sälja häst till utlandet? skojare??

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare MissNegativ
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 429
M

MissNegativ

har satt ut min häst på en viss hästsäljsida...har fått 2 svar från några engelsk talande personer. de enda dom skriver är att dom vill veta hur mycket hästen kostar i euro och att dom är intresserade... är sånna nåt att lita på eller skojar dom? läste i nån annan tråd nåt om nån som fått svar från mallorca eller nåt på m kanske...kan ju skicka ett PM om nån annan fått nåt svar från sånna! om de e samma....!?

Sv: sälja häst till utlandet? skojare??

Jag får såna mail hela tiden. De flesta är skojare, jag köper själv utomlands och många säljare där är skeptiska. Är man seriös spekulant så borde man åtminstone lyckas ta reda på priset i euro själv...

Fick också svar i höstas från en sådan som ville köpa häst som present till dottern. Han kunde inte göra köpet på plats men med lite hjälp ville han nästan omgående skicka check på köpesumma+ fraktkostnad hem till honom. Då jag frågade lite mer om honom så fick jag nästan ett identiskt mail tillbaka ang hur man ska gå tillväga med köpet.
Det är ett sätt att lura pengar av folk.
Har kvar mailen. Kan PMa det om du vill.

Oj råkade logga in på syrrans nick, vänta skriver mitt snart :D

Senast ändrad:

Så nu har jag rätt nick! Svara inte på mailen alls! Läs detta!

Under hösten har en ny typ av checkbedrägerier spridit sig på Internet. Det började med att annonsörer av bilar och motorfordon blev kontaktade av bedragarna, nu verkar det även ha spridit sig till säljare av hästar och andra djur.

Om du får ett brev från utlandet (ex. England eller Italien, som är populära länder för bedragarna att skriva ifrån) där en person säger sig vara intresserad av att få mer information om din häst och därefter köpa den baserat bara på grundläggande information och några bilder, så är det med största sannolikhet en bedragare du har att göra med.

Bedragaren erbjuder sig att betala din häst med en check. Checken kommer att vara på ett högre belopp än vad du begär för din häst. Meningen är att du ska betala in det överskjutande beloppet till bedragarens "transportbolag" (som i själva verket är ett konto som bedragaren kontrollerar) eftersom bedragaren själv säger att han inte kan göra detta.

Efter några dagar kommer din bank att kontakta dig och berätta att checken saknade täckning/var falsk, de kommer därefter att begära att få tillbaka alla pengar du fick av dem för checken. Problemet är att eftersom du redan har betalat in "frakten" för hästen, så har du gjort av med en del av pengarna. Det bryr sig inte banken om... du har nu ordentliga problem på halsen och bedragarna har tjänat sig en hacka på dig.

Källa: Petter Shelin
Hastannonser.se
2005-11-29

AKTA ER!

Vad händer om man löser in en sån check och istället för att skicka "tillbaka" några pengar sätter in dem på ett konto så länge? :angel: När banken sen hör av sig har man kvar pengarna att betala tillbaka + lite ränta? :idea: :D

Men ränta blir det troligen ingen, eftersom det inte finns några pengar (förfalskad check) :(

Immer

Jag sätter ju in pengarna på ett konto hos en annan bank? ;)

Med tanke på att bankräntan är några få % så räcker väl knappt "vinsten" till en glass....?

hehe, som alla har sagt och som jag har läst ville han nu betala ungefär 4000 euro mer än vad jag begärt och ville skicka en check och allt de där, han fick svaret att jag läst om sånna som han!

dom tog bla upp precis detta på Efterlyst ikväll!

Vad händer om man löser in en sån check och istället för att skicka "tillbaka" några pengar sätter in dem på ett konto så länge? :angel: När banken sen hör av sig har man kvar pengarna att betala tillbaka + lite ränta? :idea: :D

När jag fick tillbaks mina skattepengar från Skottland så fick jag en check. Det tog flera dagar innan jag fick pengarna just för att de skulle kontrollera att den var riktig och att pengarna fanns där att ta utav.

Det är ju det som är problemet pengar finns just då eftersom... När man löser in checken och för över pengar till den andres konto så tar det någon dag innan banken upptäcker att det inte finns täckningen på den eftersom den kommer utomlands.. då står du där med en skuld till banken eftersom det var du som löste in den. Rent praktiskt skulle det väl funka att ta alla pengar och sätta in dem på ett konto och sedan betla tillbaka när banken kräver dem. Men man hinner knappst få ränta på dem.

Ja, jag är mycket väl insatt i problemet eftersom min sons sambo blev blåst på 70 000 kronor i en bilaffär. Tjejen var bara 18 år när det hände (hon var förresten med i Plus härom året och berättade om hur det hela gått till).
Jag trodde faktiskt att hela svenska folket hade hört talas om den här formen av bedrägeri vid det här laget.....:o

Immer

Jag svarade bara på att det fanns pengar just då. Du skrev ju att det inte fanns några pengar. Eller fattade jag det fel?

Nej, jag kanske formulerade mig konstigt.
Men pengarna finns ändå inte på riktigt. I så fall skulle ju banken inte heller kunna kräva tillbaks dem av dej om du tagit ut dem.
Kan inte tänka mej att banken skulle betala ut ränta på pengar som inte finns (nu är det för kort tid för att det öht skulle bli någon ränta, men ändå). Intressant fråga, förresten.

Immer

Nu har det även kommit ett gäng "professorer" från england som försöker göra samma bedrägeri men bokar boende och aktiviteter.

Kan vara bra att veta för er som har ex.vis turridning.

*kl*

Fast vem skickar iväg sin häst till utlandet utan att ens ha träffat köparen?:confused:

Jag skulle aldrig sälja en häst så:p
Försäljningsstall kanske?

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 215
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 649
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
28 032
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller... 2 3
Svar
41
· Visningar
5 037

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hingstvalsfunderingar 2025
  • Besiktning nödvändig?
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka