
Räkna ut vad hästen kostar dej i foder och strö, slitage av hagar och stall och hyra av box varje dag, har du eget stall räknar du enklast ut hyran genom att ta stallets värde gånger normal låneränta delat på antalet boxar delat på 12, gör samma sak på hagar, lägg till de antal stolpar och tråd du brukar behöva byta varje år och dela på antalet hästar. Stallets värde ska finnas på er senaste värdering av er fastighet. Annars ringer du din bank som bör kunna hjälpa dej.
Hur mycket tid du lägger på den varje dag.
Kolla upp vad en tillridare tar, är du jämförbart duktig med en tillridare tar du ut liknande summa som de tar annars räknar du med en normal hästskötares lön, finns att få tag på hos fackförbundet komunal.
Utrustning, hovvård, veterinär, transporter osv. dvs allt som hästen kostar.

Räkna ihop allt och redovisa i punktform för ägaren vad det kostar dem att ha hästen hos dej.
Jag tycker att det är viktigt att du kan redovisa hur du har räknat fram dina kostnader som i mitt exempel med boxhyran för att de ska se att du inte tar ut orimliga kostnader.
Du räknar ut vad varenda kg hö kostar, varenda mineral, ja verkligen allt, glöm inte ev. transportkostnad för att få foder och strö till stallet och avskrivning på redskap och övrigt underhåll.

Man blir förvånad själv vilken hög summa man faktiskt kommer upp i (jag ägnade mej åt det när jag inte hade något att göra en dag:angel:)

Eftersom du har allt dokumenterat, särskilt det att du tar tillbaka hästen i samma skick gör att du kan gå på dem hårdare, de vet ju att hästen inte är i samma skick nu som då de köpte oavsett vad de säger.

Du skriver att du drar av summan för varje dag hon står hos dej på de 20000 kr de har betalat och att när de pengarna är slut så skickas faktura.

Sedan erbjuder du dem att de också kan välja att du använder de 20000 kronorna till att få ordning på hästen och sälja den vidare och att era affärer därmed är avslutade genast.
Du förlorar som jag ser det på det senare alternativet men chansen är stor att de också inser det och du kan avsluta kontakten med dem, använda pengarna till hästens väl och ve och låta henne bara gå och dra i hagen tills hon känns redo att sättas igång och säljas.

Jag tror inte att det är någon ide att dra upp att hon numera är mindre värd utan det är bättre att du ger dem de två alternativen.
För oavsett vilket de väljer så får du ju kompensation för hästens värdeminskning.

Jag vill förtydliga att jag inte är juridiskt kunnig på något vis och att mina råd inte ska ses som juridiska heller utan enbart ett förslag från en privatperson på hur jag hade gjort för att försöka få ett slut på den här tråkiga affären.

Jag tycker detta var ett väldigt bra förslag, något liknande vad jag suttit och funderat på när jag läst tråden.

TS borde kunna fråga juristen hon haft kontakt med om detta är en fungerande lösning rent juridiskt.

Lycka till TS med både häst och allt...
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Jag tycker detta var ett väldigt bra förslag, något liknande vad jag suttit och funderat på när jag läst tråden.

TS borde kunna fråga juristen hon haft kontakt med om detta är en fungerande lösning rent juridiskt.

Lycka till TS med både häst och allt...

Tack, ska faktiskt kolla med advokaten om detta är en bra idé juridiskt!:)
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Jag blir så förbannad och ledsen!

Ja, jag skriver kanske mkt med utrops tecken, ja, jag kanske skriver dem istället för de.
Detta är väl inte en svenska lektion el?

Jättetråkigt om det är flera som inte läser mina inlägg så noga för att dem tycker det är jobbigt att läsa min text...
Jag ska tänka på det verkligen nu när jag skriver.

Om du vill att folk ska orka läsa dina långa inlägg (utan att bli irriterade) så är det bra om du tänker på det. Sluta gärna med "juh" när du ändå håller på :)
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Om du vill att folk ska orka läsa dina långa inlägg (utan att bli irriterade) så är det bra om du tänker på det. Sluta gärna med "juh" när du ändå håller på :)

Ha ha...ok;)
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Har precis skickat ett mail till köparna då det nu va ca 1 mån sen vi sist hördes av.
Återkommer så fort jag får svar och vad för svar jag fått.
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Till TS:

Jag tror inte du hade det i ditt kontrakt med dessa personer men jag undrar om man kan i ett kontrakt skriva ngt liknande foljande:

Om hasten inte betalas i full inom x antal dagar/manader ar inbetalda summa
"forfeited" (vad det nu ar pa svenska) och saljare ar inte skyldig att aterbetala nagra pengar till kopare.

Jag vet detta ar inte bra svenska sa forlat mig. Och igen jag bara undrar.

I detta fallet, vad jag har forstatt vill de ha tillbaka sina 20K. Men de stoppade betalning av hastens kopesumma sa du hamtade den. Det var ju inte for att hasten var problem for dem? Korrekt mig om jag har fel. Att sen hasten kom "hem" med en massa daliga beteenden ar liksom "cherry on the top" och inte ngt du hade raknat med forstar jag.

Jag tycker ocksa att ovanstaende poster har ett bra forslag, om det kan genomforas lagligt (om att ta ut for ALLTING). Ser fram emot hora slutet pa den har storyn, och hoppas hasten kan bli "normal" igen...
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Jag håller med dig i det du skriver om rättegångs och advokatskostnader, mackan.

Det är otroligt kostsamt om TS skulle bli tvungen att gå upp i rätten.

Jag tror att TS hoppas slippa rätten och att hon, om hon har nog med fakta, kan få behålla viss del av de 20.000:- som redan är betalda.
Att hon kan lägga fram bevis för köparna och förklara, det här är vad som gäller enligt lagen.

Jag har inte uppfattat det som om hon vill ha de ytterligare 20.000:- som köparna fortfarande inte betalat.
fast jag kan ha missuppfattat det.


Vad tycker du TS ska trycka på för att få behålla vissa delar av pengarna? (dvs viss del av de 20.000:- hon redan fått).
Eller är det större chans om TS säger åt köparna att hon inte accepterar att låta köpet gå tillbaka? TS har dokumenterat på att köpet inte är hävt utan att hästen är tillbaka hos henne på prov.
Hur stor är chansen att få köparna att gå med på att betala värdeminskning om TS säger att hon inte accepterar hävning av köpet pga att hästen är förstörd? Och Går det övht nu när TS tagit hem hästen, som sagt doukent finns på att köpet ej är hövt ännu.


Jag har helt klart uppfattat det som att SJÄLVKLART vill hon ha de resterande 20.000, och sen kostnaderna för att ha tagit hem hästen dess nuvarande kostnader osv. Men jag kan också ha missuppfattat förstås.

ang. vad jag tycker så kan jag inte svara på det mer än det jag redan sagt, att jag tror det är väldigt svårt, i och med att hon tagit hem hästen igen. jag ser nog inte att det löser sig utan advokat, såvida TS inte hellre, (som jag själv skulle valt) väljer att förlora kostnaderna, fixa hästen och sen sälja den på nytt.... tyvärr. men jag är ingen advokat utan det är bara min åsikt.
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Jag har helt klart uppfattat det som att SJÄLVKLART vill hon ha de resterande 20.000, och sen kostnaderna för att ha tagit hem hästen dess nuvarande kostnader osv. Men jag kan också ha missuppfattat förstås.


Jag har uppfattat det som att TS inte vill ha de sista 20000:-, men inte heller betala tillbaka de 20000:- hon redan har fått, utan behålla en del av det som kompensation för hästens värdeminskning. Vilket jag anser är helt rimligt.
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Ah men då Tror jag du missuppfattat TS.
Jag tror ... att hon skiter i de pengar somm itne är betalda, för om hon får dom måste hon ju också lämna tillbaka hästen till köparna, utan hon vill få behålla en viss del av de pengar som hon redan fått. Som kompensation för värdeminskningen köparna åstadkommit.
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Ah men då Tror jag du missuppfattat TS.
Jag tror ... att hon skiter i de pengar somm itne är betalda, för om hon får dom måste hon ju också lämna tillbaka hästen till köparna, utan hon vill få behålla en viss del av de pengar som hon redan fått. Som kompensation för värdeminskningen köparna åstadkommit.

så har jag också uppfattat det.


enda anledningen till att hon bad om resterande pengar var ju att hon då skulle lämna hästen till dem och fullfölja affären MEN att hon endast gjorde detta eftersom hon enligt lag var tvungen till det.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 707
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 825
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 146
Senast: WBanna
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 214
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp