Sälja häst till norge

swe

Trådstartare
Är det någon som vet var man bör annonsera ut sin häst i norge och hur det fungerar med tullavgiften m.m?

Sv: Sälja häst till norge

Var man kan annonsera vet jag inte. Alla norska spekulanter jag har haft har hitta min annons på svenska sidor.
I tullhänseende så ska hästen exportanmälas när den lämnar Sverige och importanmälas när den kommer in till Norge. Rent tekninskt brukar det ske på samma gång om man tar hästen över Svinesund som exempel.
Är du momsredovisningsskylldig för hästen i Sverige kan du sälja den på exportfaktura utan svensk moms. Då ska du ha ett exemplar av antingen exportanmälan eller importanmälan till din bokföring som bevis på hästen lämnat Sverige. Blir så att säga tax free. Är du det inte så skriver du bara priset du får för hästen på fakturan/kvitto, ett sådant kommer att krävas i vilket fall som helst.
När hästen tas in i Norge kommer det att kosta eventuell tull och andra avgifter plus Norsk moms.
Så det som behövs för själva tullhanteringen är faktura/kvitto, exportanmälan och importanmälan. Sedan är det ju sådant som veterinärintyg, registeringshandlingar och pass som ska till.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Fungerar plegicil på människor också? Jag använder det när jag ska börja skritta hästarna vid hand efter boxvila. Effekten är ju...
Svar
9
· Visningar
727
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hej alla, hur tänker ni som är i min ålder när det gäller detta? Köpa en äldre häst som kanske får ålderskrämpor, ett föl som du kanske... 2
Svar
20
· Visningar
1 875
Hästmänniskan Tycker det är lite märkligt när man försöker sätta ut häst köpes annons eller foderhäst sökes annons. Man får inga svar. Kanske max ett... 2
Svar
33
· Visningar
2 440
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 550

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka