Sälja eller inte... *långt*

MiaMaria

Trådstartare
Jag har en halvblodsvalack som jag varit ägare till i 7 år. Jag köpte honom som 3 åring och vi har gått igenom mycket tillsammans. De senaste tre åren har jag inte kunnat rida ordentligt pga skada och andra fysiska problem. I höstas hittade jag en medryttare som hjälpt mig under hösten, men i vintras började hästen strula med henne och nu rider hon inte längre. Jag har själv börjat rida så smått nu, men kan inte mer än några dagar i veckan och då korta stunder, mest i skritt. Jag har försökt hitta tränare som kan komma ut till oss, för att kanske kunna få hjälp att komma igång, men inte lyckats. Jag kan pga mina egna problem inte lasta och köra iväg och träna.

Jag känner hela tiden att det är ett steg fram och två steg bak... Jag har funderat en längre tid på om jag borde sälja min häst. Jag har mycket svårt att tänka mig att inte ha honom kvar, men samtidigt skulle han behöva mer stimulans än vad jag kan ge honom... Har vid ett tillfälle tidigare lånat ut honom, men han kom då tillbaka ganska snart. Han är en häst som ibland beskrivs som svårriden, men är jättetrevlig om man tar sig tid att lära känna honom och är en lugn och trygg person. Svårt att hitte denna typ av person oavsett om det handlar om fodervärd eller medryttare tyvärr...

Jag har två ridponnyston som jag förmodligen ska betäcka i år. Tänker att det är kanske vad jag kommer att orka med i framtiden. Jag kanske ska sluta med ridningen helt och hållet?

Ni andra som varit i samma situation, inte orkat/kunnat pga problem med kropp och ork. Har ni fortsatt som vanligt? Har ni löst situationen på något sätt tillfälligt? Har ni sålt?

Behöver nog mest skriva av mig och höra om det finns andra där ute med likande funderingar/bekymmer som jag har...:confused:

Sv: Sälja eller inte... *långt*

Jag har känt en tid att jag varken hinner eller orkar med mina hästar och då har jag ändå inte ridit dom.
Så jag bestämde mig för att sälja.
En har jag kvar, men han går just nu på hingsbete och ska göra till hösten. Då säljs han också..tror jag :angel: .
Den sista här hemma åkte i morse så nu är det tomt med hästar på gården.

Känns som en lättnad, samtidigt som det är tråkigt förstås.

Vill bara säga att jag lider med dig. Inte roligt när kroppen sätter stop för det man vill göra. Du kan inte aktivera hästen mentalt så att han trivs tills du hittar en bra medryttare? Promenader, skrämselträning, trickträning etc... Annars kan jag bara råda dig att följa ditt hjärta till 100 %. Vad vill jag, vad trivs jag bäst med, trivs hästen, behöver hästen mer än jag kan ge den osv...

Lycka till!

Om du känner att du inte orkar rida och ta hand om din häst så tycker jag att du ska sälja honom, för både din och hästens skull. Om du tror att du inom en snar framtid kommer att orka med honom och gärna vill ha kvar honom, låna ut honom på foder eller skaffa åtminstone en medryttare eller halvfodervärd till honom tills du är piggare och kan tänka dig att sköta honom själv igen.

Hästeriet ska vara roligt, känns det betungande med just ridning så tycker iaf jag att det är bättre att sälja och ha hästar på det sätt man orkar med. Speciellt om ens kropp inte mår så bra...

Ja, jag känner att jag vill nog inte bo kvar här på gården om vi inte har några hästar alls kvar... Vi har nybyggt stall och nyanlagd ridbana, mycket mark som behöver betas av... känns så typiskt att det blir såhär nu när allt skulle vara perfekt för att kunna rida ordentligt och ha häst på det sätt jag vill. Men det är som det är.

Skönt att du tagit tag i det iallafall och sålt dina hästar, även om det känns tomt just nu.

Det är inte så att jag upplever att min häst mår dåligt direkt. Han är inte den typ av häst som blir stissig av att stå, och det går att sitta upp och rida iväg även om han vilat en lång period. Han är alltid pigg och glad oavsett om han ridits dagen innan eller inte, om det är sommar eller vinter. Jag har haft medryttare, men min häst inte helt lätt att komma underfund med och han kräver en trygg ryttare vilket är jättesvårt att hitta tyvärr... hade varit perfekt annars :laugh:

Just nu orkar jag rida högst ett par dagar i veckan (10-30 minuter), och eventuellt markträning en dag i veckan. Kan bara använda en arm, vilket gör det svårt att tömköra tex som jag gjort mycket tidigare. All hantering blir svår, men visst finns det saker vi kan göra för att vara hyfsat aktiva. Det är mest att jag känner att han aldrig kommer att bli riden på ett "ordentligt" sätt. Sen å andra sidan vet jag inte om det är det ultimata för honom. Tid att sköta om och pyssla med honom har jag.

Har tänkt mer och mer på att kanske låna ut. Svårt att hitta någon passande bara. Han har ju varit utlånad en gång, och då gick det inte så bra. Han var spänd och jobbig där, av någon anledning. Annars är han alltid jättetrevlig och vid gott mod. Det verkade så bra, men svårt att bedömma vad som kommer att funka, eller inte...

Har också fysiska problem som gör det svårt att rida, ja fysisk ansträngning överhuvudtaget. Min gamla häst visste att matte hade svårt att komma upp till ex. ock hjälpte till genom att stå still även om jag klantade mig till jag sa att nu går vi. Svimmade av smärta en gång när jag skulle upp, han stod bara ock tittade när jag låg under magen tills jag kvicknade till. Den yngre hästen har ju förståeligt inte denna kunskap av matte så därför får jag göra mycket från marken så gott jag orkar. Har en isis 28 år som sällskapshäst som tycker att det är bra att gå i hagen ock få mat, nöjd med det så jag behöver inte ha dåligt samvete. Dom sista månaderna har tanken slagit mig att det är ju en körhäst som jag skulle ha, för att komma ut men inte rida! Skulle dock behöva hjälp att köra in nuvarande häst ock känner liksom du att jag inte orkar åka iväg för att fixa det. Allt har sin tid brukar jag säga, så man får se över sitt hästägande med var man för tillfället klarar av. Det kanske inte är meningen att du skall ha en ridhäst just nu.Om du får föl så ska ju dom "uppfostras" så det finns mycket häst att göra utan till att man måste rida. Skulle också känna att jag bodde på fel ställe om jag inte kunde ha häst. Sen vet jag inte om det fysiska kommer att bli bättre, sämre men kanske din häst inte är rätt för dig. Synd att det inte funkade med medryttare, då hade du kunnat fortsätta att rida det du känner att du orkar. Det bästa kanske skulle vara en fodervärd för att se att det blir bra för er båda på skilda håll, men det verkar ju vara svårt även om det säkert finns någon som passar men kan vara svårt att hitta. Hoppas att allt löser sig för dig ock hästarna.

Tack!
Ja, det är många funderingar. Jag har tänkt under lång tid, men nu är det som om det äntligen gått upp för mig att mycket är förändrat sedan jag köpte min häst för 7 år sedan. Och att det kanske inte kommer att bli som tidigare, då jag orkade rida flera dagar i veckan och träna dessutom.

Som du säger, behovet förändras. Jag kan ha mina ston kvar och förhoppningsvis få föl. Mitt gamla sto är pensionär och min lilla kan pga skada inte ridas alls. Kanske kan hon promenadridas så småningom, och då kanske hon och jag har lika dana behov :laugh:

Ska nog försöka låna ut min valack iallafall...

Vill du rida?

Om du vill det kan du väl ha kvar hästen att skogsmulla på och lite lättare dressyr eller vad du vill göra. Du behöver ju knappast sälja hästen för hästens skull om han inte blir stressad av för lite motion, hästen kan nog vara lika nöjd av att vara din skogsmulle.
Men vill du inte ha hästen i det dagliga jobbet, då är det nog bäst att sälja.

Min häst är inte jätteförtjust i att skogsmulla, jag har verkligen försökt under alla år men han gillar bara sin "vanliga" runda och är inte alls förtjust i att gå nya långa rundor, så på det viset passar vi ju bra ihop :)

Han älskar däremot arbete och att få ridas på ridbanan, där är han trygg och avslappnad i alla lägen.

Och ja, jag vill hemskt gärna rida. Kan nog inte tänka mig att sälja, men kanske låna ut och ta en paus och försöka komma tillbaka rent fysiskt. Hoppas ändå att jag så småningom ska kunna rida och träna lite igen.

Just nu orkar jag rida högst ett par dagar i veckan (10-30 minuter), och eventuellt markträning en dag i veckan. Kan bara använda en arm, vilket gör det svårt att tömköra tex som jag gjort mycket tidigare. All hantering blir svår, men visst finns det saker vi kan göra för att vara hyfsat aktiva. Det är mest att jag känner att han aldrig kommer att bli riden på ett "ordentligt" sätt. Sen å andra sidan vet jag inte om det är det ultimata för honom. Tid att sköta om och pyssla med honom har jag.

Jag har själv bara en fungerande arm/hand och vet hur jobbig omställningen från 2 friska armar till att bara ha en fungerande, vara kroniskt trött och även ha ont i hela kroppen är.
Men jag har hittat sätt att lösa många saker med andra mer handikappanpassade lösningar så att det mesta fungerar med en hand och minimerar de tunga arbetet som hästar innebär i både skötsel och ridning.

Om du vill ha tips/råd/ideér på lösningar får du gärna skicka ett PM så kanske jag kan hjälpa dig att finna bra lösningar så att du kan orka ha dina hästar kvar :)

Jag har själv samma problem med min ponny efter en ridolycka för 2 år sen. Jag har tänkt på att sälja han för ungefär 1 år sen tillbaka. men efter som att det är min aförsta egna häst som jag har haft i ungefär 5 år nu, så får jag skuldkänslor över att jag ska sälja han. men jag kan inte rida han heller eller utföra alla sysslor i stallet själv utan är beroende av hjälp från andra efter min operation i höger handled. Men samtidigt får jag skuldkänslor för att jag inte kan rida han eller sköta han fullt ut. Sen har det blivit på grund utav skadan i min handled att jag inte har någon lust att rida för att det gör ont i handleden. men nu kan jag inte rida på yttligare tre månader.... så jag bestämmde mig för att lägga ut en anonns, men jag är så himla beskyddande med min häst, så det kanske inte blir så att han blir såld.. Jag personligen tycker att det är väldigt svårt att veta om man gör rätt val eller inte. Men man måste väll följa sitt hjärta och känna vad som är bäst för hästen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 331
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Jag är så sugen på att ha egen häst igen, men skulle isf vilja ha en häst som mitt barn också kan rida på ibland. Barnet är knappt 120...
Svar
18
· Visningar
1 637
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 550
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka