Sälja häst?

MayDay

Trådstartare
Har för mig att jag sett liknande trådar men hittar dem inte så det får bli en ny...

Funderar på att sälja min häst. Det som direkt dyker upp är att jag faktiskt inte har en aning om hur jag i så fall ska gå tillväga. Så hoppas att jag kan få lite råd och svar på mina frågor här i denna tråd.

Vilka faktorer ska jag väga in när jag sätter priset? Ålder, utbildning, ras, något mer?
För mig är verkligen hemmet viktigare än priset men får känslan att en annons med den texten drar till sig oseriösa personer som egentligen inte har råd. Är det så?
Hur mycket info behöver man ha med i annonsenoch vilken information? Räcker det med ålder, mkh, utbildningsnivå och lite om hur hästen är och att intresserade sedan får ta kontakt för att få mer information?
Är det ok att bara sätta ut sin mailadress? Jag vill helst ta första kontakten via mail men det kanske avskräcker köpare, eller?
Om det skulle dyka upp en intressent på hästen måste jag ha någon som kan rida och visa henne då? (Jag är själv gravid och rider inte för tillfället).

Det var nog allt för tillfället, dyker säkert upp fler frågor...

Sv: Sälja häst?

Hej!

Alla faktorer spelar in. Ras, utbildningsnivå, skadehistorik, temprament, hur lätt den är att t.ex. lasta, sko, klippa. Går den att rida ut själv, i grupp? Har den några olater. Bra exteriör. Ålder självklart.

Skriv med ett telefonnummer men att första kontakt helst sker via mail. Och ha någon tillhands som kan visa hästen före provridare, vill iaf jag att någon ska göra.

De bästa annonserna är dom som är korta men konkreta. Få med det viktigaste. Ålder, kön, mankhöjd, utbildningsnivå, om den är frisk eller haft någon skada samt temprament i korthet är viktigt att få med.

Kolla runt bland annonserna är ett tips.

Tack för tipsen!

Har kollat runt lite bland de annonser som finns men blir inte mycket klokare. Alltså hur sätter man ett pris? Som sagt så är ju hemmet viktigare för mig än priset är det dumt att lägga sig lågt då? Lockar man fel typ av köpare?
Sen om hästen har "ett fel" (svårlastad) hur vet man hur mycket man ska dra av? Är ett avdrag på 10' rimligt eller för lite. Eller är det kanske rent av osäljbart? (Hästen går att lasta med rätt tillvägagångssätt.) Känns som om alla hästar som är ute på annons är helt felfria!?

I alla annonser som jag läst så står det att hästarna är skadefria. Innebär det att de faktiskt haft sådan tur eller är det en sanning med modifikation. Min häst har haft en hovböld (trampat på ett spik) och ett balltramp efter ett race i en gyttjehage (självklart är båda läkt och helt utan men). Ska jag nämna det eller räknas hästen som "skadefri"?

Det räknar jag som skadefri, sedan kan du självklart berätta om dessa två incidenter med närmare kontakt med potensiell köpare.

Sådana skador som för mig gör att en häst inte är skadefri, är skador som är relaterade till exteriöra fel, överansträngning, felridning och allvarligare olyckor.

Sådana saker som ex balltramp råkar i princip alla hästägare ut för.

Jag har försörjt mig på att sälja en del hästar i mina dagar, så skicka ett PM m lite mer info om hästen, så kan jag säga vad jag tycker att ett vettigt pris på hästen är iaf. Så har du något att gå efter iaf.

Annars prata m tränare o dylika personer i din omgivning och fråga vad de anser.

Hej!

Om hästen är avsedd för tävling/träning, så kan det ju vara ett stort minus att den är svårlastad. Är den avsedd för hobbyridning hemma och köparen nästan aldrig är ute och åker, spelar det mindre roll.
Men det är ju väldigt ärligt att skriva med i annonsen!
Vad gäller hovböld och balltramp ser jag det som missöden som inte har någon betydelse för hästens framtida användning, och alltså "skadefri".

Jag personligen vill veta ras, ålder, kön, storlek, utbildningsnivå. Stamtavla kan vara intressant i vissa raser och är en vanlig information att ta med i annons. Skadehistorik vad gäller "större" saker som hältor (glöm lättare yttre skador som spark av hagkompis, balltramp och liknande), ev veterinärbehandlingar, operationer. Långa rehab-perioder.

Tror inte att alla hästar i annonserna är perfekta men det funkar inte att skriva annonsen för lång heller, för många tappar intresset och orken att läsa.

Personligen tycker jag inte det är viktigt att någon visar hästen under ryttare före min provridning, men det beror ju på vad det är för häst.
Är den välutbildad och avsedd för tävling, är det ju bra att se att hästen motsvarar den utbildning som beskrivits.

Låter bra. Blev lite orolig där ett tag att alla hästar i hela världen (utom min) klarade sig utan sådana små skador. :D

PM, kommer. Oerhört tacksam för hjälpen!

Tack för tipsen!

Ja, förstår nu vad som menas med skadefri. Var lite orolig ett tag :D

Min häst är definitivt av hobbytyp. Men jag tycker själv att en häst ska vara lastbar. Jag vet ju att det går och hur man ska bära sig åt, tyvärr är hon hos fodervärd just nu och efter att de har kört henne smalt en gång så är det tillbaka på ruta 1 (eller kanske inte riktigt men ruta 3 i alla fall) därför känns det som att det är något jag måste ta med vid försäljning och ta hänsyn till vid prissättning.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 350
Senast: Johanna1988
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 684
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då... 2
Svar
23
· Visningar
5 993
Senast: Nepenthe
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som... 2
Svar
39
· Visningar
11 229
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025